Инфлацията изпари 2 милиарда и 103 млн. лв. от плана за възстановяване

08.09.2022 19:40 Иван Тодоров
Високата инфлация си остава основен проблем за домакинствата в Европа.

На 3 август 2021 г. три държави получиха авансовите си вноски по плана за възстановяване на ЕС - Португалия, Люксембург и Белгия. Към този момент единствените страни, които не бяха подали официално стратегическите си документи, бяха България и Нидерландия.

За богатата Нидерландия това едва ли е от съществено значение. Но за най-бедната държава в ЕС – България, това е непростимо. Поради огромното забавяне страната ни ще получи авансовата си вноска по плана в размер на 13% в неопределен момент през есента.

Ние ще вървим с около 15 месеца след първите, получили авансовите си плащания

държави. И това ще продължи и при получаването на следващите вноски – и то ако си изпълняваме както трябва плана, което въобще не е сигурно. Като се вземе предвид инфлацията за изминалите 12 месеца и даже песимистичните прогнози за инфлацията до есента, това ще означава, че в сравнение с държавите, които са си свършили работата овреме, при нас инфлацията ще е изпарила 18,9% от парите от плана за възстановяване на ЕС, което прави 2 млрд. и 103 млн. лв. от предвидените за България 5,69 млрд. евро.

И почти всички заинтересовани държави ни изпревариха. Още на 13 юли 2021 г. министрите на икономиката и финансите от ЕС приеха първата група национални планове за възстановяване на Австрия, Белгия, Дания, Германия, Гърция, Испания, Италия, Латвия, Люксембург, Португалия, Словакия и Франция. И те получиха правото да използват средствата от ЕС за възстановяване и устойчивост.

Какво е правила българската бюрокрация, не знам, но в началото на юли т.г. бе съобщено, че общата сума на българския план за възстановяване и устойчивост

ще бъде намалена с 578 млн. евро

(1 млрд. 130 млн. лв.), за да бъде актуализирана спрямо реалното отражение на пандемията върху българската икономика!

Въпреки че през второто и третото тримесечие на 2021 г. България имаше едни от най-ниските темпове на развитие в ЕС, вместо 6,27 млрд. евро България ще получи 5,69 млрд. евро, за да се възстанови чрез проекти и реформи до 2026 г.

Явно нашата страна не може да защитава правата си в ЕС с този нисък административен капацитет. Нека дам за пример и сравнение Португалия – държава, сходна по територия и население с България, по-напред в икономическото си развитие, но далеч от най-развитите държави. Тя получава 13,9 млрд. евро грантове по схемата и 2,7 млрд. евро заеми за възстановяване на икономиката си!

Но държавниците в Португалия се оказаха хора на място и Португалия първа подаде проекта за плана си за възстановяване и залага на цифрово образование, енергийна ефективност на сградите и други мерки по дигитализация и на зелена икономика. Толкова ли беше трудно да се погледне какво правят другите и да се действа по-бързо. Очевидно беше, че

след голямото печатане на пари по време на пандемията ще дойде инфлацията

– всички специалисти бяха единодушни. И трябваше да се бърза. И трябваше много по-твърдо да се лобира в ЕС за повече средства, включително и чрез завеждане на дело в съда на ЕС.

Това, което правеше България по плана за възстановяване и развитие, е пример за това как въобще работи държавата ни. 

България можеше да внесе своя план до края на февруари 2021 г. и се знаеше какво може да се иска и съответно да ни бъде одобрено. Това беше оставено на следващото правителство. И по-нататък всяко правителство преработваше плана за възстановяване и развитие – нали в България всеки е по-по-най, докато не се изпариха или ни съкратиха 30% от средствата по плана.

Регламентът за създаване на механизма предвижда датата 30 април 2021 г. като краен срок (макар и инструктивен) за официално подаване на Националния план за възстановяване и устойчивост пред ЕК. Но какво от това? На 15 октомври 2021 г. разгеле подадохме план за възстановяване и устойчивост на България.

