Спирките в столицата стават по желание
Обмислят пускане на две денонощни линии
Всички спирки на наземния градски транспорт - автобусен, трамваен и тролейбусен, да станат по желание. Това ще предложи тази есен с доклад до Столичния общински съвет зам.-кметът по транспорта на София Кристиан Кръстев.
Това означава, че превозните средства няма да спират на всяка спирка, а само когато на нея има чакащи да се качат или пътник, който иска да слезе.
За да индикира намерението си за слизане пред водача на превозното средство, той
трябва да натисне бутон “Стоп”
Освен пътниците шофьорите също имат ангажимент да следят къде има хора за качване или за слизане.
Спирки по желание бяха въведени пилотно по автобусните линии 1, 3, 4, 26, 27, 42, 58, 59 и 63. Така постигнахме намаляване на времето за движение от начална до крайна точка. Към момента те са добре приети от пътуващите, което е още един показател за положителния ефект от въвеждането им. С пропускането на спирки вече са ускорени автобусни линии и по тях
времето за пътуване е намаляло с до 10 минути,
обясни Кръстев.
Той подчерта, че спирки по желание действат отдавна в редица европейски държави.
Очакванията са в централните части на София спирките по желание да дадат отражение основно в ранните и късните курсове, когато има най-малко натоварване. По линиите извън околовръстния път се очаква ефектът да е намаляване на времето за пътуване, експлоатационните разходи и вредните емисии.
Вече е удължена линия Е73 през кварталите “Манастирски ливади”, “Кръстова вада”, “Лозенец” до “Младост 1”. Ще бъдат пуснати и експресни линии 109 и 110, които дават бързи връзки на най-бързо развиващите се жилищни квартали “Манастирски ливади” и “Кръстова вада” с кв. “Младост” и големите бизнес центрове около него.
“За последната година и половина реализирахме повече проекти за промяна, ускорения и създаване на нови линии на градския транспорт, отколкото за последните 5 г. Анализът от последните 3 промени в схемата на масовия градски транспорт показва повишение на ползването. Например с разделянето на ТМ7 на две линии новата линия ТМ27 в момента се окачествява като най-натоварената линия в наземния транспорт. Почти двойно е натоварването с промяната на линия 42 между Банкя и кв. “Люлин”, така е и с новата линия 68 от “Кръстова вада” до “Симеоново”. С екипа ми в момента работим върху
създаването на поне 10 нови транспортни връзки,
обхващащи почти целия град, както и пускането на нов вид транспортна услуга - две денонощни линии, които да покриват територията на града. Надявам се, че до средата на 2023 г. ще успеем да въведем всички тези промени, продължаваме активно да работим върху ускорения и преоритизация на линиите”, подчерта Кръстев.
Умна система предупреждава шофьорите на автобуси за риск от катастрофа
Нова система за пътна безопасност е монтирана пилотно в два автобуса на градския транспорт в София. Те се движат по линии 202, 404 и 413.
Иновативната система има сензори, подаващи предупреждение за сблъсък, напускане на лентата за движение, мониторинг на движението, както и с индикатор за скорост и за пътни знаци. Системата има и функция за нощно откриване на обекти и препятствия на пътя.
Допълнително към инсталацията има специално разработен софтуер, който обработва цялата информация от сензорите и създава карта с горещи рискови точки по маршрута на превозните средства. Така общината ще знае кои са тези места и ще може да предприеме мерки за обезопасяване на тези локации.
Чрез специално инсталираната камера в предната част на автобуса се създава ГИС карта, нанасяйки на координати цялата съществуваща инфраструктура по маршрутите на движение - стълбове на улично осветление, кофи за отпадъци, пътни знаци, маркировка, включително неравности на пътното платно. Цялата тази информация се визуализира и опреснява след всяко преминаване по маршрута.