Харалан Александров: Отборите на 2 октомври - тоталитарни носталгици срещу харипотъровци с неслучили се магийки

20.09.2022 07:00 Мила Гешакова

- От всички страни говорят колко драматично сме разцепени ние, българите. Червените флагове са от “промяна” срещу “статукво”, през Москва срещу Вашингтон, Харвард и Оксфорд срещу СУ и школата в Симеоново, про- и антиваксъри, запад - изток, Европа - Евразия... Има ли ресурс за обединение, г-н Александров?

- Преди да се втурнем да се обединяваме, е необходимо да разберем какво се случва. С настъплението на модернизацията и глобализацията обществата все повече се диференцират вътрешно и същевременно възниква нов тип свързаност през националните граници. България не прави изключение. Хората започват да се идентифицират не толкова с националната общност, колкото с различни транснационални общности, обособени на социален, професионален, ценностен, културен, поколенчески и дори сексуален принцип. Всяка от тези групи развива собствена идентичност в противовес на останалите. Става по-престижно да си млад IT специалист с високи доходи и неустановена сексуалност, който се придвижва с тротинетка и живее екологично, отколкото да си просто българин. Тези разделения са здравословни, доколкото осигуряват многообразие, културно богатство и възможности за избор. Те се превръщат в проблем, когато общностите загубят способността да комуникират помежду си и развият нетърпимост една към друга. Точно това наблюдаваме в България - обществото започва да се разпада на затворени групи, които в политически план се държат като враждебни племена.

- Публичното пространство преди изборите на 2 октомври е наситено с думи като “мнозинство”, “единство” и “обединение”, но дали има нещо, което да сплоти хората?

- Разкъсването на връзките в обществото е сериозно предизвикателство за политическите елити. Освен да представляват всички групи в публичния живот и държавното управление, от тях се очаква да поддържат и някаква рамка на общо съгласие, за да могат различията да бъдат ползотворни, да допринасят за развитието на цялото. Без такава удържаща рамка на общо съгласие разделенията стават разрушителни. Необходимо е да се конструира и поддържа някакъв голям разказ за обществото, който да е включващ, а не изключващ; свързващ, а не конфронтиращ; отварящ, а не затварящ. Фундаментът на този наратив са споделените ценности. Когато липсват, се прибягва до общата история с нейните трагични и героични епизоди. Друг ресурс са националните традиции и култура. В кризисната ситуация, в която се намираме, общото минало вече не е достатъчно, необходим е разказ за общото ни бъдеще.

- Политиците обаче се замерят с компромати и отказват да си говорят.

- Да, защото са въвлечени в ескалиращ конфликт и преследват краткосрочни егоистични цели. Вместо да удържат и опитомяват разрушителните нагони на групитие, които представляват, те безпомощно ги следват и дори ги насъскват. За да се харесат на радикализираните ядра в социалните мрежи, кандидат-лидерите се надпреварват да обвиняват, заклейяават, хулят и дори заплашват своите противници. Ситуацията в страната изисква да се постигне съгласие по управлението на кризите, а политиците с малки изключения правят точно обратното - взривяват и малкото останали мостове помежду си. Това е класически пример за провал на лидерството. Краткосрочното оцеляване на провалените лидери зависи от яростната експолатация на разделителните линии в обществото, което в дългосорочен план води към катастрофа. Такава е природата на трагедията, в която се намираме.

- Има ли изход от тази самоубийствена ситуация?

- Според мен част от политиците започват да я осъзнават, но им е трудно да сменят курса, тъй като рискуват да изглеждат нерешителни в очите на фанатизираните си поддръжници. Някои от тях поради липса на опит и политическо въображение просто не умеят да правят друго, освен да хейтят. А и не трябва да се подценява удоволствието и опиянението от разрушението, особено за емоционално и морално незрели хора, каквито масово нахлуха в политиката. Те са като алчни джуджета, които настървено копаят в недрата на разделението и омразата, за да изчегъртат своето парченце злато. Ще разберат какво правят едва когато разбудят древните чудовища на унищожението и хаоса, дремещи в дъното на мрачните пещери. Но тогава ще е късно, а злите джуджета ще бъдат първите, но не и последните жертви.

- Не сме ли твърде крайни в оценките за управлението на новите лица в политиката - работиха в условия на война, пандемия, енергийна и ценова криза, инфлация?

