София иска глобите за скорост, минаване на червено и влизане в насрещното (Обзор)
- 157 летят по бул. “Черни връх”. 7 на ден – с над 100 км/ч
- Спирки ще бъдат обезопасени със специални бордюри, а пешеходните пътеки – осветени
Служители на общините да имат право да глобяват шофьорите за 3 вида нарушения на пътя – превишена скорост, преминаване на червено и навлизане в насрещното. Това предвиждат законови промени, които подготви Националното сдружение на общините в България.
Установяването на нарушенията ще става чрез общинските камери. Предложението лансира преди време кметът на Стара Загора Живко Тодоров. Сега то е част от пакета от мерки за пътна безопасност в столицата, които общинарите ще гледат в четвъртък.
Столичната община ще създаде ново звено, чийто служители
ще връчват фишовете за глобите електронно
В момента половината от над 600-те камери в София могат да засичат номерата на колите и съответно да се ползват за налагане на санкции, обясни шефът на Столичния общински съвет Георги Георгиев. Той представи мерките с общинските съветници от ГЕРБ-СДС Зафир Зарков и Прошко Прошков. Част от камерите ще бъдат заменени с нови и по-модерни. Идеята е приходите от глобите да отиват в местните бюджети и да се използват само за подобряване на пътната безопасност.
Само за 15 дни 102 коли са минали с над 100 км/час по бул. “Черни връх”. Рекордът - 160 км/час
Нарушителите са засечени от поставените от Столичната община радарни табла, които показват скоростта. Целта им е да насърчават шофьорите да се движат с позволената скорост от 50 км/час. За тези 15 дни са засечени близо 2360 шофьори, които са се движили със скорост над позволената.
Радарите са малко след кръстовището на булевардите “Черни връх” и “Арсеналски”, където бившият футболист Георги Семерджиев уби две момичета през юли. “Това е безумие, което не може да продължава. Това е борба, която си струва да водим”, категоричен бе Георгиев.
Сега Столичната община иска да купи още 10 радарни табла, които да отчитат и показват скоростта на преминаващите коли от разстояние до 200 метра. Те са мобилни и ще се поставят на различни места.
Друга ключова мярка е купуването на тестове за наркотици, които да се дарят на КАТ. Първоначално това ще бъдат 1000 броя, като видът ще се определи от МВР. Единственото изискване на общината е те да са еднакви за шофьори и полицаи. Знаем, че шофирането вечер с висока скорост, в повечето случаи е под въздействието на алкохол и наркотици, особено при младите водачи. Ще се опитаме да ги превъзпитаме, обясни още Георгиев.
В шестмесечен срок пък ще бъде поставено допълнително осветление на пешеходни пътеки на места, където е възможно технически. Сега в столицата има около 1400 пешеходни пътеки тип “зебра”, като 435 от тях са повдигнати, а над 500 са допълнително осветени. В началото на всяка учебна година ще се раздават светлоотразителни гривни за първокласниците. През тази пилотно такива получиха 14 000 ученици в първи клас.
За да се намали скоростта на автомобилите, ще се поставят модулни пешеходни острови. Те скъсяват ширината на платното и убиват скоростта. Освен това пешеходците ще спират на островите да се огледат.
Преди пешеходните пътеки пък пилотно ще се монтират ограничителни полусфери - бъмпери. Така ще се намали броят нарушители, паркиращи в тези зони и спиращи видимостта на водачите към пресичащите пешеходци, обясни Георгиев. Председателят на общинския съвет обясни, че те се наричат експериментални, защото все още не са разрешени у нас, но работят в цял свят.
Около най-опасните спирки на градския транспорт ще се поставят специални бордюри - Trief Kerbs, със състав, който при удар от кола променя траекторията на движение на МПС, за да бъде върнато в рамките на пътното платно и да се предотврати навлизане в тротоарните площи. Така се нанасят и минимални щети на автомобилите. Не можем да бронираме всички спирки, но след обследване на най-опасните можем да изградим такива бордюри, каза още шефът на СОС.
Друга от мерките е възстановяването на тръбно-решетъчните парапети на местата, където липсват, както и поставяне на нови на натоварени булеварди и кръстовища.
Ще се полага и специална маркировка с повишен коефициент на сцепление. Тя ще е преди пешеходните пътеки и в зоната на спиране, така че да се намали спирачният път при екстрени условия. Предвижда се тази мярка да се използва масово в рамките на кръстовищата и подходите към пешеходните пресичания и пешеходните пътеки.
150 светофара ще бъдат пренастроени, така че в часовия диапазон от 00,00 до 00,04 часа да подават светлинните сигнали така, че да се редуцира движението на летящи коли. Това ще се постигне чрез програмирането на алгоритми в светофарните контролери, за да подават червено на водачите, които шофират с превишена скорост.
Предвидена е и информационна кампания за пътна безопасност. Тя ще съдържа три елемента - брошури, мобилно приложение за ученици с награди, като ще има и предвидени награди и специална зона за демонстрации през лятото в Борисовата градина.
Последната мярка е подобряване на квалификацията на младите шофьори. Тя ще е насочена към водачите от 18 до 28 г. с не повече от 10 г. опит. Предвижда се и практическо обучение на подготвен полигон чрез различни модули от упражнения. Освен това популярни личности ще представят кратки видеопослания на тема пътна безопасност – как се спира възможно най-бързо, каква е правилната стойка зад волана.
Уличната мрежа в столицата е 3900 км,
което е 10 пъти дължината на магистрала “Тракия” от София до Бургас. Към края на миналата година пък регистрираните МПС-та в столицата са 825 хил., обясни Георгиев.
Средната възраст на автомобилите в София е 18 г.,
а половината от всички са над 16 г. За сравнение средната възраст на автомобилния парк в ЕС е 11,5 г. “Напредналата възраст на пътните превозни средства, управлявани на територията на Столична община, предпоставя вероятността от техническа неизправност на спирачната система, което сериозно увеличава риска от произшествия”, пише в доклада.
Най-масовите нарушения в столицата, които водят до тежки пътно-транспортни произшествия, са отнемане на предимство и неспазване на дистанция. При произшествията с пешеходци пък основните причини са високата скорост и говоренето по телефона. 135 пешеходци са били ранени по време на пътно произшествие, а 7 са починали.