Плащат на фермери за реклама на храни, но ако са защитени в регистъра на ЕС
България е запазила пет храни, розовото масло и мановия мед
Производителите на храни от България, които успеят да ги впишат в Европейския регистър на защитени наименования за произход и защитени географски указания, могат да получат пари, с които да ги рекламират. Това стана ясно по време на конференция в София за новостите при европейските схеми за селското стопанство.
Такава помощ, насочена към за качество на храните, ще има за първи път в България, заяви зам.-министърът на земеделието Георги Събев.
Според предложението, което България е изпратила за одобрение в Брюксел, ще се отпускат по 3000 евро на година на производител за период от 5 години и до 50 000 евро за рекламни и информационни кампании. ЕК все още не се произнесла окончателно по Стратегическия план на България по новата Обща селскостопанска политика, тъй като има забележки относно биологичното земеделие и неговото финансиране. Но не се очаква да има промяна в сумите, които са предложени за подпомагане на регистрираните в европейския регистър храни.
От думите на Събев стана ясно, че страната ни има голям потенциал и изграден административен капацитет за прилагане на схемите за качество. У нас има немалко защитени географски указания, които са много популярни и се използват както при храните, така и в областта на вината и спиртните напитки, каза той.
До този момент България е записала в Европейския регистър две защитени географски указания - “Горнооряховски суджук” и “Българско розово масло”, както и едно защитено наименование за произход – “Странджански манов мед”.
Освен това имаме и 5 храни, които са вписани с традиционно специфичен характер - “Филе Елена”, “Луканка панагюрска”, “Роле Трапезица”, “Кайзерован врат Тракия” и “Пастърма говежда”.
Всички държави членки ще трябва да представят своите проекти на национални стратегически планове пред комисията до края на годината, като след това ще предстои преразглеждане в срок от 6 месеца Събев призова всички български производители да бъдат по-активни и да не изпускат възможностите, които предлага регистрацията на защитени наименования на европейско ниво.