Йорданка Фандъкова: Отпушваме трафика в южните райони с два пробива, малки автобуси ще возят до метрото
Заварих 10 км метро, а в края на мандата ми София има 51 км и още 9 км ще са в строеж. Оставям 140 построени нови сгради на детски градини и 26 на училища, казва в интервю кметът на София
- Г-жо Фандъкова, утре е Денят на София. Какво ще кажете на столичани тази година - оптимист ли сте за града в тази тежка икономическа криза, растящи инфлация и цени, несигурна зима и политическа нестабилност?
- Първо, честит празник на всички софиянци! Пожелавам здраве, мир и да обичаме града си, който е нашият общ дом.
За всички е ясно, че тази година е изключително тежка заради постоянния ръст на цените на енергоносителите, а оттам и на всички стоки и услуги. Огромната инфлация се отразява както на доходите на семействата, така и на общинския бюджет. Но въпреки кризата не спряхме нито поддръжката, нито инвестициите в нови обекти. Запазихме стабилни финансите на общината, за да продължим работата за града.
Зимата няма да е никак лека. Най-важното е да се гарантират средствата за издръжка на училищата и детските градини, за да няма прекъсване на учебния процес. В Деня на София, който тази година е в средата на предизборна кампания, се надявам, на повече мъдрост в плановете на политиците, които избираме да ръководят държавата. В последната година кметовете и местната власт бяхме тези, които не спряхме работата и инвестициите, понякога въпреки обстоятелствата, и ще продължим да го правим.
- Има ли опасност софиянци да останат на студено?
- Имаме уверение, че
природен газ за София ще има
"Топлофикация София" и “Булгаргаз” вече подписаха договор за доставките за 2023 г. Преодоляхме заплахите на предишното правителство за спиране на газоподаването към София от 1 септември. Това бяха абсурдни заплахи, недопустими за хора, които носят отговорност за всички граждани. Политически рекет с 1 млн. души не може да се прави. Сега е важно, че газ за отоплението на София ще има, остава въпросът на каква цена. За съжаление, от средата на 2021 г. тя расте и стигна исторически рекорд от 353 лв. за мвтч. “Топлофикация София” винаги е била буферът, за сметка на който държавата поддържа социално поносима цена на отоплението, а разликата между реалната и регулираната остава за сметка на дружеството. Това е причината за състоянието на “Топлофикация София”. Дружеството купува природен газ на 353 лв. за мвтч, а го продава със заложена цена от 114 лв. Това е 300% разлика, която остава като недовзет приход, задължения към “Булгаргаз” и фактическа загуба. За последните 12 месеца то натрупа 480 млн. лв. загуби от тази разлика. Абсолютен рекорд! Това е повече от задълженията на “Топлофикация София” към БЕХ и “Булгаргаз”, генерирани за 12 г., и на дълга, с който дружеството беше прехвърлено на общината през 2010 г. Затова водим разговори с енергийния министър за сигурен отоплителен сезон, ликвидност на дружеството и средносрочна модернизация. Най-важно е държавата да вземе спешни мерки за компенсации за отоплението на природен газ. Това е необходимо, за да не се стигне до ново вдигане на цената на парното от Нова година. То вече поскъпна с 40% от 1 юли въпреки предложението ни за по-малко увеличение, като за отопление са ползва само азерският газ. Ново вдигане не трябва да се допуска. Няма логично обяснение защо предишните управляващи не дадоха компенсации за природен газ, като има за тока и бензина.
- През зимата зачестяват и дните със замърсяване на въздуха, а СОС отхвърли предложението за нискоемисионна зона в центъра. Какво предприема общината, за да ограничи замърсяването на въздуха?
- Най-трудно се решава проблем, от който партиите си правят пиар. За съжаление, мерките за по-чист въздух попаднаха в предизборната кампания. Вярвам че след изборите съветниците от различните партии ще подкрепят нискоемисионните зони, каквито има в почти всички европейски столици. Не приемам критиката, че предложението ни не е достатъчно амбициозно, защото ограничавало само най-старите 20-30-годишни коли в малка част от центъра. Навсякъде тези ограничения тръгват от малка зона - хората да усетят ефекта и да свикнат с промените.
За трета година София изпълнява нормата за средногодишна концентрация на фини прахови частици. Остава да постигнем и показателя за брой дни с превишения годишно. През 2021 г. само на станцията в “Надежда” има превишения над нормата. 80% от тях са през зимната и затова започнахме безплатна подмяна на старите печки на дърва и въглища. Над 6500 са сключените договори, а подменените уреди - повече от 5000. Опасявам се, че заради високите цени на пелети, газ и ток може някои хора да се върнат към дървата и въглищата, затова е нужно и държавата да бъде по-активна в енергийните политики. Увеличаваме миенето на улици и изпълняваме новата програма за облагородяване на междублокови пространства, ползвани като паркинги, от които се насят прах и кал.
