Вирулентен клип в памет на Михаил Горбачов шества из социалните мрежи

01.09.2022 15:40
Снимка: Кадър от рекламата на Pizza Hut на Горбачов и внучката му.

В нощта, когато Михаил Горбачов почина, в социалните мрежи започна да се разпространява като пожар един клип: 

Мъж и дете се разхождат по безлюдния Червен площад в Москва с чадър в ръка, а земята е покрита със сняг. Изглежда като един от онези мразовити дни, в които е най-хубаво да си вътре и да обядваш със семейството си. 

Звучи драматична музика. В близък план виждаме един замислен мъж, носещ черно палто и шапка, а до него върви усмихнатата му внучка.

Само след секунди те достигат до целта си: ресторант Pizza Hut, разположен директно на Червения площад - площадът, запечатал огромна част от съветската и руската история.

Но защо 24 години по-късно тази реклама се споделя като артефакт, който определя епохата?

Защото мъжът в черното палто - човекът, който на практика продава американска пица - е самият Михаил Горбачов - последният лидер на Съветския съюз. 

Горбачов имал съмнения относно направата на рекламата, а съпругата му Раиса била още по-скептична към идеята.

От една страна, той имал нужда от пари, а за рекламата предлагали голям хонорар. Хонорарът, за който се твърди, че Горбачов е използвал за финансирането на Фондация "Горбачов" - неправителствена организация, създадена с цел ограничаване на централизацията на властта, спиране на конфронтацията със Западна Европа и САЩ и възстановяване на демократичността в институциите.

От друга страна участието в реклама на огромна американска корпорация със сигурност щяло да навреди още повече на и без това лошата му репутация в Русия. В крайна сметка Горбачов се съгласява.

В рекламата мъж на средна възраст забелязва бившия лидер и възкликва: "Това е Горбачов!", след което се оплаква: "Заради него имаме икономическо безредие." Един по-млад мъж му отговаря: "Благодарение на него имаме възможности!" - което подсказва за поколение, по-отворено към икономическата либерализация от 90-те години.

Разговорът продължава: "нестабилност", "свобода", "хаос" и "надежда" - всички те се предлагат като примери за това, което Горбачов е донесъл на Русия.

Спорът между двамата мъже е прекъснат от намеса на възрастна жена, която има своя причина да благодари на Горбачов: "Благодарение на него ние имаме... Pizza Hut", казва тя.

Никой не може да оспори това и след секунда размисъл мъжът на средна възраст, който преди това е бил недоволен от икономическия хаос в Русия, се изправя, вдига парчето пица във въздуха и възкликва: "Слава на Горбачов!"

Това е истински обрат. Скоро целият ресторант се присъединява към него. Горбачов се усмихва и маха с ръка, а внучката му пляска с ръце. Идеята на създателите на рекламата била да използват Горбачов като източник на конфликт, а пицата като обединител.

Рекламата е излъчена в международен мащаб, но никога не е показвана в Русия, където е осмивана от пресата. На Запад тя придобива култов статут и се появява отново на всеки няколко години в социалните мрежи, когато хората преоткриват странното противоречие на бившия съветски лидер, който продава американски пици.

Горбачов ще бъде запомнен по много начини - почитан на Запад заради ролята му в прекратяването на Студената война, но широко недолюбван в Русия заради икономическите и социални сътресения, предизвикани от разпадането на Съветския съюз. Почти 25 години по-късно тази реклама показва и двете страни на това наследство.

А какво се случи с Pizza Hut в Русия? Близо четвърт век след заснемането на рекламата, марката се изтегля от страната - в отговор на нахлуването в Украйна.

Други от Оживление

Телешки скалопини с богат винен сос

Вашата любима рецепта може да спечели 20 лева. Снимайте как приготвяте предпочитаната си манджа и ставате част от рубриката ГАСТРОГУРУ. Един от вас - известен или неизвестен

Георги Георгиев, който подрежда с кауза София

“Да подредим града с Георги Георгиев” - ето така общува със софиянци председателят на СОС Георги Георгиев. Той направи подкаст, в който разказва за всичко - от това как да помогнем на децата със

Силвия Лулчева и Васил Бинев участват във втория филм на Яна Титова – “Диада”

В главната роля във втория филм на Яна Титова - “Диада”, е 19-годишната актриса Маргарита Стойкова, позната от сериала “Татковци”. Тя играе Дида, която е на 16 години и живее в малък град

Въпросът за условията на труд в киното е на дневен ред в Кан

Въпросът за условията на труд в киното е на дневен ред в Кан, съобщи АФП. Да се работи в киноиндустрията е мечта, която все по-често се превръща в кошмар във Франция

Евелин Костова на 30: Влизам в новото ниво с много мечти, малко планове и с верни приятели

Актрисата Евелин Костова отпразнува 30-годишнината си, обградена от любимите си хора. За това сподели самата тя в инстаграм профила си, като сподели снимки със семейството си

>