Вземат проби от всички магистрали, МВР подозира, че са прекалено тънки (обзор)
На “Тракия” най-горният слой трябвало да е 40 мм, а намерили само 36 мм, заключението е, че остатъкът е спестен
Поетапно всички магистрали и други важни пътища в страната ще бъдат изследвани дали в тях са вложени материалите, за които е платено, и то с изискваното качество. Това обяви в сряда вицепремиерът и вътрешен министър Иван Демерджиев, след като с колегата си - регионалния министър Иван Шишков, представиха резултатите от проби, взети от настилките на лот 2 и 3 на магистрала “Тракия”. Това са първите участъци, строени по времето на ГЕРБ - от Стара Загора до Нова Загора и от Нова Загора до Ямбол.
Според арх. Шишков пробите от настилката показват, че всички пластове са с по-малка дебелина от нормативно определената и посочената в проекта. Например при най-горния износващ пласт асфалт там, където изискването е за 40 мм, пробата показвала 36 или 33 мм в активната и в изпреварващата ленти. Заключението от проверката е, че от лот 2 липсват 12,5% от материалите за пътя, което, отнесено към стойността на участъка, било 17,5 млн. лв. От лот 3 липсвали 17,5%, което струвало 23,6 млн. лв.
След десетина дни ще излязат и резултатите от изследванията за качеството на настилката, но арх. Шишков каза, че видимо долните пластове са преовлажнени, а щом има и слягания на основата, значи са вложени некачествени материали.
Двамата с Демерджиев обясниха, че няма как да има последици за строителите на двата участъка - “Трейс Груп Холд” и гръцката “Актор”, тъй като гаранциите за пътната част са изтекли още през 2017 г. Демерджиев заяви, че предстои всички текущи полицейски производства за катастрофи на двата участъка да се преразгледат, за да се види дали пътната настилка не е била причината.
Бившият шеф на пътната агенция и настоящ изпълнителен директор на Българската браншова камара “Пътища” Лазар Лазаров каза пред “24 часа”, че нормативната уредба позволява, когато се изгражда път с оферти, избирани на принципа “най-ниска цена”, както е в случая, обемът на вложените материали да бъде плюс-минус 10%.
Освен това според него проби, взети 10 години след строителството и без да е правен основен ремонт оттогава, били силно съмнителни.
“Естествено, че ще е преовлажнено и ще е слегнало - преди 10 години нормативите бяха изчислени за камиони с натоварване до 10 тона на ос, а по пътищата вече се движат с по 13 и дори 15 тона. Като нарани асфалта, влезе вода и замръзне, напролет деформацията става още по-голяма. Няма нищо вечно, включително и асфалта”, каза той.
От “Трейс” коментираха, че асфалтът е не повече от 10% от стойността на която и да е магистрала и подобни сметки за липсващи материали са силно манипулативни.
Освен това има технология за вземане на проби, която изисква да се дупчи на определени разстояния, защото настилките не са еднакви при наклони и завои и на равна повърхност. А в случая няма информация как са вземани пробите.
Това е всъщност третата подобна проверка на тези два участъка от “Тракия”. Първата беше една година след изграждането, когато 9 км от лот 2 бяха преасфалтирани.
През 2019 г. лявата евродепутатка Елена Йончева сезира Европейската комисия и поиска проверка на проби от “Тракия” и други магистрали в независима европейска лаборатория със същия мотив като сега - че част от материалите са спестени. Проверката тогава бе възложена на Европейската сметна палата и обхвана не само България, а и Чехия, Полша и Испания за пътища, финансирани с европейски пари. Избрана бе немска лаборатория, но в нито един от случаите не бе установено влагане на по-малки количества материали или сериозни компромиси с качеството.