До края на годината ще сме заличили над 100 кални точки
На тяхно място обособяваме места за паркиране и ново озеленяване. През пролетта засадихме над 2000 нови дървета и наесен продължаваме с още 2000. Залесяваме и втората нова гора край София до Негован. С нея и с първата нова гора до Суходол създаваме зелен пояс около София.
- Състоянието на градския транспорт също е тежко. Ще стигне ли дофинансирането от държавата, за да бъде осигурен до края на годината?
- Положихме огромни усилия градският транспорт да не спре заради скъпите горива, каквато опасност имаше. 230% е увеличението на тока за метрото и електротранспорта, а 300% - при природния газ за автобусите. Затова настоявах за компенсации от държавата. Отделихме 40% от данъчните приходи на общината, за да гарантираме градския транспорт. Благодаря на депутатите, които при актуализацията на държавния бюджет приеха допълнителни средства за общините с градски транспорт. Необяснимо защо нито един депутат от “Продължаваме промяната” и “Демократична България” не гласува за средства за софиянци. Такъв тип наказателна политика към кметове на опозицията е абсурден начин на управление. Нямаше как да приема предложението на Министерството на финансите, вместо да отпуснат компенсация, да увеличим цената на билета или да съкратим с 1/3 линиите. Всеки разумен човек знае, че движението с градски транспорт трябва да се насърчава.
- Вече е в сила част от новата тарифна политика. Как оценявате новите правила, по които ще пътуват софиянци?
- Целта на новата електронна система за таксуване е да направи пътуването по-лесно и удобно. Това вече е факт. За 12 месеца имаме
над 5 млн. пътувания с банкови карти,
като по 800 хил. пътувания месечно се извършват чрез новите дигитални начини на заплащане. Не допуснахме вдигане на билети и карти. От 1. IX. са в сила нови карти за младежи, ученици, студенти и родители. Учениците и младежите до 26 г. могат да купят годишна карта с отстъпка от 2 месеца в цената, така пътуванията на ден излизат между 54 и 68 стотинки. Създадохме и нова карта за родители на деца до 2-годишна възраст, които са в отпуск. Цената е 10 лв. месечно, което е подкрепа за бюджета на семействата. От 1 януари влизат в сила новите възможности за пътуване с билета от 1,60 лв., с който ще се правят неограничен брой прекачвания в първите 30 минути. Очакванията са годишно приходите да се увеличат с около 15 млн. лв.
- Кои са по-големите пътни ремонти, които трябва да завършат до края на годината?
- Работим по 10 големи инфраструктурни обекта. До края на годината ще завършим рехабилитацията на бул. “Първа българска армия”, до седмици ще възстановим движението по изцяло новото трамвайно трасе от Съдебната палата до “Бъкстон” с първото зелено трамвайно трасе по бул. “Македония” - част от линеен парк, проектиран от световноизвестното бюро “Вилмот архитекти”. Готови са кръговото кръстовище на булевардите “Кл. Охридски” и “А. Ляпчев”, първият етап от велоалеята по бул. “Самоковско шосе” и част от пътя до Клисурския манастир. До Нова година трябва да възстановим движението на трамвая през тунела на “Люлин”, който ремонтираме основно за първи път от изграждането му. Започнахме изграждането на два ключови обекта - разширението на бул. “Ломско шосе” и изграждането на бул. “Филип Кутев” - между ул. “Ат. Дуков” и ул. “Сребърна”.
- Инициирахте мащабна програма за ремонт на тротоарите. Кога ще стартира?
- Зам.-кметът инженер Джоргов е готов с интерактивната карта с първите приоритетни обекти - тротоари към училища, детски градини и спирки. Стартирахме процедурата за избор на изпълнители, които догодина да започнат изграждането на тротоари. Това е най-мащабната програма за строителство и основен ремонт на тротоари, за която осигурихме 120 млн. лв. за 4 г. С кметовете на райони ще обновим 700 хил. кв. м тротоари.
- А ще има ли метро през “Слатина” и кога ще стартира строителството?
- Метро през “Слатина” трябва да има и ще има. Обещах на софиянци, че строителството му няма да спира. Ще започнем и този участък въпреки пречките, които някои умишлено, а други от неразбиране създаваха. Очакваме трасето да обслужва над 70 хил. жители на квартали като “Гео Милев”, “Редута”, “Хр. Смирненски” и части от “Младост 1”. За съжаление, правителството на г-н Петков отряза финансирането от плана за възстановяване и 3 пъти върна процедурата за осигуряване на трасето с общия устройствен план. Преодоляхме и тази пречка и преди дни плана беше одобрен от Министерския съвет. Благодарна съм за съдействието на министрите на финансите г-жа Велкова и на регионалното развитие арх. Шишков. До Нова година трябва да имаме избрани изпълнители за тези 6 км и в началото на 2023 г. започваме строителството с гарантирано финансиране от общината и държавата. Вече строим 3 км от кв. “Хаджи Димитър” до кв. “Левски Г”. Заради забавянето на парите по плана за възстановяване финансираме участъка с общински средства.
