И магаретата – с GPS, дори да карат дърва от отсрещния баир
- Изискването за транспорт на дървесината с проследяващо устройство напомпва цената ѝ до 4 пъти
- В Родопите има села без нито един камион с такъв уред
- Системата, която има за цел да пази горите от незаконна сеч, да се промени в полза на местните жители, предлагат от горското
“Без дърва ще останем тази зима и ще студуваме заради тия джаджи. Ей ги къде са отсреща, а не можем да ги прекараме с магарето и конете”, тревожат се хората в село Мугла.
То е на 27 км от Смолян и в него няма нито един камион с GPS устройство за проследяване на превоза на дърва.
Според заповед на Изпълнителната агенция по горите всички превозни средства, които транспортират дървесина или недървесни горски продукти, задължително трябва да бъдат оборудвани с GPS системи.
За да спазят изискването, в Мугла трябва да поръчат в града камион, оборудван с устройството, който ще пътува 52 км в двете посоки, за да прекара дървата от отсрещния баир.
“На склад са евтини, но транспортът ги оскъпява значително.
Само от Смолян да дойде до Мугла, камионът ще ти иска 300-400 лв.
В селото имаме коне, но нямат GPS-и”, пресмятат местните пенсионери.
Хората в района не могат да си превозят дървата с лични транспортни средства, на приятели и дори на фирми с по-добри ценови оферти.
Във временните складове на Южно-централното държавно предприятие в Смолян цените на иглолистните дърва са между 28 и 37 лв. на кубик, широколистните се продават за 46-52 лв. На пазара обаче те са над 130 лв., а и някои ги предлагат по 200 за кубик. Основното перо в четирикратното поскъпване е в транспорта. По-скъпите дърва за крайния потребител се формират и от увеличените разходи за разтоварване и цепене.
“Системата за проследяване не е много скъпа, но за да функционира, се плаща месечен абонамент. Нашите камиони са стари, защото се трошат по черните пътища и изразходват много гориво, а и трябва да си осигурим печалба”, коментира собственик на кола за превоз на дърва.
Системата за проследяване има за цел да помогне за контрола и опазването на горските територии. По този начин се гарантира и контролът над транспортирането на дървесината. Необходимо е инсталираният GPS модул да бъде активен и да предава реална информация на живо относно локацията на камиона за превоз на дървесина, както и да пази данните на маршрутите минимум три месеца.
“В землището на Мугла всички дърва, необходими за огрев, са добити, но
стоят на временен склад, защото няма кой да ги извози
Подобна е ситуацията и в множество малки села в планината”, казва инж. Здравко Бакалов, директор на ЮЦДП в Смолян. То е най-голямото у нас и обхваща горските стопанства в областите Смолян, Пловдив, Пазарджик и Кърджали. В горското предприятие има запитвания от хората може ли превозът да се извършва с животинска тяга - на самара на кон или магаре. Няма обаче такова разпореждане на Агенцията по горите. Животни може да се използват в дърводобива, но само в гората - от отсичането на дървото до временния склад.
От ЮЦДП са изпратили запитвания до агенцията да дадат указания по въпроса, тъй като
за да издадат превозен билет, трябва да има джипиес устройство
и снимка на превозното средство. Има и предложение за промяна в наредбата.
“Изискването не е прецизирано в детайли. Трябва да се промени и да се впише, че не важи за местното население. Дори и да има разбиране на проблема, едва ли това може да стане в рамките на този отоплителен сезон. Поне месец отнема само междуведомственото съгласуване”, обяснява инж. Бакалов.
Горските власти прогнозират, че с настъпването на зимата ще се увеличи бракониерството в горите и по-често ще се нарушават изискванията за превоз.
От ЮЦДП заявяват, че са осигурили 30% повече добив на дърва за огрев спрямо миналата година. От предвидените 112 000 кубика за цялата Смолянска област са изпълнени малко над 50%. Въпреки това дефицит не се очертава.
Има обаче много сериозен проблем с намирането на работници, които да извършват дърводобива в горите и всички останали нелеки дейности, които са непривлекателни за младите хора. Бригадите са предимно от безработни и роми, но и тяхното задържане на работа става все по-трудно покрай алтернативата гурбет в чужбина.
За да стимулира фирмите да добиват дърва за огрев, горското предприятие завишава цените на добива им. Но тъй като
цената на строителната дървесина в региона достигна рекордни стойности
- между 260 и 300 лева за кубичен метър, фирмите предпочитат да добиват от нея за по-голяма печалба и оставят на заден план дървата за огрев.
По данни на Южноцентралното държавно предприятие цената на строителната дървесина е достигнала абсолютен рекорд за последните 40 години.
Пак по данни на ЮЦДП
над 70% от населението в областта се отоплява на дърва
Заради високите цени на газа, пелетите и тока още повече домакинства се връщат към отопление с печки и камини. Много хора, особено в Смолян, очакваха да си сменят уредите за отопление тази зима, но това не стана за една част от тях. Други пресмятат, че ще им е много скъпо на пелети.
По инициатива на областния управител Стефан Сабрутев в Смолян е открит горещ телефон в областната администрация, на който ще се приемат всякакви сигнали, свързани с доставката на дърва за огрев на населението.