Георги Стойчев: Цели региони са в порочен кръг - "изнасят" студенти и затъват, а София "внася"

08.11.2022 07:00 Юри Велев
Георги Стойчев

Големи нетни донори в този смисъл са Северозападът и Югоизтокът

Фрагментацията на българското висше образование е пречка пред международната му видимост

Близо 20% от завършващите висше у нас не се реализират тук

Рейтингът на Times всъщност показва, че Софийският университет е в 5% от най-добрите и има подобрение

Ако се намери формула за обединение между БАН и СУ, ще имаме българска институция в световния топ 1000

Университетът в Гана изпреварва Оксфорд по един показател - кой трябва да е притеснен

Делът на чуждестранните студенти в България се е удвоил за последните 7 г. и продължава да нараства

- От данните на НСИ за преброяването на населението се вижда, че днес имаме най-голям дял хора с висше и средно образование и най-малък с начално и по-ниско в историята. Всеки четвърти днес в България е висшист - 10 пъти повече, отколкото през 1965 г. Какво означава това за системата на българското висше образование, г-н Стойчев? 

- Увеличението на дела на висшистите не е изненада. То се дължи преди всичко на масовизацията на висшето образование в страната през последните 30 г. Ние никога не сме имали толкова много висши училища с толкова много места за обучение на студенти, колкото през този период. Това улесни достъпа до висше образование за много голям кръг български граждани, които в предходни периоди не са имали подобна възможност. Трябва обаче да се има предвид, че масовизацията на висшето образование достигна своя предел и оттук нататък

нарастването на дела на висшистите ще става с по-бавни темпове

Данните от преброяването ясно показват, че има забавяне в темпа на нарастването им през последното десетилетие в сравнение с предходното. Очаквам то да продължи.

- Защо въпреки това увеличение на българите с диплома за средно и висше образование работодателите се оплакват от дефицити за кадри?

- Дефицитът на кадри не зависи само от броя на хората с диплома, а и от техния профил. Дълго време профилната структура на българското висше образование не беше съобразена с потребностите на пазара на труда и това създаде видими дисбаланси, при които работодателите се оплакват от липса на кадри, а хората с висше образование се оплакват от липсата на качествени работни места. И към момента близо половината от висшистите, завършили през последните 5 г., работят на позиции, за които не се изисква висше образование. Т.е. въпросът не е в това колко са висшистите, а дали са се обучавали в направленията и специалностите, от които работодателите имат нужда. С реформите в системата на висшето образование през последните десетина години, включително и в резултат на обвързването на приема и финансирането на държавните висши училища с реализацията на завършилите, част от тези дисбаланси започнаха да се преодоляват и профилната структура на висшето образование

започна да се доближава до нуждите на пазара на труда,

но ще е нужно още време и устойчивост на тези политики, за да може системата да се оптимизира.

Дефицитът на кадри, разбира се, зависи и от много други фактори, не само от работата на висшите училища. Ние сме в демографска ситуация, при която хората, които влизат в пазара на труда, са по-малко от тези, които излизат от него поради възраст или други причини. Освен това България е най-бедната страна в един общ и богат европейски пазар, което е фактор за загуба на качествени кадри поради трудовата миграция. На база на наличните данни може да се допусне, че близо 20% от завършващите висше образование в страната не се реализират на националния трудов пазар.

- Все пак данните от преброяването показват ръст на образованите хора в страната. Защо този ръст не води до бърз възход на държавата?

- Ние виждаме нарастване на дела на хората с дипломи. Това не означава непременно, че зад тези дипломи стоят добре подготвени хора, които имат нужните знания, умения и ценности за успешно участие в една икономика с висока добавена стойност и в едно развито общество. Освен от по-голям обхват, ние имаме нужда и от по-високо качество на образованието. По отношение на качеството на образованието в България проблемите остават. Данните от изследванията PISA например продължават да показват, че ние

сме една от страните в Европа с най-ниски нива на функционална грамотност

Ако искаме да видим бърз възход на държавата, освен от разширен обхват и подобрено качество на образованието, имаме нужда и от много други неща, включително от ефективни институции, от върховенство на правото, от по-добър инвестиционен климат, от гаранции, че сме здраво закотвени като част от западния свят, а не се лутаме в геополитическото междуетажие – все неща, които ни липсват. Само разширеният обхват на образованието не е достатъчен за бърз възход на държавата.

