Мрачната тайна на социолозите
Защо десетилетия наред прогнозите на агенциите бяха верни, а миналия ноември изведнъж се провалиха
Защо десетилетия наред прогнозите на агенциите бяха верни, а миналия ноември изведнъж се провалиха
На социолозите тези дни задължително трябва да им се лее куршум, без червен конец и скилидка чесън да не излизат. Насочената срещу тях негативна енергия е плашеща, до изборния ден да чукат на дърво и да си лискат менче на излизане.
Трябва да признаем, че това масово негативно отношение е преекспонирано, субективно и крайно несправедливо. Социологията по своята същност е миролюбива наука за разлика от нумерологията например, която дава 50:50 гаранция кой ден е най-правилен за сватба и за секцио. Или астрологията, която може да не вземе предвид асцендента, когато Венера, Юпитер и Плутон са във втори дом и да ти прецака интервюто за работа. А хиромантията? Ако ти объркат линията на живота със стар белег от порязване, цялото бъдеще ти се скапва за секунди.
Социолозите просто правят анкети и таблици, но си навличат повече омраза
и гняв дори от календара на маите, който най-коварно ни хвърли в заблуждение, че светът ще свърши през 2012-а.
Новият пиар на “Промяната” Найо Тицин е погнал агенциите от началото на предизборната кампания – първо с илюстрация как нито една от тях не е познала резултата от вота 2 в 1 миналия ноември, после с коментар към безобидна таблица с моментни политически нагласи: “Клиентите са най-важни преди и сега. Нищо, че Петков и Василев се довериха именно на социология, за да решат дали да правят предизборна коалиция с “Демократична България”.
Дори да пренебрегнем заяжданията, измислянето на прякори на Андрей Райчев и всякакви шегички от неизвестни фейсбук деятели, не можем да подминем изказването на Ицо Хазарта – не удар, взрив предизвиква в кротките научни среди.
“Спомням си - споделя партийно ангажираният рапър, - на миналите избори една от социологическите агенции ни искаха 100 хиляди лева на процент отгоре…” Да ги беше плюл, нямаше да ги обиди повече.
Жестоко жегната, Асоциацията на социологическите агенции призова депутата Христо да назове името на рекетьора, за да не страда незаслужено целият бранш, но с това само засили подигравките и нападките по свой адрес. Както е казал
Чърчил: “Ако истината има много страни, лъжата има много гласове”
Изглежда, тази наука е обречена на страдания, унизителни подозрения и гръмки критики, докато не превъзмогне професионалната си етика и не разкрие своята мрачна, потискаща, мъчително пазена тайна.
Преди големия провал през ноември 2021 г. българските социолози успяваха да предвидят тенденциите. Може да е имало известни неточности в прогнозите, по-малки, по-големи разминавания с реалността, но като цяло познаваха каква е волята на избирателя.
Проучванията на общественото мнение разкриваха коя партия вдига вълна на одобрение, коя се срива, кои ще бъдат новите звезди в парламента. Никога не са били решаващ фактор за изборния резултат, данните им са полезни главно за постигането на пропагандни предизборни цели. Дори обвиненията в платена стъкмистика да имат някакво основание, досега не се е стигало до гръмовна подмяна на тренда - потапяне на фаворити или възцаряване на лузъри. И изведнъж, въпреки цялата си експертиза, бази данни, методологии и пр., социологията катастрофира челно в единственото
ново, ключово и очевидно непредвидимо обстоятелство – машините
Всичко останало си беше както преди.
Ужасен, хамлетовски капан!
От една страна, агенциите не могат да си плюят на авторитета, като кажат, че масово ги е ударила дамлата, а от друга, биха изглеждали жалки, ако обвинят машините.
Не че някой е наясно къде ги държат, защо ги ремонтират, след като им няма нищо, как точно се съхраняват данните, в кой джоб е вярната флашка и въобще
колко надежден е този задължителен начин за гласуване, който почти не се ползва в Европейския съюз
Усещането е смущаващо, като да не знаеш кой котлон е включен, обаче не можеш да надвикаш законодателите, които се бият в гърдите, че по-честен от машинния вот няма на света.
Както се казва, парен каша духа, затова в днешната кампания социологическите проучвания са плахи и пояснени с много условности: не може да се предвиди избирателната активност, както и вотът от чужбина, както и резултатът на ДПС, а и този на “Възраждане” е възможно да ви изненада, също и Стефан Янев е енигма…
За да опазят разклатеното си достойнство в тези смутни времена, агенциите няма смисъл да се оправдават и да стъпват на пръсти. Най-вярното и рейтингово решение е да се посветят на нумерологията. Условна, древна наука, свързана с цифри, не им е чак толкова далечна, пък и няма да зависят от мистериозни фактори. Ще съобщават на електората изумителни неща, като това, че когато умножим което и да е число по 9, след това съберем резултата и го редуцираме до единично число – пак е 9. Пък нека всеки си направи изводите сам.
Защото цифрите никога не лъжат.