След 5 часа “приятелски огън” от съветници на ГЕРБ пробивът на Водната палата в Пловдив спира за 45 дни (Обзор)
- Строежът на кръстовище на две нива ще започне след преработка на проекта така, както хората желаят
- Никога не сте били толкова активни, обърна се към съпартийците си кметът Здравко Димитров
- Някои оприличиха извънредната сесия като предизборен митинг
“Виждам, че моите съпартийци са се подготвили много добре. Никога не сте били толкова активни.”
С тези думи се обърна към съветниците от ГЕРБ кметът на Пловдив Здравко Димитров. Това стана на безпрецедентна извънредна сесия, поискана именно от тях и от колегите им от “Демократична България”. В продължение на 5 часа и половина на прицел бе започнатият на 5 октомври важен инфраструктурен обект от общинската администрация - кръстовище на две нива, което да отпуши трафика на възловия централен булевард “Цар Борис Трети Обединител” и бул. “Марица-юг”. Точно там се намира Водната палата.
През 2014 г. бившият кмет и настоящ градски лидер на ГЕРБ Иван Тотев изгради на това място кръгово кръстовище.
Трафикът не се отпуши, а се образуваха колони
от автомобили заради слабата пропускливост на съоръжението. Близкият мост на панаира заприлича на паркинг заради вечните опашки от коли, които чакат да преминат през въпросното кръгово.
“На всяка среща по време на предизборната ми кампания хората ме питаха ще оправя ли това кръстовище. Когато пловдивчани гласуваха за мен, едно от обещанията ми бе точно до Водната палата да изградя кръстовище на две нива”, обясни Здравко Димитров.
Повече от 20 дни обаче строителният обект е подложен на атаки и протести. Около 30 души
дойдоха на сесията с плакати “Спрете пробива”
ГЕРБ и “Демократична България” поискаха изцяло да бъде спряно строителството. След яростни дебати местният парламент прие обектът да се замрази до 45 дни, а през това време да се изяснят всички факти и обстоятелства около строителната документация.
Ден преди това самият кмет обяви, че спира изграждането за месец, за да се преработи проектът така, както хората желаят.
“В най-кратки срокове ще бъде върнато старото движение заедно със задръстванията. Нека хората си припомнят какво беше доскоро”, обясни градоначалникът.
Сред протестиращите беше и бившата шефка на Апелативния съд в Пловдив Радка Петрова, сега пенсионер. “Това е най-голямото безумие в града. Този пробив ще допринесе за увеличаване на въглеродните емисии”, каза тя. И оприличи пробива на “градска магистрала”. Тъй като жилището ѝ било наблизо, се страхувала, че може да падне при бъдещите изкопи.
Напрежението се пренесе в залата, а тон на пререканията даде шефът на съветниците от ГЕРБ Йордан Илиев. По думите му този проект не е целесъобразен нито за хората, нито за трафика.
Както “24 часа” писа, критиците на проекта твърдят, че новото съоръжение ще натовари трафика в района при невъзможността за леви завои, че предвидените 9,2 млн. лв. няма да стигнат, защото подпочвените води са много високи заради близостта до река Марица и строителството ще се оскъпи. Не на последно място са критиките, че част от тротоарите и паркоместата по облагородената с европейски средства зона около реката ще бъдат разрушени и Пловдив ще трябва да връща пари по програма “Региони в растеж”. Отделно ще бъдат отсечени 63 здрави дървета в крайречната зона.
“Искаме незабавно спиране на този вреден и ненужен проект за Пловдив”, заяви Илиев.
За окончателното преустановяване на строителството се обяви и Веселина Александрова от “Демократична България”.
Когато Евелин Парасков от “Съюз за Пловдив” поиска отсрочка на проекта, за да се успокои напрежението, залата избухна в негодувание. В крайна сметка след 5 часа и половина спорове съветниците гласуваха неговото предложение.
Инж. Гергана Кривошапкова, ръководител на екипа, извършил транспортното обследване, се опита с цифри да обясни, че съществуващото положение задълбочава проблема. Тя изтъкна, че по всякакви законови нормативи е
забранено колони от коли да чакат на панаирния мост
По думите ѝ това ще доведе до компрометиране на конструкцията му.
“Не е вярно, няма задръствания”, викнаха срещу нея недоволни граждани. Те почти я заглушиха, когато тръгна да обяснява, че новият пробив няма да влоши, а ще подобри транспортната обстановка в Пловдив.
На нож беше посрещнато и изказването на Богдан Милчев от Института за пътна безопасност. “Ако искахте да спрете този проект, е трябвало да го извършите на по-ранен етап.
Вече обществената поръчка е направена, не е обжалвана
и договорът е подписан. Сега искате да спрете нещо, което е тръгнало, но ще трябва да поемете последствията”, обясни той. Прозвучаха реплики от залата “Разкарай се!”.
Диана Русинова от “Европейски център за транспортни политики” обясни, че е допуснат пропуск. “Анализирано е само въпросното кръстовище. Когато бъде отпушено, какво ще стане с близките до него”, попита тя.
“Спрете този проект не за 30 дни, а завинаги”, настоя от микрофона недоволна гражданка. А издателят Манол Пейков, бивш депутат от ДБ, нарече новия проект “самоубийство и престъпление за града”.
Владимир Кисьов от ВМРО смята, че не може да се говори за градска магистрала, след като габаритите на съществуващите булеварди се запазват.
“Днешното заседание е един предизборен митинг. Изказват се хора, които са далеч от темата, демонстрирайки познания, каквито нямат”, обобщи доц. Ангел Иванов от “Автентична лява БСП”. А колегата му Николай Радев, директор на Английската гимназия, напомни, че общинският съвет няма правомощия да се произнася по Закона за обществените поръчки.
“Никога не съм си мислил, че мога да направя неща против пловдивчани и срещу града, който ми е в сърцето. Днешният дебат се превърна в политически”, коментира Здравко Димитров. И завърши с думите: “И това ще мине. След време ще видим кой е бил прав”.