- Образователните профили на регионите у нас според данните на НСИ показват голяма концентрация на висшисти в трите най-големи града - София, Пловдив и Варна, и доста по-малък дял в останалите области. Това неравномерно разпределение какви проблеми създава?

- Неравномерното разпределение на висшистите по области не е проблем само по себе си, а е следствие от проблем. Хората с висше образование са съсредоточени там, където има по-качествени и по-добре платени работни места за тях. Тези работни места обикновено са съсредоточени в големите градове, които по правило са и големи университетски центрове. Това обстоятелство в комбинация със състоянието на социалната инфраструктура – наличието на болници, училища и т.н. е една от предпоставките за обезлюдяването на определени райони. От своя страна обезлюдяването прави подобни райони непривлекателни за инвестиции и за откриването на нови и качествени работни места и по този начин се получава порочен кръг. Разкъсването на подобен порочен кръг няма да е лесно и ще изисква целенасочени и системни усилия не само на местната власт, но и на държавата.

- Как кореспондират тези данни с картата на висшето образование, която бе създадена миналата година?

- Националната карта на висшето образование констатира подобен тип регионални дисбаланси, които до известна степен обясняват обезлюдяването на определени райони в страната. Ако вземем за пример Северозападния район, ще видим, че в него живеят над 10% от населението на страната, но в този район се обучават под 3% от студентите. Студентите, които идват от този район са над 20 000, но студентите български граждани, които се обучават в този район, са едва около 3500. Това превръща Северозападния район в най-големия нетен донор на студенти в страната, а това е сериозна предпоставка за обезлюдяване. Т.е.

много хора напускат този район

не само заради липса на подходящи работни места, но и заради липса на възможности за получаване на подходящо висше образование в него. Друг подобен район, който е голям нетен донор на студенти, е Югоизточният, в който живеят близо 15% от населението на страната, но в който се обучават едва около 6% от студентите. На другия полюс като най-голям нетен реципиент на студенти е Югозападният район, в който се намира София. В този район се обучават близо половината от студентите в страната, макар че в него живее под една трета от населението. Евентуално оптимизиране на мрежата от висши училища в страната може да се превърне в предпоставка за частично преодоляване на подобен тип дисбаланси. Една от целите на картата на висшето образование и свързаните с нея политики е именно тази.

- Излезе рейтинговата класация на университетите на Times Higher Education и липсата на български университет в топ 1000 предизвика самосъжалителни коментари. Оправдани ли са?

- Според мен не се е случило нищо необичайно, което да дава повод за самосъжаление. Всъщност фактът, че Софиският университет и Техническият университет - София присъстват в тази класация е повод те да бъдат поздравени, независимо дали попадат в топ 1000, или не. Смята се, че в света има над 25 000 университета. В класацията на Times Higher Education за 2023 година попадат само 1799 от най-добрите сред тях, т.е. около 7% от съществуващите на планетата. Софийският университет и Техническият университет - София, са сред тези най-добри 7%. За Софийския университет дори може да кажем, че попада сред най-добрите 5%.

- В класацията за 2017 г. обаче Софийският университет беше класиран в групата 800+, т.е. тогава попадаше в топ 1000, а сега е класиран в групата от 1201 до 1500 място. Това не е ли влошаване?

- Сравненията с класиранията от предходни години трябва да се правят внимателно, защото броят на оценените институции е различен. През 2017 г. например, в класацията на Times Higher Education са включени само 980 университета, т.е. всички участници в класацията попадат в топ 1000, докато през тази година те са двойно повече - 1799. Т.е. това, че Софийският университет вече не е в топ 1000, а през 2017 г. е бил там, не означава непременно, че се класира по-зле. Дори може да се види известно относително подобрение спрямо останалите включени в класацията университети: през 2017 г. СУ е бил в последния квинтил на класираните университети, т.е. в последните 20% сред тях, докато в класацията за 2023 г. той попада по-скоро в предпоследните 20%, т.е.

