Пациентите доплащат от джоба си 80% от цената на лекарствата
75 - 80% от лекарствата се доплащат от джоба на пациентите. Това стана ясно от анализ и проучване на нагласите на населението на тема „Достъп до здравни грижи в България”, извършен съвместно с Изследователски център „ТРЕНД”. Проучването е направено от 5 до 13 юли 2022 г. между 1005 респонденти над 18 г.
Данни от световната банка показват, че от 2015 година до 2019 има 4% спад на доплащането от джоба. 461 лв. заделя за година едно домакинство за доплащане на лекарства. Здравната каса плаща 25% за лекарства.
Според проюушането България е слязла надолу в негативната класация по отношение на неудовлетворени потребности в ЕС от 2014 до 2019 г.
Листи на чакащи сме на 26 място, тоест 4,9%, хората не чакат за прием в болница.
По отношение на разстояние или транспорт българите са на 18 място с 2,9% неудовлетвореност.
А във финансово отношение - през 2019 сме с 14,5 на сто неудовлетвореност, над средното ниво.
Още същият ден личният лекар приема на преглед 55% от българите. 25% се приемат на следващия ден. Близо 60% биват приети от лекар -специалист в рамките на 2-3 дни. Само 4% чакат над месец.
В болница 50% се приема в същия ден, а общо са 90%, които ги приемат в рамките на два дни.
37% са удовлетворени от здравната система, а 47 на сто не са. 29% смятат, че здравеопазването е скъпо, а за 14% са високи цените на лекарствата. На трето място е лошото отношение на пациента. Доплащането за лекарства и в болниците е сериозен проблем за над половината от населението. За 27% от хората им се е случвало да не посетят лекар-специалист, тъй като нямат финансова възможност, а 19% са спрели приема на лекарства, защото нямат достатъчно средства.
Според анализа България е първа в ЕС с 53 болници на 1 млн. население. За 43% от хората болниците са достатъчни, но за 33% те не са. 26 на сто искат откриване на нови частни болници.
Възможни решения за екипа, напрашил проучването са повишаване на цените на клиничните пътеки, остойностяване на лекарския труд, официализация на доплащанията в системата, осигуряване на стимули за пациенти и работодатели за ранен скрининг, превенция и профилактика.