- Вярно е, че извадиха лош късмет, но ако се бяха държали интелигентно и отговорно, имаха всички шансове да се справят. Те дойдоха на вълната на надеждата, противниците им бяха притиснати в ъгъла, получиха безпрецедентна международна подкрепа, целият медиен мейнстрийм работеше за тях, всички очаквахме да покажат най-доброто, което са научили в елитните американски университети. Това, което натвориха, е, меко казано, разочароващо. Тепърва ще анализираме причините за този резил и неговите последствия, но съм убеден, че в основата е арогантната и безкритична убеденост в собственото превъзходство и непогрешимост. Лошият късмет изглежда удобно оправдание за провалите, но в крайна сметка кой би искал да го управляват някакви нещастни каръци?

- Как ще повлияе охладняването на връзката между президента и ПП?

- Надявам се да повлияе отрезвяващо. Президентът ентусиазирано и доверчиво лансира новите звезди, но бързо осъзна какво е направил, тъй като разполага с цялата информация за страната. Той се оказа в ролята на човек, който връчва красиво опакован подарък, без да е проверил какво има вътре. Зашеметеният електорат радостно грабна подаръка, за да открие, че под луксозната опаковка се крие едно голямо нищо. Това постави президента в доста неловка ситуация, от която се опитва да излезе, като минимизира щетите, доколкото е възможно при ограничения му мандат. Той дължи това на обществото и го знае - за разлика от самовлюбените хлапаци, които инсталира по погрешка, Радев е офицер и има чувство за дълг.

- Да очакваме ли по-добро представителство на радикалните популисти в следващия парламент?

- Разбира се. Разочарованието от поредните самозванци подготвя почвата за възход на още по-радикални и по-вулгарни версии на популизма. Погледнете каква вакханалия от агресия и скудоумие се вихри из предизборните студия. Радикалните популисти са като наркомани, пристрастени към конфликта - те трескаво търсят къде има вражда, злоба, завист, омраза и гняв, за да се надрусат с тях. Задълбочаващата се икономическа и социална криза създава благодатна почва за този тип популизъм, защото все повече хора търпят загуби и лишения, чувстват се жертви, озлобяват се и търсят виновик за своите несгоди. Популистите просто трябва да посочат виновника и да призоват към саморазправа.

- Интересно дали и как се вписват в изборите онези 183 хиляди млади, които нито работят, нито учат, но ги издържат вероятно майки, бащи, баби, съпрузи, роднини с между 400 и 3000 лв. на месец, както наскоро изчисли Институтът за пазарна икономика?

- Това е нарастваща група с характеристики на социално и културно гето, която е едновременно пасивна и агресивна. Тези хора отказват да поемат отговорност за живота си и закономерно се провалят, след което отказват да поемат отговорнст за провала си и го приписват на някой друг. На тях са им виновни успелите, богатите, образованите, глобалистите и всевъзможни конспирации, които са им прецакали живота. Това ги превръща в социален резервоар за радикален популизъм. Хората от тази категория имат неосъзната класова идентичност на лумпенпролетариат, която се изразява в люта омраза към проспериращите класи, особено към предприемчите и политиците. Поради апатия и пасивност обикновено не участват в политическия живот, но е въпрос на време да се появи революционен аванагард, който да ги поведe към безмилостна класoва борба.

- В какво вярват те освен в конспирации?

- Вярват, че трябва да си тарикат и да надхитриш системата, тоест да живееш добре, без да си даваш зор: “Само глупаците бачкат за жалки кинти и пълнят гушите на изедниците”. Тарикатът намира начин да изкарва лесни пари с дребни далаверки или просто разчита роднините му да го хрантутят. Показателно е, че нехранимайковците имат подчертано материалистични, потребителски ценности - те са експерти по луксозните стоки и често се носят с маркови дрехи втора употреба, фукат се с ментета на скъпи часовници и карат раздрънкани автомобили, но от високия клас. Тези нетрудови постижения са възможни благодарение на факта, че от просперираща Европа към периферията се стича поток от блага секънд хенд. В тази гето култура тялото също е на голяма почит, но не като субект на труд, а като субект на потребление и удоволствие. Тези младежи, които нямат един работен ден, прекарват по цели дни във фитнеса или в салоните за красота, за да се превърнат в нацепени батки с напомпани мускули или съответно в наточени мацки с напомпани гърди и устни.

- Какъв ще е основният културен и политически сблъсък, който ще предопредели бъдещето на страната?

- В момента сблъсъкът не е между два проекта за бъдеще, а между две фантазии - тази на авторитарните носталгици и тази на либералните мечтатели. От едната страна е мрачната фантазия за реставрация на Евразийската империя - това е разказът за добрия Сталин, превъплътен в Путин, който всеки момент ще спечили свещената война с покварения Запад, ще ни освободи от натовско робство и ще възцари обетованата цивилизация на изконните ценности (и ГУЛаг за онези, които не ги споделят). От другата страна е утопията за щастливата глобализация, която ще ни дари с неограничени простори за себеизява, богатство, успех и неспирен прогрес.

