Българинът спира да харчи, притеснен, че ще остане без работа (Графика)
Работодателите свиват бюджети, не наемат нови служители, в някои сектори можело да има съкращения
След като сви потреблението си, българинът вече започва и да се страхува да не остане без работа. Това показват новите данни на НСИ за потребителското доверие и анализът на обявите за работа в един от големите сайтове за обяви – Jobtiger.
Очакванията за безработица през следващите 12 месеца в България досега не са били големи, като се изключи един кратък период в началото на пандемията, когато бяха първите затваряния.
От новото изследване през октомври обаче излиза, че страховете от загубата на работното място се увеличават доста рязко в сравнение с предишното проучване през юли.
Делът на хората, които се опасяват от евентуални съкращения през следващите месеци, се вдига от 22 на 30%. Тези страхове са по-големи при градското население, отколкото за хората от селата Ако се увеличат с още 7-8 процентни пункта, те ще стигнат на практика до нивата си от началото на 2020 г., когато наистина имаше ръст на безработицата.
Трябва да се отбележи, че тези опасения се отнасят за близкото бъдеще и реално все още не са се потвърдили. Последните данни на Агенцията по заетостта от септември сочат, че безработицата е на рекордно ниските нива от 4,2%. Освен че намалява в сравнение с август, тя е и с 0,5 процентни пункта по-ниска от септември 2021 г.
Опасенията на хората обаче може и да имат основания, защото анализът на обявите за работа показва, че през октомври има 7% спад на бройката им.
Това по принцип все още не е повод за безпокойство, защото в България има сезонност на заетостта и след като летният сезон приключи, тя винаги леко спада.
Само че по това време в предишните години спадът на обявите е бил с 3-4, а не със 7%. Освен това в анализа се казва, че през последното тримесечие на годината може да има нетрадиционен спад в предложенията за работа Причината е, че редица работодатели все по-активно предприемат мерки за посрещане на предизвикателната икономическа обстановка - свиване на бюджети, частично или цялостно замразяване на подбора на нови кадри, а в някои сектори можело да има и освобождаване на служители.
По сектори (виж инфографиката) броят на обявите за работа спада в почти всички. Единственото изключение са обявите за счетоводители и одитори, които за разлика от останалите растат с 4%. А само 5% от офертите са подходящи и за бежанци.
Негативни са нагласите на потребителите в България и по отношение на възможностите за спестяване, както и за покупка на по-скъпи стоки – къщи, коли, правене на ремонти и т.н. Единствено по отношение на инфлацията очакванията са нейният пик да е преминал Въпреки това обаче цялостното потребителско доверие пада в сравнение с юли с 0,6 процентни пункта, а очакванията на хората за икономическото състояние на домакинствата им са то да продължи да се влошава през следващите 12 месеца.