На 9 декември ЕК ни го върна с 207 забележки

След това планът се преработи и от следващото правителство и най-сетне го вкарахме. ЕК ни го одобри на 7 април.

След представянето на индивидуалния план комисията разполага с два месеца, за да го оцени и да предложи решение за изпълнение на съвета за неговото одобряване. След това съветът по правило разглежда предложението в срок от четири седмици.

Първото плащане за България е свързано с изпълнение на 22 мерки със срок 30 юни, които към момента ги има само като предприети стъпки, но не и като приети всички необходими законодателни мерки във връзка с това искане, които трябва да се приемат до края на годината. По регламент Европейската комисия след това има 2 месеца да направи оценка на подадените документи, преди да извърши плащане.

Едва след изтичането на този срок се очаква средствата от плана в размер на 1 368 912 911 евро да пристигнат през есента. Сред по-големите схеми, които се очаква да стартират до края на годината, е програмата за саниране на жилищни сгради и няколко грантови схеми за подпомагане на предприятията.

Отпускането на следващите суми по линия на механизма ще зависи от положителна оценка на изпълнението на плана за възстановяване и устойчивост, като се отчита постигането на междинните и крайните цели, заложени в индивидуалните планове.

От финансовото министерство уточниха, че второто искане за плащане на стойност 724 039 480 евро засега също няма забавяне в сроковете.

Както отбелязахме, то е свързано  с необходимостта от

приемане на 22 законодателни мерки

със срок края на годината. Във връзка с тяхното изпълнение вече е приет 1 закон, 4 законопроекта са в Народното събрание, 4 законопроекта (свързани с изпълнението на 5 мерки) са в напреднал процес на обществено обсъждане, 6 законопроекта (свързани с изпълнението на 12 мерки) са в процес на подготовка от съответните ресорни министерства.

Какъв беше проблемът всички тези законодателни промени (а не кардинално нови закони) да бяха направени за няколко месеца и да са вече факт - не е ясно. А и няма никаква сигурност дали въобще ще имаме трайно действащ парламент след изборите на 2 октомври.

Не може човек, като гледа нескопосаните действия по плана ни за възстановяване, да не отбележи голямото сходство - че докато държавата се гърчи откъде да намери газ на поносими цени, български частни производители са си намерили доставчици на втечнен и тръбен газ на фиксирани цени за дълъг период от време, от 62,5 до 80 евро за мегаватчас от различни източници. Дали държавата да не приватизира подготовката на разните проекти с ЕК, стига да се обърне към доказано добрите, а не да прави корупционни схеми.

 

Други от Мнения

Пречупване на тренда - ниските лихви спряха растежа на милионерските влогове

Вземащите кредит трябва да се съобразят с новата тенденция - лихвите ще се покачват Хората изчакват да видят докъде ще спаднат цените, за да получат по-изгодни сделки БНБ публикува редовната

Красен Станчев: Бъдещият кабинет не е на ротацията, щафета е - трябва да бъде разписано какво поема първият и какво предава

Обедняване и апокалипсис няма! Всички - без семействата с повече деца и част от пенсионерите, са по-добре в последните 2 г., казва икономистът - Държава пред катастрофа, икономика пред рецесия

Президентът си е основал звукозаписна компания и от там сега ще излязат редица нови хитове

Няколко коментара на извънредната и налудничаво динамична политическа обстановка: 1. “Да, България” винаги е била категорична, че експертният състав на правителството е това

Кабинет на ПП-ДБ само с техни министри не им дава по-добри възможности

Партиите - участнички в споразумението за излъчване на правителство от ГЕРБ-СДС и ПП-ДБ са заинтересовани да постигнат балансирано представителство в предстоящия кабинет

“Букър” тежи, колкото и да ръкопляскате или да хулите

Радвам се за Георги Господинов. Книга, писана на езика свещен, достигна до световно признание. Интересни са ми тези, които обругават, без да са чели Може би думата награда иде от това, че някой

>