Разрешават реклама в дигитални платформи, без обществена поръчка
Промяната ще позволи по-бързо организиране на информационни кампании
Служебният министър на туризма Илин Димитров е предложил промяна в Закона за обществените поръчки, с която рекламно съдържание в дигитални платформи вече може да се прави без обществена.
Проектът за промени е пуснат за обществено обсъждане във вторник и приемането му зависи от бъдещия парламент,
който се събира за първи път на 19 октомври. Срокът за общественото обсъждане обаче е 30 дни и ще приключи на 11 ноември.
Промяната е доста мащабна за сферата на рекламата и предвижда пускането на рекламно съдържание, без да се прави обществена поръчка в “платформи за споделяне на видеоклипове, включително и услугите на социални медии, при които съществената функционална възможност е посветена на предоставянето на широката общественост на програми и/или генерирано от потребителите съдържание”. Това изключение на практика означава, че по този начин рекламно съдържание може да се публикува в канали като youtube, TikTok, фейсбук и други такива, независимо дали съответният канал е свързан с класическа медия, или не.
В момента ограничение за обявяване на обществена поръчка в областта на няма само при купуването на програмно време или осигуряването на предавания, които се възлагат на доставчици на медийни услуги, т.е. на радиа и телевизии. Ако обаче някоя телевизия има фейсбук канал, това облекчение не важи и когато държавно ведомство или орган искат да направят рекламна кампания по този начин, трябва да обявят обществена поръчка.
За публикуване във вестници, независимо дали на хартия или онлайн, също трябва да се обяви обществена поръчка.
“За съжаление, действителността се развива много по-бързо от законодателството, а процедурите по обявяване на обществени поръчки са прекалено тромави
и не може да се използват, когато се налага спешно да се правят кампании в областта на туризма, когато сезонът свършва”, каза пред “24 часа” министър Димитров.
В текста на промените е посочено, че подобна промяна е възможна след последното изменение на директивата за аудио-визуалните услуги от 2018 г. и ще позволи на държавни органи и ведомства да бъдат по-гъвкави, когато искат да достигнат до по-млада аудитория, която ползва подобни дигитални платформи много по-често, отколкото по-възрастните.