Художествената тайна на парламентарното театро

24.10.2022 08:57 Валери Найденов
Вежди Рашидов открива 48-ия парламент.

Олигархиите заровиха томахавките и пак се прегърнаха

Конклавът за новия председател на парламента си остана неоценен от художествено-политическа гледна точка. Това бе класическа театрална пиеса от жанра на трагикомедията, в която са закодирани две дълбоко съдържателни внушения:

1. Двегодишната война между скараните кръгове на олигархията приключи с примирие.

2. Партийнолистовата избирателна система влезе в катарзиса на своята патология, но без да излезе.

Защо изобщо бе нужна тази пиеса? Защото още от древността човечеството преодолява своите дълбоки конфликти чрез танца край огъня и театъра. Нашият политически елит имаше нуждата да преодолее смутното време, като преживее в по-кратък алегоричен формат двете години на протести, арести, парламентарни аборти, чегъртане и демократично отчаяние.

Този огромен сюжет бе събран в три действия, т.е. в три дни. Такива са законите на жанра - завръзка, кулминация, развръзка. Два дни щяха да са недостатъчни, четвъртият - байгън.

ГЕРБ, ДПС и БСП го изиграха професионално, а ПП и ДБ се оказаха изненадани от събитията, щом вместо с Росен Желязков осъмнаха със своя стар приятел в кавички. Ако имаха художествено въображение, щяха да вкарат в листите си някой 80-годишен лекар, който да открие първото заседание. Това е като да започнеш шахматна партия с белите фигури. Незначително предимство, но често се оказва решаващо. Особено ако се случи така, че играеш с белите фигури три партии подред.

А че щеше да се случи така, можеше да се предвиди поне 3 месеца по-рано. В ГЕРБ явно са си направили труда да мислят, след като се сетиха да извикат от запаса самия Вежди Рашидов – голям, световно признат творец, който освен художествения си талант притежава умението да говори трогателно. Неговото въздействие не се основава на гладката ораторска реч, а на колективното несъзнателно, на митовете за предците, на земните и подземните архетипове. Дори неговата неловкост с правилника внушава образа на добър и мъдър дядо от народа, който от немай-къде е на тази трибуна, не се е подготвил и следователно не ламти за власт като по-младите.

Дълбоко земен човек от народа. Това си е автентичният артистичен стил на Вежди от време оно. Той личи най-вече в творбите му. Например много от неговите пластики са стъпили върху едно хипертрофирано (несъразмерно голямо) човешко стъпало, което внушава приземеност, свързаност с корените, с народната душевност. Това е хтоничен ракурс, който гледа от земята към облаците, от простите хора към елита и им се чуди, цъкайки с език и напомняйки за двата метра.

Изпълнението на ГЕРБ бе многопластово и полифонично. В първия ден, деня на завръзката, на арената бяха развързани Делян Добрев с неговите обвинителни цифри и Тома Биков с неговите саркастични миниатюри, но в същото време рамката на проактивния пазарлък я очертаваше Десислава Атанасова с логиката и изказа на робот от книгите на Айзък Азимов.

Уви, изпълнението на ПП бе еднопистово. Липсваше му не само художествена дълбочина, но и логика. Например Асен Василев заложи всичко върху слабата теза, че победителят в изборите трябва да отстъпи. Но зрителят добре знае, че отстъпва вторият. Това е традиция и в политиката, и в спорта, и в живота - трябва да умееш да губиш с достойнство.

Но да оставя останалото на театралите. Само да добавя, че в третото действие на Корнелия Нинова бе отредена класическата роля на Deus ex machina (бог от машината). Това тръгва от древногръцките пиеси, в които първо се създава неразрешима ситуация, а накрая с помощта на машина на сцената се спуска божествената фигура, която я разрешава. Развръзката бе готова още предишния ден щом Вежди така неочаквано се извини на Корнелия Нинова за обидите в далечното минало.

Пиесата бе написана, но ПП и ДБ не бяха я получили. Когато Корнелия обяви финала, Асен Василев и Кирил Петков сякаш бяха изненадани, поискаха 15-минутна почивка и в своята обърканост нарекоха героя на деня “фасада”. С което сами се изложиха. Ако Вежди е само фасада, защо предния ден му ръкопляскаха на крака просълзени?

