ЕС издаде смъртен акт на колите на бензин и дизел

28.10.2022 20:38
В Дания още през 2017 г. бяха поставени пътни знаци, забраняващи движението на коли, които отделят изгорели газове. СНИМКА: РОЙТЕРС

Към забраната са включени и хибридите. Законът е в полза единствено на 100-процентовите електромобили

От 2035 г. ЕС реши да се продават само автомобили, които не изхвърлят в атмосферата вредни емисии. Подписвайки де факто “смъртния акт” на двигателите с вътрешно горене в четвъртък, блокът гарантира, че ще се придържа към политиката си за опазване на климата “Подготвени за цел 55”, която трябва да постигне пълна климатична неутралност до 2050 г.

Одобреният текст се основава на предложение на Европейската комисия (ЕК) от юли 2021 г. и предвижда от 2035 г. да се намалят до нула емисиите от въглероден диоксид от новите автомобили в Европа. Това означава спиране на продажбите на нови пътнически и лекотоварни автомобили на територията на съюза, задвижвани с изкопаеми горива. Към забраната са включени и хибридите. Законът е в полза единствено на 100-процентовите електромобили.

С предложението се преработват съществуващите правила, последно изменени през 2019 г.

Споразумението е предварително и тепърва предстои да бъде официално прието

от съвета и парламента.

Към прилагането на амбициозната климатична наредба ще се премине чрез поставянето на по-малки цели в идните години, които се очаква да направят прехода по-плавен. На първо място, е предвидено новите автомобили, които ще бъдат на пазара след 2030 г., да намалят най-малко с 55% емисиите от въглероден диоксид спрямо равнищата от 1990 г. До този момент поставената цел за същия период беше 37,5%.

Новите ванове пък трябва да изпълнят 100% намаление на въглеродните емисии до 2035 г. В сравнение с нивата от 2021 г. изискването до началото на 2030 г. за тях ще бъде едва с 5% по-ниско от това за леките коли - 50%.

Съгласно регламента всеки производител трябва да гарантира, че средните емисии на въглероден диоксид от новорегистрираните му превозни средства в рамките на една календарна година не надхвърлят определеното от ЕС количество.

Производителите ще могат да пускат на пазара автомобили с двигатели с вътрешно горене, но ако минат допустимия годишен праг на вредни емисии,

ще плащат солидни глоби - 95 евро за всеки надвишен грам въглероден диоксид

След консултация с всички страни членки, ЕК ще изготви споразумение, с което да гарантира, че през 2026 г. ще оцени напредъка на ЕС към климатична неутралност. То ще вземе предвид технологичното развитие, включително по отношение на plug-in хибридните технологии и значението на жизнеспособен и социално справедлив преход към нулеви емисии. На базата на доклада може да се наложи преразглеждане на предварително поставените цели.

Шефката на ЕК Урсула фон дер Лайен изрази задоволството си от “ключовия етап” за климатичните амбиции на ЕС, който ще “стимулира иновациите и нашето индустриално и технологично лидерство”.

“Светът се променя и ние трябва да останем начело. Вярвам, че ще се възползваме от този технологичен преход”, заяви Йозеф Сикела, министър на промишлеността и търговията в Чехия, която в момента е председател на Съвета на ЕС. По негово мнение това споразумение ще проправя пътя за съвременна и конкурентоспособна автомобилна промишленост в целия ЕС.

Европейската автомобилна индустрия обяви, че е “готова да приеме предизвикателството” след това “безпрецедентно решение”, като същевременно призова ЕС да осигури необходимите условия за изпълнението на целите, най-вече разширяване на мрежата от зарядни станции за електрически автомобили.

На фона на събитията голяма част от производителите на континента обявиха инвестиции в електрификация. Шефът на “Фолксваген” Томас Шефер например заяви още тази седмица, че от 2033 г. марката ще произвежда само електрически автомобили в Европа.

От германската асоциация на автомобилната индустрия “Фау Де А” пък разкритикуваха решението на ЕС да забрани продажбата на превозни средства с двигатели с вътрешно горене, като

определиха за “нехайно” да се поставят такива цели

предвид текущото развитие на съюза в сферата. Президентът на организацията Хилдегард Мюлер заяви, че по климатично неутрален начин може да се оперира и с вече съществуващия парк от коли. По негови думи тази възможност не трябва да бъде изключвана, а за изпълнението ѝ просто трябва да се премине от изкопаеми към синтетични горива.

Други от Новини

Младеж заби кола в дере в Айтос, пострадаха 15-годишно момиче и мъж на 20 г.

15-годишно момиче и нейният спътник на 20 г. пострадаха при катастрофа в Айтос, причинена от млад шофьор с едва няколко месеца стаж зад волана. По данни на полицията около 23,25 ч

Съдът в Добрич остави в ареста мъж, шофирал след употреба на алкохол и дрога

Състав на Районния съд в Добрич уважи искането на Районната прокуратура за налагане на най-тежката мярка за неотклонение спрямо 27-годишен мъж, привлечен в качеството му на обвиняем за това

Управителят на проверения ресторант: Собствениците са гърци, полицаите не искаха документи

„Бяхме си на работа и дойдоха полицаи на проверка, дори не влязоха в ресторанта. Бяха отвън, всичко беше за 15-20 мин. Нито са искали документи, нито са проверявали персонала, клиентите

Радев към деца сираци: Мечти, воля и усилия - те са гаранция за вашия успех

Иска се увереност, искат се мечти, искат се воля и усилия, защото те са гаранцията за вашия успех. С тези думи президентът Румен Радев се обърна към близо 100 младежи в неравностойно положение

Задържаха мъж, влязъл в шадравана в центъра на Русе

Мъж бе арестуван в Русе, след като влезе в шадравана в центъра на града. Това видя репортер на БТА. Сигналът, че в шадравана има мъж с неадекватно поведение

>