Удължаването на трета метролиния се прави по австрийски метод
Новата станция “Георги Аспарухов” по третата линия на метрото вече е излята и около средата на ноември от нея ще започне пробиването на тунела до съществуващата станция “Хаджи Димитър”, която сега е последната за тази линия. Това съобщи инж. Стефан Чонков, ръководител на обекта от страна на фирмата изпълнител “Джи Пи Груп”.
Новата станция е разположена на пресечката на булевард “Владимир Вазов” и улица “Левски Вековен” и разстоянието оттам до станция “Хаджи Димитър” е около 700 метра. Сравнително късата отсечка прави използването на специалната тунелопробивна “къртица” нерентабилно и ще се използва т.нар. нов австрийски тунелен метод, разказа инж. Чонков.
Ще се копае под земята с тунелен багер по около метър - метър и двайсет. На всеки 80 сантиметра ще се поставят рамки и ще се пръска. Обикновено на ден ще се слага по една рамка, но може и по две. Почвата в района обаче е доста влажна, защото е близо до Перловската река и подпочвените води са високи. Има и много чакъл, характерен за всяко речно корито, обясни ръководителят на обекта.
Затова прокопаването на тунела ще отнеме по-голямата част от предвидените 3 години за строителството на тази нова станция и връзката ѝ с предната.
Станцията се изгражда откъм самия терен и нейното строителство започна през януари. Известна част от времето е отнело проучването и преместването на съществуващата инфраструктура отдолу, която представлявала три големи канала за ВиК и електропровод.
“Това са огромни бетонни колектори, достатъчно високи, за да може човек да ходи в тях. Те са изместени, а почвата – укрепена, преди да почне изливането на основите на станцията”, обясни още инж. Чонков.
Откриването на самата подземна инфраструктура не е създало голям проблем, характерен повече за централните градски части. Там кадастралните карти за тази мрежа не винаги са точни, защото са правени отдавна, докато в района около булевард “Владимир Вазов” активното строителство е започнало преди не повече от 30-40 години.
Самата фирма обаче също се е подготвила – правени са предварителни проучвания, а самите колектори са заснети отвътре с камера.
Станцията опира в коритото на реката и ще има изходи на северната и от южната страна на булеварда. Като вид е подобна на “Хаджи Димитър” - с един вестибюл и два входа. Хората трябва да пресекат улицата, за да влязат в станцията, без да се налага да пресичат самия булевард. Слизането в станцията ще става с ескалатори и асансьори.
Проектът е на фирма “Рикат”, която в случая се явява подизпълнител на “Джи Пи Груп”, тъй като проектът се прави на инженеринг. При този метод отговорността за строежа е изцяло на изпълнителя, тъй като негов подизпълнител е правил самия проект.
Според инж. Чонков инженерингът е най-подходящ за такъв тип строителство, защото иначе всяка грешка в проекта може да доведе до възражения и искове към възложителя.
Инженерингът позволява на изпълнителя да направи спокойно проучванията си и да предвиди всичко, следвайки идейния проект.
Така рискът остава за строителя, но той работи много по-лесно, защото, когато нещо в проекта на терен се окаже неизпълнимо, пътят за изглаждане на разногласията е много по-къс и лесен.
Графикът за строителството е така направен, че работите никога не спират дори през зимата.
За прокопаването на тунела по австрийския тунелен метод няма никакво значение какви са атмосферните условия над земята. Освен това булевардът не се налага да се затваря освен частично в района на станцията.