- Строителството на детски градини е друга ваша кауза. Колко места ще разкриете до края на годината?
- Целта на програмата за строителство на детски градини е до края на 2023 г. да преодолеем недостига на места за децата на възраст между 3 и 6 г. Тази година ще завършим 11 от 30 сгради на детски градини и ясли, които се строят. Районните кметове подготвят и още 12 обекта. С 30-те сгради в строителство ще разкрием над 3200 нови места. Според последното преброяване за 10 г. София е увеличила населението си с 200 хил. души. Това е единственият град в България, чието население расте, и то предимно с млади хора, които идват да учат и работят тук и създават семейства. Така че детски градини и ясли ще продължат да се строят, защото София расте.
- Започва подготовката за бюджет 2023 на София. Какви задачи си поставяте?
- След разширението, на околовръстния път, връзките към него и строителството на метрото най-важната ни задача е да напреднем по изграждането на третия вътрешен ринг. Догодина трябва да започнем строителството на двата големи пробива на бул. “Филип Кутев” от “Сребърна” до кръстовището на бул. “Симеоновско шосе” и бул. “Г. М. Димитров” и на бул. “Т. Каблешков” от ул. “Луи Айер” до бул. “Черни връх”. Тези обекти ще разтоварят значително трафика в южна София. Ще заложим и изграждането на бул. “Рожен”, като се надявам, след като правителството одобри методиката за индексация на цените, да стартира и изграждането на източната тангента. Догодина трябва да пуснем и първите малки електробуси от довеждащия транспорт. Ремонтът на театър “София” ще завърши до края на 2023 г. и трябва да сме напреднали с реставрацията на банята в “Овча купел”. Ще започнем и изграждането на първото основно училище в “Манастирски ливади-запад”, където ще има и детска градина, и с още едно ново училище в район “Студентски”.
- Връщането на парк “Славия” на софиянци, премахването на автокъща “Капитолия” в Борисовата градина, възстановяването на Драгалевския и Княжевския лифт са битки, които водите отдавна. Има ли напредък?
- Само с ФК “Славия” не сме в съдебна битка. Работим за постигане на договореност да върнем парка на общината, за да инвестираме в него. За съжаление, през 1999 г. общината е апортирала парка в смесено дружество, без да има право на глас в управлението му. Надявам се, че ще успеем да намерим решение. Създадена е работна група от общински съветници, които също помагат в преговорите.
Теренът на автокъща “Капитолия” е доказано общински, но в освобождаването му се сблъскахме с всички възможни адвокатски трикове. Наемателите заведоха серия от дела срещу актовете за незаконните навеси, които са изградили, включително и за собствеността. Вярвам, че в следващите месеци ще се справим с връщането на този терен и ползването му за публични цели.
За Княжевския лифт доказахме с технически анализ на световен лидер в изграждането на лифтове, че
може да се възстанови в съществуващите стъпки
Това е единственият вариант лифтът да заработи в обозримо бъдеще, без да се променя планът за управление на парка. За съжаление, и тази заповед е обжалвана от собствениците. За Драгалевския лифт главният архитект възстанови строителните книжа и изготвихме карта на сервитута, която е приета от специализирания експертен съвет. Надявам се и на съдействието на държавата в лицето на МОСВ и Държавната агенция по горите, за да може да започне възстановяването.
- Влизате в последната година от четвъртия мандат. Какви цели си поставяте, с които да го завършите?
- През 2023 г. ще сме започнали строителството на още 9 км метро. Когато станах кмет, София имаше 10 км метро, в края на четвъртия ми мандат то е 51 км и още 9 км в строеж.
60 км мрежа означава, че половината от пътуванията с градски транспорт ще са с най-бързия и екологичен вид - метрото
Това е резултат, който преди десетина години беше немислим. До края на мандата ще са завършени голяма част от вътрешните рингове на София.
Една от стратегическите задачи, които съм си поставила, е изграждането на бул. “Т. Каблешков” и бул. “Филип Кутев”. Надявам се, че догодина АПИ ще стартира процедурата за последния участък от околовръстния път между бул. “България” и “Люлин”. Когато влязох в общината, заварих не само разпродадени и заменени детски градини, но и напълно спряло строителство на училища. До момента сме изградили 120 нови детски градини, надявам се, че догодина ще са над 140. За първи път от десетилетия започнахме строителството на нови сгради на училища - 24 са вече. Догодина ще сме започнали още 2 и планирам да съм изпълнила целта си в София да няма училище без физкултурен салон.