Както казах в началото, зад тази пиеса се крие консолидацията на воюващите олигархични кръгове. Бойните действия започнаха доста по-рано, вероятно още с фалита на КТБ през 2014, и се разразиха с пълна сила след прокурорските атаки срещу знаменити родни олигарси като Арабаджиеви, Бобокови, Баневи и най-вече срещу архиолигарха, Васил Божков. Атаката ги обедини и даде финансовия гръб на бунта, инвестициите в нови партии и серията от разтурени парламенти. Бунтовниците завзеха територия, но не достатъчно. А последните избори вероятно са ги убедили, че са изгубили стратегическата инициатива и е дошло времето за примирие.

Именно Вежди е най-адекватният символ на олигархичния мир, тъй като той е бил край силните на деня през всичките години на прехода, от Илия Павлов до Божков и Борисов. Едва ли има олигарх без негова статуетка в хола. И в това няма нищо лошо – още от Античността и до ден днешен големите художници се стараят да са близо до своите меценати и обратното – меценатите търсят големите художници. Смятате ли, че Микеланджело е изрисувал тавана на Сикстинската капела, без да го знае папата?

Оптимистичният и емоционален финал на тридневния конклав вещае, че все пак с третия мандат може и да се състави правителство. Не с познатите партийни герои, тъй като всички се плашат от негативите на зимата. Да, това пак ще е власт на олигархичния елит, но населението вече се примири, че олигархичната власт е за предпочитане пред хаоса. И няма как да има друга власт, докато у нас се практикува партийнолистовата избирателна система. Тя затова е измислена – за да може олигархията да пише пиесата, да назначи актьорите и да поръчва декорите.

Но докато гледахте прекрасните изпълнения, забелязахте ли, че ролите са осъдени на непримиримост и дори омраза един към друг? Те са като кучетата и котките. Мирът между тях винаги ще е съмнителен, тъй като липсва най-важното нещо в политиката – липсва общият интерес. Партиите се мразят, защото се мразят насъсканите един срещу друг електорати.

Има ли в България политици, които не насъскват омразата?

Има – това са кметовете. Да сте чували някой кмет да “лустрира” чуждия електорат? Да чегърта бившия кмет? Няма такова нещо! Щом е кмет, значи е обединител.

Причината е очевидна – кметът се избира мажоритарно в 2 тура. Трябват ти най-малко половината избиратели плюс един, а за целта трябва да се стремиш да се харесаш на 100 на сто от хората. И как се постига това? Като потърсиш общия за всички избиратели интерес и го превърнеш в своето политическо верую.

Когато някой ден въведем същата система и за парламентарните избори, обединението ще става още на ниво избирател и всеки депутат ще е готова коалиция.

Но това е съвсем друга пиеса, която засега не се играе в българските театри.

Други от Мнения

Пречупване на тренда - ниските лихви спряха растежа на милионерските влогове

Вземащите кредит трябва да се съобразят с новата тенденция - лихвите ще се покачват Хората изчакват да видят докъде ще спаднат цените, за да получат по-изгодни сделки БНБ публикува редовната

Красен Станчев: Бъдещият кабинет не е на ротацията, щафета е - трябва да бъде разписано какво поема първият и какво предава

Обедняване и апокалипсис няма! Всички - без семействата с повече деца и част от пенсионерите, са по-добре в последните 2 г., казва икономистът - Държава пред катастрофа, икономика пред рецесия

Президентът си е основал звукозаписна компания и от там сега ще излязат редица нови хитове

Няколко коментара на извънредната и налудничаво динамична политическа обстановка: 1. “Да, България” винаги е била категорична, че експертният състав на правителството е това

Кабинет на ПП-ДБ само с техни министри не им дава по-добри възможности

Партиите - участнички в споразумението за излъчване на правителство от ГЕРБ-СДС и ПП-ДБ са заинтересовани да постигнат балансирано представителство в предстоящия кабинет

“Букър” тежи, колкото и да ръкопляскате или да хулите

Радвам се за Георги Господинов. Книга, писана на езика свещен, достигна до световно признание. Интересни са ми тези, които обругават, без да са чели Може би думата награда иде от това, че някой

>