Задават ли се по-евтини електромобили, въпреки че разходите за батерии растат?
Разходите за батерии за електромобили се покачват, но въпреки това автомобилните компании пускат електрически коли на все по-достъпни цени. На пръв поглед парадоксално, това е начинът за привличане на повече купувачи, пише Асошиейтед прес в анализ по темата, цитиран от БТА.
Американският производител "Дженерал мотърс" (General Motors), например, обяви миналата седмица нов по-евтин модел от гамата си. Той ще носи името "Шевролет Екуинокс“ (Chevrolet Equinox) и ще е компактен високопроходим електромобил. От компанията все пак не разкриват каква ще е цената му, докато не наближи датата, на която ще бъде пуснат в продажба – след около година.
Високопроходимите автомобили на американския пазар са сравнително евтини спрямо средната цена на електромобилите в страната, която е около 65 000 долара, според данни на специализираната онлайн платформа за оценяване на автомобили Edmunds.com.
Достигане на цена от около 30 000 долара за електромобил, и повишаване на пробега му с едно зареждане до близо 300 мили (480 километра), е от ключово значение, за да се откажат масовите купувачи от автомобилите, задвижвани от двигатели с вътрешно горене, посочват анализатори от бранша.
Автомобилната индустрия е достигнала тази цел, според Айвън Дрюри, директор на отдела за анализи на Edmunds.com.
Ако "Шевролет Екуинокс" разполага с добре разгърнато вътрешното пространство с много място за багаж и пътници, и при положение, че дизайнът му е подобен на настоящите високопроходими модели, задвижвани с традиционни изкопаеми горива, той има шанс да добие широка популярност, твърдят анализатори.
Един на всеки пет нови автомобила, продадени в САЩ, са компактни високопроходими модели, което ги прави най-популярният сегмент на американския пазар.
Високопроходим автомобил, задвижван от батерии, и с цена от 30 000 долара, е малко над цената на подобен конвенционален автомобил. Например цената на "Тойота Ар Eй Ви 4" (Toyota RAV4), най-продаваният модел в сегмента, както и най-продаван автомобил в САЩ, който не е пикап, започва от малко над 28 000 долара.
Само до преди няколко години електрическите превозни средства бяха или скъпи и насочени към по-заможните купувачи, или по-евтини, но с ограничен обхват на пробег. Базова версия на "Тесла Модел 3" (Tesla Model 3), която е с най-ниска цена от гамата на лидера по продажби на електромобили в САЩ, започва от над 48 000 долара. Електрическият вседеход на марката "Тесла Модел Екс Ес Ю Ви" (Tesla Model X SUV) пък започва от над 120 000 долара.
Единствените електромобили с начална цена под 30 000 долара (включително доставката) сега са "Нисан Лийф" (Nissan Leaf) и "Шевролет Болт" (Chevrolet Bolt). И двата са по-малки от типичен компактен високопроходим автомобил. Точно 30 000 долара струват моделите "Мини Купър Електрик" (Mini Cooper Electric), "Мазда Ем Екс 30" (Mazda MX30) и "Хюндай Кона Електрик" (Hyundai Kona Electric).
Начални цени от 40 000 долара имат "Ниро И Ви" (Niro EV) на "Киа" (Kia), "Айоник 5" (Ioniq 5) на "Хюндай" (Hyundai), пикапът "Еф-150 Лайтнинг" (F-150 Lightning) на "Форд" (Ford), "Фолксваген Ай Ди 4" (Volkswagen ID.4), "Кю 4 и-трон" на "Ауди" (Audi) и "Тесла Модел 3".
"Дженерал мотърс" обаче може да се затрудни да поддържа цената на "Шевролет Екуинокс" около 30 000 долара, до голяма степен заради покачващите се цени на метали като литий, мед, кобалт и никел, които са ключови суровини за производството на автомобилните батерии. Фактор за поскъпването им е ограничения брой мини, които ги добиват, и нарастващо им търсене, тъй като почти всички автомобилни производители представят нови електрически модели.
През първата половина на годината продажбите на електромобили в САЩ са нараснали с 68 процента спрямо същия период на миналата година, достигайки близо 313 000 броя.
Някои електромобили в САЩ могат да поевтинеят с влизането в сила на федерални данъчни кредити, на стойност до 7500 долара, през следващата година. Те са част от Закона за намаляване на инфлацията, припомня АП.
Изпълнението на федералните изисквания обаче може да затрудни някои автомобилни компании. Според новия закон превозните средства, както и батериите ще трябва да се сглобяват в Северна Америка, а също от там трябва да е произходът и на суровините и компонентите за батериите. Повечето суровини като литият, ключов за производството на батерии, сега се внасят от Китай и други страни.
"Дженерал мотърс" вече има завод за производство на батерии в Уорън, Охайо, а също така планира още два подобни в страната. Новият електрически модел "Шевролет Екуинокс" пък ще бъде сглобяван в Мексико. Компанията работи върху покриването на останалите критерии за получаване на данъчен кредит. "В момента наистина работим по правилата и разпоредбите", каза Стив Майорос, вицепрезидент по маркетинга на "Шевролет". Но за да изпълни компанията всички федерални изисквания, и да получи данъчен кредит в пълен размер, може да са нужни няколко години.
Американският автомобилен гигант поема по-голям контрол над веригите си за доставки за производство на електромобили. До средата на това десетилетие компанията ще измести от първото място "Тесла", като най-купувана марка електрически автомобили, заяви Мери Бара, главен изпълнителен директор на "Дженерал мотърс". "Шевролет Екуинокс" е стъпка в тази посока, добави тя.