Какво се е случило с Агата Кристи при 11-дневното й мистериозно изчезване?
Знаменитото 11-дневно изчезване на писателката Агата Кристи през 20-те години на миналия век дълго време представлява неразрешима загадка за биографите. Изглежда обаче, че така сложната и оплетена мистерия най-сетне е разгадана.
Историкът от BBC Луси Уорсли смята, че е открила причината, поради която известната авторка на криминални романи изчезва през 1926 г., след което, седмица по-късно, загадъчно се появява в хотел в Йоркшир, на километри от своя дом в Бъркшир.
Според историчката, Кристи е изпаднала в "състояние на умопомрачение", в което е получила амнезия, изгубила е представа за себе си и е била предразположена към пътувания до произволно избрани места. Възможно е това да е предизвикано от двете й емоционални травми, едната от които е смъртта на майка й. Тогава тя споделя чувствата си за безпаметност, сълзливост, безсъние, неспособност да се справя с обичайния си начин на живот.
Психическото й състояние се влошава дотолкова, че тя започва да обмисля самоубийство. След това Агата изпаднала в пълно състояние на умопомрачение.
Второто значимо събитие, което най-вероятно е допринесло за нейното депресивно състояние, е откриването за тайната връзка, която съпругът й, полковник Арчи Кристи, е имал с по-млада жена.
Малко след тези събития, през декември 1926 г., колата на авторката била намерена изоставена, което предизвикало мащабно издирване, с участието на повече от 15 000 доброволци.
В последствие обаче тя мистериозно се появява в хотел в Харогейт, който е резервирала под името "г-жа Тереза Нийл" - използвайки фамилията на любовницата на съпруга й.
Употребата на "Нийл" води до предположения, че случилото се е инсценировка от страна на Кристи, но Уорсли не е убедена в тази теория.
Тя казва: "Това не е просто опит на Кристи да набеди неверния си съпруг в убийство. Става дума за живот с много тежко психично заболяване."
Въпреки това все още много хора твърдят, че Агата Кристи е един много лош човек, чиято цел била да натопи съпруга си или да привлече внимание към себе си, за да достигне до още по-високи продажби на романи.