СУ на практика се е преместил в по-горна група –

вече не е в последната, а в предпоследната. Освен това, ако погледнете резултатите по отделните индикатори, ще видите, че на практика Софийският университет подобрява представянето си по повечето от тях както в сравнение с 2017 г., така и в сравнение с миналата година. Също така си струва да се отбележи, че през 2017 сме имали само едно висше училище в класацията, а от 2022 г. насам те са две. Има и трето, което е със статут на наблюдател. В този смисъл може да се каже, че по същество има подобряване на представянето на българските висши училища в класацията на Times Higher Education за 2023 г. в сравнение с предходни години.

Ако има някакъв проблем с българското представяне в класацията на Times Higher Education, то той не е в отсъствието на СУ от топ 1000, а е по-скоро в обстоятелството, че има само 2 български висши училища, които изобщо попадат в тази класация – 2 от общо 52 в страната. Т.е. другите 50 остават невидими за подобен род класации или не покриват минималните критерии, за да бъдат включени в тях. Това е още един сигнал, че висшето образование и науката в България са силно фрагментирани. Ние имаме много на брой относително малки институции с ограничени бюджети и човешки ресурси, които като цяло остават невидими и слабо разпознаваеми на глобално ниво. В подобни класации размерът има значение. Пример: единият от критериите за включване в световната класация на Times Higher Education е съответното висше училище да има поне 1000 международно признати научни публикации за период от 5 г. Това ограничава участието на по-малки институции независимо колко добри са те в това, което правят.

Другият структурен фактор, който ограничава шансовете на български висши училища да попаднат в подобни класации, е свързан с обстоятелството, че близо половината от науката в България се прави извън висшите училища – основно в БАН, т.е. половината от научния потенциал на страната не се отчита в подобни класации. Това не е само български проблем. Повечето бивши социалистически държави в Източна и Централна Европа се представят зле в подобни класации. Словакия и Хърватия също са с 0 университета в топ 1000. Големи държави като Полша и Румъния имат по-малко университети в топ 1000, отколкото Гърция, и т.н.

Дори Германия се представя относително зле в подобни класации

– най-добре класираният германски университет е едва на 30-о място. Това е и единственият университет в топ 30 от ЕС. Общо в топ 50 има само 6 университета от страни- членки на ЕС, докато университетите от Съединените щати са 23, а тези от Обединеното кралство са 7. Това, между другото, показва, че методологията на Times Higher Education използва индикатори, които са по-подходящи да оценят силните страни на модела на висше образование, който съществува в страни като Съединените щати и Великобритания, и в по-малка степен моделите, които съществуват в континентална Европа.

- Като споменавате методологията на класацията на Times Higher Education, как ще обясните факта, че един университет в Гана – University of Cape Coast, се класира в топ 400 и изпреварва Софийския университет? И това ли се дължи на спецификите в използваната методология?

- Да, това е добър пример, който показва, че индикаторите в подобни класации имат своите ограничения и резултатите трябва да се интерпретират внимателно. Интересното за споменатия от вас университет в Гана е, че по индикатора за влияние на научните публикации (citations), който е с най-голяма тежест в класацията (30%), той постига резултат от над 99,1 точки, изпреварвайки не само Софийския университет, но и лидера в общата класация Оксфорд, който има само 99 точки. Чудя се кой трябва да е по-притеснен в този случай - Софийският университет, Оксфорд или авторите на класацията? Когато направите класация на университетите само по този индикатор, който има най-голямо значение при оформянето на общия рейтинг, то в топ 10 не попада нито един университет от Европа или Америка, но за сметка на това там попадат 3 университета от Иран. Давам този пример, за да илюстрирам, че подобни световни класации са добра и провокативна отправна точка за размисъл, но резултатите им не трябва да се абсолютизират и е добре да се погледне какво стои зад числата, преди да се правят радикални изводи.

- Все пак подобни световни класации съществуват и тяхното публикуване предизвиква широк отзвук. Какво може да се направи, за да се подобри класирането на българските университети в тях?