Тези две групи имат напълно несъвместима картина за бъдещето. Едните си го представят като триумфално завръщане на Червената армия и са се нагласили да я посрещнат с цветя на Орлов мост. За щастие, това бъдеще се отлага поради известни затруднения в настъплението на “освободителите” на запад. Другите си представят бъдещия свят като универсален стартъп, в който всеки ще може да осъществи своята бизнес мечта, без да го ограничават разни досадни закони, конституции, морални норми и други отживелици.

- Стартъпът не е ли нещо хубаво?

- Стартъпът е нещо прекрасно, това е защитена територия за предприемачество и иновация в един доминиран от корпорациите пазар. Културата на стратъпа има особено очарование - тя е свръхоптимистична, безметежна и безотговорна, тъй като оперира безнаказано с чужд ресурс. Богати чичковци ти дават пари да осъществиш мечтата си, ако се получи - отлично, ако не се получи, няма страшно, важно е мечтите да не помръкват и иновативният устрем да не секва. Но когато тази култура се пренесе в държавното управление, това води до предизвестен провал - парите са щастливо опукани, фискът е издънен, а сметката ще я плаща обществото.

- Коя от двете визии ще надделее?

- Нито една от двете. Въображаемите светове се самопораждат и самоподдържат като потенциална възможност в режим на виртуална комуникация, но не успяват да се материализират, колкотo и да се напъват. Това води до особено напрежение в двата лагера. Сектата на носталгиците, посветени в мрачните тайнства на геополитиката, трепетно очаква терминалната криза на капитализма, а тя все не ще да настъпи. От другата страна сектата на стартъпа очакава обещания край на историята и окончателния триумф на либерализма, а той все се отлага. Първата секта е пасивна и фаталистична и разчита Путин да свърши всичко с любезната помощ на Си Дзинпин. Втората секта е хиперактивна - като истински агенти на промяната нейните следовници неуморно се опитват да превърнат лошия свят в добър посредством магията на позитивното мислене. Като едни малки харипотърчета те махат ли, махат с вълшебните си пръчици, но магията им все не хваща и светът си остава все така несъвършен.

- В кого е надеждата за нормализация?

- Надеждата идва с разбирането, не с фантазирането. В момента обърканата, нехаресвана и нежелана реалност е притисната между две утопии или антиутопии, които взаимно се отричат и обезсилват. Едната предлага да отменим прехода и да се върнем в миналото, а другата предлага да прескочим настоящето и директно да кацнем в светлото бъдеще. Крехкото настояще е атакувано едновременно от вампирясалото минало, което отказа да умре, и тревожното и неясно бъдеще, което не успява да се роди. Непримиримият конфликт между тези два полюса прави трудно стабилизирането и удържането на разумен център.

Но това са просто метафори, опити за описание на неописумо сложни процеси. Всъщност реалността нехае за нашите описания, обяснения, фантазии и хитроумни планове, тя следва своя системна логика, която едва започваме да проумяваме. Затова трябва да сме малко по-смирени и да се опитаме да разберем по-добре света, преди да се захванем да го променяме.

ВИЗИТКА

Харалан Александров е роден е през 1967 г. в София
    Завършил е българска филология в СУ “Св. Климент Охридски". Има защитена докторска степен по антропология в България и по организационни изследвания във Великобритания
     Преподавател е в НБУ

Други от Мнения

Пречупване на тренда - ниските лихви спряха растежа на милионерските влогове

Вземащите кредит трябва да се съобразят с новата тенденция - лихвите ще се покачват Хората изчакват да видят докъде ще спаднат цените, за да получат по-изгодни сделки БНБ публикува редовната

Красен Станчев: Бъдещият кабинет не е на ротацията, щафета е - трябва да бъде разписано какво поема първият и какво предава

Обедняване и апокалипсис няма! Всички - без семействата с повече деца и част от пенсионерите, са по-добре в последните 2 г., казва икономистът - Държава пред катастрофа, икономика пред рецесия

Президентът си е основал звукозаписна компания и от там сега ще излязат редица нови хитове

Няколко коментара на извънредната и налудничаво динамична политическа обстановка: 1. “Да, България” винаги е била категорична, че експертният състав на правителството е това

Кабинет на ПП-ДБ само с техни министри не им дава по-добри възможности

Партиите - участнички в споразумението за излъчване на правителство от ГЕРБ-СДС и ПП-ДБ са заинтересовани да постигнат балансирано представителство в предстоящия кабинет

“Букър” тежи, колкото и да ръкопляскате или да хулите

Радвам се за Георги Господинов. Книга, писана на езика свещен, достигна до световно признание. Интересни са ми тези, които обругават, без да са чели Може би думата награда иде от това, че някой

>