29 нови трамвая и четири електробуса идват догодина
Мотрисите ще се движат по линиите 4, 5 и 18
29 нови трамвая ще пристигнат в София през 2023 г. Те ще бъдат доставени по проект, финансиран от Оперативна програма “Околна среда”. Общинското дружество “Столичен електротранспорт” сключи договор с “Железопътни превозни средства ПЕСА Бидгошч” АД за доставката на 25 нископодови съчленени трамвая срещу 80,8 млн. лв.
“Очакваме първите нови трамваи да пристигнат в началото на 2023 г., а до средата на годината да бъдат доставени всичките 25 мотриси”, обясни шефът на “Столичен електротранспорт” Евгений Ганчев. След направени икономии по проекта преди няколко месеца бе сключен договор за още 4 нови трамвая, които също ще бъдат доставени от полската компания PESA. Те ще се движат по линиите 4, 5 и 18. Новите трамвайни мотриси ще бъдат с дължина между 28 и 33 м, нископодови, с климатик, платформа за качване, специални места за майки с колички и трудноподвижни хора и видеонаблюдение.
Още 4 нови бързозарядни електробуса също се очаква да пристигнат в столицата. Доставката им е след реализирани икономии по проекта, по който бяха купени 30 електробуса. Те вече се движат и возят пътници по линиите 60, 74, 84, 184 и 123, а от 13 септември и по удължената линия 73. Електробусите визуално са подобни на тролейбуси - зареждат се с пантограф на всеки 25 км пробег или на крайните спирки. Те ще се движат по линиите 6, 60, 73 и 74.
Доставката на новите превозни средства за електротранспорта е част от проекта за изпълнение на дейности за подобряване качеството на въздуха в София. По него бяха закупени и вече се движат 30 електробуса, 30 тролея, а в момента се реконструират 3 токоизправителни станции.
“Новите тролейбуси обслужват линиите 1, 9, 6 и 7. С доставката им извършихме окончателно обновление на тролейбусния парк на “Столичен електротранспорт” и заменихме старите тролейбуси “Икарус”, каза Ганчев.
От 2010 г., когато стартира мащабната програма за обновяване на автопарка, до момента общинското дружеството е закупило общо 110 нови тролейбуса, 38 нови трамвая и 83 втора употреба и 45 електробуса, които се движат по 6 нови електробусни линии.
Работи се и по рехабилитацията на трамвайните трасета и изграждането на нови. В последните години бяха ремонтирани линиите, минаващи по булевардите “Дондуков”, “Черни връх”, ул. “Граф Игнатиев”, ул. “Козлодуй” и др. В момента се ремонтира трамвайното трасе по бул. “Цар Борис III” от Съдебната палата до ухо “Княжево”. Обявени са процедури за ремонт на трасетата по ул. “Скобелев”, бул. “М. Луиза” - от ул. “Козлодуй” до V градска болница, и изграждане на ново трасе по бул. “Копенхаген” до метростанцията в “Младост 1А”. Актуализират се проектите на трасета по бул. “Стамболийски” - от бул. “К. Величков” до ухо “Западен парк” и по бул. “Дж. Баучер”.
“Заедно със Столичната община имаме проектна готовност за рехабилитация на съществуващи и изграждане на нови трамвайни и тролейбусни трасета. Ремонтите на инфраструктурата са елемент от инвестиционните програми на общината, приемани ежегодно в бюджета. Те са част от пакет от мерки за увеличаване на използването на електрическия градски транспорт чрез подобряване на комфорта и сигурността на пътниците и намаляване на времето за пътуване. Реализацията им ще доведе до подобряване на предлаганата транспортна услуга, увеличаване на привлекателността и удовлетвореността от използването на трамвайния и тролейбусен транспорт в София и не на последно място - повишаване на енергийната ефективност на дружеството и намаляване на нивата на вредните емисии в града”, подчерта Ганчев.
Актуализират схемата на електротранспорта за по-бързи линии
Трамвайно трасе по бул. “Кл. Охридски” до околовръстното ще отговори и на нуждите за бърз релсов транспорт до лифт “Симеоново”, смята гл. архитект на София Здравко Здравков
Схемата за трасетата на трамвайния електротранспорт в София може да се разшири и актуализира в общия устройствен план на града.
“Разширяването на трамвайната мрежа ще допринесе за устойчивото развитие на града чрез намаляване на вредните емисии, облекчаване на трафика, подобряване на свързаността и качеството на живот, както и стимулиране на икономическото развитие на районите.
Маршрутната мрежа на масовия градски транспорт има достатъчна плътност, но липсата на директна връзка между някои райони, а и поради неизградените части от първостепенната улична мрежа, които налагат преминаване през центъра,
е обосновано търсенето на нови транспортно- комуникационни решения Добър пример е изграждането
на третия ринг и връзката с бул. “Климент Охридски” до околовръстния път, което ще обслужи бурно застрояващите се и гъсто населени квартали като “Студентски град” и “Малинова долина”.
Реализирането на трамвайно трасе по бул. “Климент Охридски” до околовръстния път ще отговори и на нуждите за бърз обособен релсов електротранспорт до лифт “Симеоново”, смята главният архитект на София Здравко Здравков.
Според него обособените трамвайни трасета са предпоставка за развиване на по-високи скорости и са достатъчно конкурентоспособни на метрото.
“Неслучайно най-предпочитаните трамвайни линии в София са тези, които се движат по такива трасета - ТМ 7/27 по бул. “България”, ТМ5 по бул. “Цар Борис III” и ТМ 22 по бул. “Ботевградско шосе”.
Към момента от изградената трамвайна мрежа само 32% от трасетата са обособени,
затова основната цел на актуализацията е приоритетното осигуряване на регулация за повече такива трасета. За да може да бъдат осъществени новите разширения на трамвайната мрежа, е необходимо да бъде създадена адекватна устройствена основа за проектиране и изграждане на бъдещите линии”, уточни арх. Здравков.
Вече се работи по изработването на подробни комуникационно-транспортни проучвания за различни участъци в най-критичните точки на града.
“Тези проучвания са наложителни, за да се обоснове нуждата от разширението на трамвайната мрежа в различните участъци и прецени необходимостта от актуализация на общия устройствен план на Столичната община и по-конкретно на частта му за комуникационнотранспортна система - схема масов градски релсов електротранспорт”, обясни главният архитект.