- Ако искаме да имаме повече институции, класирани по-напред в подобни глобални рейтинги, прекият и бърз път е чрез консолидация на българското висше образование и наука. За добро класиране в подобни световни класации е необходим мащаб, който може да се постигне чрез обединение между относително големи национални институции или на такива с относително силен научен профил. Това е политика, която, например, от няколко години провежда Франция и която предвижда сливане не само между университети, а и между университети и научни институти и организации. Целта: глобална видимост. В нашия случай, чисто хипотетично, ако БАН получи статут на висше училище и/или ако се намери формула за създаване на някакво обединение между БАН и СУ например, тогава най-вероятно бързо ще имаме българска институция в топ 1000 на Times Higher Education. Човек може да се сети и за други потенциални формули за обединение между български висши училища, които да доведат до по-голяма видимост и по-добро класиране. Допускам обаче, че това не е достатъчен мотив за подобни реформи в България, срещу които обичайно има силна съпротива.

- Ако приемем, че подобни обединения не са на дневен ред, има ли друг начин за по-добро представяне на българските висши училища в глобалните класации?

- По-бавният, но може би по-устойчив начин за подобряване на глобалната видимост на българските висши училища е свързан с увеличаването на броя на международно разпознаваемите научни публикации на нашите университетски преподаватели, както и чрез повишаването на броя на чуждестранните студенти и евентуално преподаватели. В това отношение има и добри новини, които не бива да се пренебрегват и които в бъдеще също може да окажат положително въздействие върху българското присъствие в международни класации като тази на Times Higher Education. В това отношение бих посочил поне три положителни развития през последните години: Първо, научните публикации, създадени от учени в българските висши училища в международните бази данни през последните 5 г., са почти два пъти повече, отколкото създадените през предходния петгодишен период. В страната вече действат стимули, които насърчават българските университетски преподаватели да публикуват в международно признати научни издания, което потенциално ще подобри степента на интеграция и разпознаваемост на българските учени в международното научно пространство. Второ, виждаме, че делът на чуждестранните студенти в България се е удвоил за последните 7 г. и продължава да нараства, като по този показател България на практика е достигнала средните нива, характерни за Европа като цяло, и изпреварва много от страните в района. И трето, през последните една-две години, включително и заради политиките на ниво ЕС, чувствително нарасна броят на съвместните програми, предлагани от български висши училища в партньорство с образователни институции от чужбина. Това са положителни тенденции, които, ако бъдат съчетани с намирането на успешен и приемлив за българските висши училища и научни организации модел за преодоляване на съществуващата фрагментация, биха създали предпоставки за повече видимост и по-добро класиране на българските университети в глобалните рейтинги.

CV

Георги Стойчев  е завършил е философия в Софийския университет “Св. КлиментОхридски”

Професионалната му кариера като журналист започва през 1992 г. в БНТ като редактор и водещ на новините

Работил е като редактор и директор на радио “Свободна Европа” в Прага

От 2005 г. е изпълнителен директор на Институт “Отворено общество” - София

Женен, с 4 деца

Ръководител на екипа, който обновява рейтинговата система на университетите в България

Други от Мнения

Пречупване на тренда - ниските лихви спряха растежа на милионерските влогове

Вземащите кредит трябва да се съобразят с новата тенденция - лихвите ще се покачват Хората изчакват да видят докъде ще спаднат цените, за да получат по-изгодни сделки БНБ публикува редовната

Красен Станчев: Бъдещият кабинет не е на ротацията, щафета е - трябва да бъде разписано какво поема първият и какво предава

Обедняване и апокалипсис няма! Всички - без семействата с повече деца и част от пенсионерите, са по-добре в последните 2 г., казва икономистът - Държава пред катастрофа, икономика пред рецесия

Президентът си е основал звукозаписна компания и от там сега ще излязат редица нови хитове

Няколко коментара на извънредната и налудничаво динамична политическа обстановка: 1. “Да, България” винаги е била категорична, че експертният състав на правителството е това

Кабинет на ПП-ДБ само с техни министри не им дава по-добри възможности

Партиите - участнички в споразумението за излъчване на правителство от ГЕРБ-СДС и ПП-ДБ са заинтересовани да постигнат балансирано представителство в предстоящия кабинет

“Букър” тежи, колкото и да ръкопляскате или да хулите

Радвам се за Георги Господинов. Книга, писана на езика свещен, достигна до световно признание. Интересни са ми тези, които обругават, без да са чели Може би думата награда иде от това, че някой

>