България и още 14 държави искат европейски таван на цените на газа
България е сред 15-те държави, които са подписали писмо до Европейската комисия с искане да изготви предложение за общоевропейски таван на цените на едро на природния газ преди извънредната среща на министрите на енергетиката на блока в четвъртък.
Гърция, заедно с Белгия, Италия и Полша, пое инициативата за съставяне на писмото, адресирано до комисаря по енергетиката Кадри Симсон и подписано от министрите на енергетиката на Белгия, България, Хърватия, Франция, Гърция, Италия, Латвия, Литва, Малта, Полша, Португалия, Румъния, Словакия, Словения и Испания.
Министрите отправят искане предложението за определяне на горна граница на цените да бъде последвано от законодателно предложение във възможно най-кратък срок.
В писмото се посочва, че енергийната криза, започнала през есента на миналата година, се е задълбочила и предизвиква непоносим инфлационен натиск, който е засегнал сериозно домакинствата и предприятията.
"Признаваме усилията, положени от Комисията, и предложените от нея мерки за справяне с кризата. Но все още не сме се справили с най-сериозния проблем от всички: цената на едро на природния газ", се казва в писмото, цитирано от "Катимерини".
Писмото допълва, че все повече държави - членки на ЕС, настояват за таван на цените като единствената мярка, която ще помогне на всяка държава членка да намали натиска и да управлява инфлационните очаквания; таванът също така ще осигури рамка за справяне с вероятни смущения в доставките и ще ограничи неочакваните печалби.
Петнадесетте министри предлагат още таванът да се прилага при всички сделки на едро с природен газ, а не само при внос от определени юрисдикции. Това може да се направи по начин, който едновременно да гарантира сигурността на доставките и да постигне общата цел за намаляване на потреблението, казват те.
Предложението за ограничаване на цените има и своите противници, като няколко други държави-членки на ЕС, а именно Дания, Германия и Нидерландия му се противопоставят с мотива, че то ще подкопае сигурността на доставките, съобщи БГНЕС.