Катапултът от летящия танк - кошмар за гръбнака
8 СУ-25 са модернизирани в Беларус срещу 82,5 млн. лв. по времето на министър Каракачанов
При приземяване на СУ-25 нещо е станало и катапултът се задейства автоматично - разказа пред "24 часа" експерт, пожелал анонимност. Тъй като самолетът е бил близо до земята, парашутът не е могъл напълно да се отвори - все пак е имало частично отваряне, което е спасило пилота.
Той е във ВМА - съобщиха от Нова тв - в добро общо състояние.
"Принципът е следния - ако не може да кацне, седалката го изстрелва, излетял е и не е имало време парашутът да се отвори, въпреки това именно той е омекотил удара. Пилотът е контактен", посочи източникът ни.
Според него при катапулт най-много страда гръбначния стълб, защото ударът от изстрелването е прекалено силен - нещо подобно е на сблъсък с влак.
"Някои пилоти успяват да кацнат нормално с парашута, но след това не могат да се възстановят лесно от травмата", посочи още експертът.
Според него има 7 или 8 щурмови СУ - те не са толкова бомбардировачи, колкото целта им е да поддържат пехотата.
"Наричат ги летящи танкове, защото имат оръжие, картечници, да, могат да хвърлят и бомба, но обикновено летят над пехотата и ако срещу нея има танкове, тежки оръдия, по-сериозни цели, те се задействат", твърди специалистът.
Според него в Беларус нашите СУ-та са били реновирани и са се върнали като нови. С дисплеи, тъч скрийни, като данни се доближавали до МиГ-29, но не били така мощни.
За ремонта им в Беларус преди 3-4 години става голям скандал. Министърът на икономиката атакува тогавашния министър на отбраната Красимир Каракачанов, който е убеден, че ремонтът е наложителен и е изгоден. От ЕС има ограничения заради санкциите, но се прави изключения, когато подобна модернизация е в интерес на националната сигурност, защото тя е част от общата и от тази на НАТО.
Благодарение на това в Беларус са изпратени 8 български щурмовици Су-25К/УБК, а стойността на договора е 82,51 млн. лв.
"Никой не знае каква е причината, обикновено при кацане е грешка на пилота - уточни експертът. - Ако се разиграе друг инцидент, то ще е горе във въздуха. Имахме няколко случая, но не им се даде гласност, веднъж пилот бе забравил да пусне колесника на учебния Пилатус. Беше 10-местен, но служеше за разузнаване от въздуха. Двама пилоти кацнаха "по корем" - без колесник, живи и здрави, но самолетът бе изподран, а двигателите бяха под крилата и бяха отишли на кино. Трябваше да се прави наново."