Велислава Дърева, публицист: Пловдив - приказка без край

06.09.2022 20:55

Многоезичен и многогласен, пъстър и щедър, шарен и звучен е родният ми град

Потърсихме хора, свързани с Пловдив - родени и още живеят в него или родени, но преместили се в друг град. Те разказват за Стария град, за близките си, за местата за мечти и, разбира се, за любовта си към неповторимия Пловдив.

- Вааско! Гюлфиее! Соломоон! Гарабеед! Михаалис! Велиславче!

Това са гласовете на нашите майки. Надвесени от прозорци и балкони, те ни призовават да прекъснем игрите, за да ни връчат по една филия с лютеница. Тези най-сладки призиви на света се носят меко и ласкаво над стръмната уличка, която започва от Главната, катери се нагоре, пълзи между северния склон на Сахат тепе и задния вход на театъра, спуска се стремително и стига до нашето училище, което после стана Радио-телевизионен център.

Отсреща до хлебарница “Корона” е редакцията - още не знам, че след време ще отключвам стъклената врата и ще се изкачвам по скърцащите дървени стълби. До редакцията - бръснарничката на чичо Аракел.

Чичо Аракел и леля Аракси (което означава щъркел) са майка и баща на Гарабед. Чичо Аракел ходи с една черна и една червена обувка, бръсне с бръснач и ни разказва за Ноевия ковчег, който спрял на планината Арарат.

Гюлфие и Гюлбахар са момичетата на чичо Гюлтер и леля Айсехел. Чичо Сами и леля Ребека са родителите на Соломон. Михалис е син на леля Атина и чичо Анастасис.

Пловдив е космополитен, многоезичен и многогласен, пъстър и щедър, шарен и звучен, пребогат и преизобилен с богове и народи. На нашата уличка цари безкраен празник. През цялата година между къщите сноват хора - носят на съседите безквасни хлябове и печени яйца за Песах, козунаци и червени яйца за Великден, баклавички за Рамазан и арменски сладкишчета.

Задната уличка е пълна с чудеса. Там пристигат платформите с театралните декори. Ние се промъкваме през входа за декорите и гледаме всички репетиции и представления. Магическо! Кой къде, ние в театъра. Знаем наизуст целия репертоар. След репетиция актьорите обичат да си говорят с нас, най-верните зрители. А потрябват ли деца за масовите сцени, ние сме! Артисти!

Под нашия прозорец на отсрещния тротоар лудият Мильо свири на окарина. Свири за мен. Аз вечно боледувам и той ми прави специални серенади. Христо Стефанов нарисува лудия Мильо, обаче свалиха портрета от изложбата. Обиждал нечии естетически критерии.

Сега пред широкото стълбище към Сахат тепе, е приседнал Мильо. От бронз. Пак обижда нечии естетическите критерии. Понякога даваме ухо какво си говорят възрастните. Политиката бистрят. Ама щом я бистрят тая политика, значи е мътна, казвам си. Така си е.

С татко често отиваме в ателието на дядо Златю. Винаги има нещо за помагане. Седя на едно трикрако столче, дядо Златю рисува с лявата ръка и си бъбрим безспир. Никой не разбра какво си говорят едно малко дете и един гениален художник, почти парализиран и почти безгласен. Само детето и художникът знаят.

Въоръжени с филии с лютеница, нашата знаменита тумба по къси панталони и гуменки на бос крак предприема любимото си пътешествие към Стария град. Следваме археолозите и реставраторите от разкопки на разкопки и от църква на църква, и знаем повече от всички историци и изкуствоведи. Даже Начо Културата казва, че знаем повече от него. В църквата е прохладно, приглушено и призрачно.

“Дойдохте ли, ангелчета? Сядайте и не търчете из храма. И не влизайте в олтара”, казва реставраторът. Ние тутакси се намъкваме в олтара. Реставраторът не ни се сърди, той е вълшебник, възкресява изпод пластовете на времето образите на Иисус, Дева Мария и всички светии и те засияват пред нашите ненаситни за удивления очи.

По калдъръма се задава отец Любен, сладкодумец е той, и докато ни наглежда да не направим беля, разказва по някоя притча от Евангелието. Когато отец Любен е в добро разположение на духа, а той винаги е в добро разположение на духа, отиваме в арменската сладкарница, дето е залепена за джамията.

Пристигаме тъкмо навреме, за да викнем хорово:
- Добър ден, чичо ходжа! Добър ден, чичо равви!
- Добре сте дошли! Хайде, че кафето кипна, а мастиката се простуди - казват ходжата и равинът.

Светкавично се появяват три филджанчета кафе, три накристалчени мастики и три чаши вода. За нас - ашуре и лимонада в шишетата с порцеланови запушалки.
Под прозореца на арменската сладкарница, дето е залепена до джамията, която е в подножието на Стария град, където е църквата, в която реставраторът поглежда в топлите очи на Богородица, засвирва окарина.

И като надникнете, ще видите на отсрещния тротоар лудия Мильо. И дядо Златю, изкривен като стара смокиня, преметнал фотоапарат през рамо. А Начо Културата пак хвърчи нанякъде. И тази история няма край.

Други от Мнения

Пречупване на тренда - ниските лихви спряха растежа на милионерските влогове

Вземащите кредит трябва да се съобразят с новата тенденция - лихвите ще се покачват Хората изчакват да видят докъде ще спаднат цените, за да получат по-изгодни сделки БНБ публикува редовната

Красен Станчев: Бъдещият кабинет не е на ротацията, щафета е - трябва да бъде разписано какво поема първият и какво предава

Обедняване и апокалипсис няма! Всички - без семействата с повече деца и част от пенсионерите, са по-добре в последните 2 г., казва икономистът - Държава пред катастрофа, икономика пред рецесия

Президентът си е основал звукозаписна компания и от там сега ще излязат редица нови хитове

Няколко коментара на извънредната и налудничаво динамична политическа обстановка: 1. “Да, България” винаги е била категорична, че експертният състав на правителството е това

Кабинет на ПП-ДБ само с техни министри не им дава по-добри възможности

Партиите - участнички в споразумението за излъчване на правителство от ГЕРБ-СДС и ПП-ДБ са заинтересовани да постигнат балансирано представителство в предстоящия кабинет

“Букър” тежи, колкото и да ръкопляскате или да хулите

Радвам се за Георги Господинов. Книга, писана на езика свещен, достигна до световно признание. Интересни са ми тези, които обругават, без да са чели Може би думата награда иде от това, че някой

>