Георги Георгиев: Предлагаме общинските камери да следят за нарушения на скоростта и пресичане на червено

16.09.2022 09:30 Даринка Илиева
Георги Георгиев

Пенсионирахме хартиения билет за пътуване, вече го ползват само 1/3 от пътниците, казва председателят на СОС

- Г-н Георгиев, започва новият политически сезон на Столичния общински съвет. Кои са приоритетите в работата?

- Днес е първото заседание на общинския съвет след лятната ваканция. Очаквам колегите да са презаредили батериите, защото започва последната година от мандата ни, а имаме още много работа. Надявам се, предизборната кампания и лозунгите да останат извън залата на СОС и да се придържаме към трудно постигнатия конструктивен тон в дебатите. Защото гражданите очакват от нас конкретни решения на наболелите въпроси, а не политиканстване. Местните власти сме най-близо до гражданите и всеки ден се явяваме на избори пред тях с всяко наше действие. София се развива и придобива облика на модерна европейска столица. Благодаря на всички колеги, с които постигаме добри резултати за града. Благодаря и на гражданите, които обичат своята столица и се отнасят с грижа към заобикалящата ги среда и към проблемите. Благодаря и на критиците, които добронамерено посочват грешки и с тяхна помощ подобряваме решенията си. Не искам да звуча като утопист, но виждам нова градска култура и ритъм на живот в София. Това ми дава надеждата, че с общи усилия можем да живеем по-добре. Важно е хората да усещат в местната власт партньор, стабилна институция, която работи за тях. Това е разбирането ми за управлението на града в полза на хората.

Още днес отново ще разгледаме наредбата за преместваемите обекти, която беше върната от предходния вр.и.д областен управител на София. Според мен поради неразбиране на правната материя. С новите правила

слагаме край на висящите кабели, необезопасените съоръжения, застрашаващи живота на хората

Другата важна тема, която не търпи отлагане, е въвеждането на нискоемисионни зони - малък и голям ринг. Ограничаването на движението в центъра на най-замърсяващите автомобили - над 20-годишни на дизел и над 30-годишни с бензинов двигател. За мен е загадка защо тази мярка още не намира нужната подкрепа от други партии.

- Защо настоявате общините да получат законодателни права и да участват в осигуряването на пътната безопасност, като им се даде възможност да глобяват нарушители на пътя?

- С Националното сдружение на общините формираме предложения за законодателни промени. Според нас чувствително ще се подобри безопасността на придвижване в градовете, ако се позволи на местните власти да ползват трафик камерите и за санкциониране на недобросъвестни шофьори. Така разположените в цялата страна хиляди общински камери ще се ползват за налагане на глоби за превишена скорост, пресичане на червен светофар и шофиране в забранена улица. Тоест за тези 3 толкова очевидни нарушения камерите да се превърнат в средство за контрол, а не само да ги констатират. Глобите ще влизат в общинските бюджети и ще се ползват целево за подобряване на пътната безопасност. Тази мярка преди всичко ще е дисциплинираща за шофьорите и очаквам драстично спадане на нарушенията.

- Зам.-председател сте на междуведомствената група, която трябва да начертае мерки за оздравяване на “Топлофикация - София”. Вариант ли е връщането на собствеността на държавата?

- Въпросът не е в това дали ще е държавна, или общинска, а какво ще се промени, ако я прехвърлим на държавата? И дума не може да става компанията да се приватизира. Как обаче, ако акционер стане държавата, ще се гарантира услугата за софиянци и нейната поносима цена - това са важните въпроси, на които очакваме отговор от министъра на енергетиката. Държавата е икономическият оператор на дружеството - тя определя на входа на каква цена то да купува природния газ и на изхода - колко да струва произведената с него топлоенергия. Компенсират се другите енергоносители - еленергия и горива за колите с мярката “25 ст. за литър”, недоумявам защо синьото гориво не се компенсира. От това страдат всички, които ползват природен газ, не само “Топлофикация - София”. Вече в цяла Европа се подпомагат тези дружества - отоплителната компания на Виена търси 6 млрд. евро компенсации от държавата, най-голямата немска компания - над 14 млрд. евро. Този феномен не е софийски и му е нужно спешно национално решение. За него неуморно говорим от 1 г. Но вече имаме подписан договор между “Топлофикация - София” “Булгаргаз” за доставките за цялата 2023 г.

- При актуализацията на държавния бюджет градският транспорт получи дофинансиране. Ще стигнат ли средствата до края на годината, след като цените на горивата продължават да растат, и може ли да се стигне до спиране на линии?

- За съжаление, този проблем не беше решен от предходното редовно правителство. Благодарение на депутатите от опозицията получихме половината от необходимата сума, но средствата не са достатъчни. Инвестициите, които правим в подобряването на услугата и в мащабната дигитализация на превозните документи, са изключително много. Истината е, че градският транспорт на София стана жертва на войната между институциите при предишното държавно управление. В такива случаи винаги потърпевши са гражданите. Затова много добре трябва да си даваме сметка кой какви обещания дава и кой може да ги реализира.

Пътуването с градски транспорт през последните години се подобри чувствително. Зад всички тези подобрения стои много административна работа. В последната 1 г. направихме дигитална революция с новите начини на купуване на превозни карти - онлайн и с банкови карти. Пенсионирахме хартиеното билетче - то е едва 1/3 от всички продавани билети.

- Защо е важно столицата да има нискоемисионна зона?

- За чистия въздух трябва да се гласува с чиста съвест. Общински съветници се поддадоха на популизъм в навечерието на предсрочните парламентарни избори. Едните казват, че мерките не са достатъчно рестриктивни, другите - защо ще страдат най-слабите социално наши съграждани. А ние предлагаме златната среда. Въвеждането на зони с ниски емисии е

разпространена и ефективна европейска мярка за борба с мръсния въздух

Предложеният нормативен документ дава достатъчно дълги срокове за приспособяване към новите правила и важи само за месеците с най-замърсен въздух.

- Инициирахте създаването на първата правна клиника за жертви на домашно насилие. Това е поредната ви социална кауза.

- Една от добрите страни на позицията, която заемам, е, че мога да предлагам решения, за които преди това като адвокат не съм имал лостове. Борбата с проявите на домашно насилие не е нова за мен, но съм изключително горд, че успях да реализирам тази идея с помощта на колегите ми. Благодаря на всички общински съветници, които подкрепиха идеята и в София, след много разговори с експерти и проучвания, приехме програма и създадохме първата в страната правна клиника за жени и деца, пострадали или застрашени от домашно насилие. На горещата телефонна линия на фондация “Анимус” и на страницата на общината има контакти за връзка, на които всеки с подобен проблем, без значение дали е от София, може да потърси помощ. Ще получи безплатни консултации от адвокат, юристите могат да водят дело за издаване на ограничителна заповед.

Създадохме и още едно защитено жилище за безплатно настаняване на жени и деца за до 6 месеца в секретно помещение в София.

- София получи признанието световна столица на спорта. С какви активности ще се опитате да привлечете повече софиянци към масовия спорт?

- София награди титлата, която получи през 2018 г. да бъде европейска столица на спорта и вече можем да се гордеем, че през 2024-а ще бъде и световна. Това ни задължава да продължим усиленото развитие на спортната градска среда. За първи път през зимата София ще има леден парк, подобно на този във Виена. Той ще бъде в Княжеската градина срещу Софийския университет. Голяма част от алеите ще бъдат заледени, многото разклонения и завои ще доставят удоволствие на любителите на зимните спортове.

- Утре е Денят на София. Какво е посланието ви към столичани?

- Първо, искам да поздравя всички с празника и да пожелая все така да обичат и да се грижат за своята столица. От 30 г. на 17 септември честваме Деня на София. Ще имаме тържествена сесия, на която ще връчим отличията на почетните граждани. Ще има много тържества и забавления за малки и големи в парковете. Празникът на София е време да си припомним, че само обединени можем да преодолеем трудностите. Благодаря на всички колеги - в общинския съвет, районните администрации и в общинските дружества, за отговорната работа. Благодаря и на гражданите за тяхната ангажираност. София расте, но не старее и именно в този девиз е вярата, надеждата и любовта в нашето общо бъдеще в красивия ни град. Честит празник на всички! Бъдете здрави и нека света София и нейните дъщери ни закрилят!

 

Други от Мнения

Пречупване на тренда - ниските лихви спряха растежа на милионерските влогове

Вземащите кредит трябва да се съобразят с новата тенденция - лихвите ще се покачват Хората изчакват да видят докъде ще спаднат цените, за да получат по-изгодни сделки БНБ публикува редовната

Красен Станчев: Бъдещият кабинет не е на ротацията, щафета е - трябва да бъде разписано какво поема първият и какво предава

Обедняване и апокалипсис няма! Всички - без семействата с повече деца и част от пенсионерите, са по-добре в последните 2 г., казва икономистът - Държава пред катастрофа, икономика пред рецесия

Президентът си е основал звукозаписна компания и от там сега ще излязат редица нови хитове

Няколко коментара на извънредната и налудничаво динамична политическа обстановка: 1. “Да, България” винаги е била категорична, че експертният състав на правителството е това

Кабинет на ПП-ДБ само с техни министри не им дава по-добри възможности

Партиите - участнички в споразумението за излъчване на правителство от ГЕРБ-СДС и ПП-ДБ са заинтересовани да постигнат балансирано представителство в предстоящия кабинет

“Букър” тежи, колкото и да ръкопляскате или да хулите

Радвам се за Георги Господинов. Книга, писана на езика свещен, достигна до световно признание. Интересни са ми тези, които обругават, без да са чели Може би думата награда иде от това, че някой

>