С двете си плюшени мечета Мак взе два рекорда във въздуха (Обзор)
17-годишният белгиец, излетял и кацнал в София, надмина постижението на сестра си
Да обикаляш света сам в малък самолет без компания, вероятно изглежда скучно и донякъде страшно.
17-годишният рекордьор на “Гинес” Мак Ръдърфорд обаче не смята така - докато проверява дали двигателите са в изправност и дали има достатъчно гориво, се наслаждава на гледката на света отвисоко в компанията на двете си плюшени мечета.
В сряда Мак кацна у нас с два световни рекорда - за най-млад човек, обиколил света сам, и най-млад човек, обиколил света с ултралек самолет. Това стана след повече от 250 часа във въздуха, а приключението му започна на 23 март пак от България.
Един от най-критичните полети на Мак заради лошото време е бил този от Япония към САЩ над Тихия океан.
Каца на необитаем остров, където разчита само на себе си,
но и с това се справя. Войната в Украйна променя маршрута и Япония му дава зелена светлина да кацне на нейна територия. Така той успява да продължи своето пътешествие към САЩ и към двата световни рекорда.
Мак обяснява желанието си да обиколи света така: Чувството за свобода при полет е нещо, което можеш да видиш в много малко аспекти на живота. Младият пилот разказа, че се чувства прекрасно, защото може да бъде пример за хората. (Виж интервю с него по-долу.)
Въпреки че отне рекорда на по-голямата си сестра Зара, Мак е категоричен, че тя, както и цялото му семейство много са го подкрепяли през цялото пътешествие.
Много съм развълнувана, че брат ми ще подобри моя собствен рекорд. Беше невероятно преживяване за мен и се радвам, че той ще може да направи същото. Опитвах се да му давам съвети за местата, през които минава. И също искам да благодаря на нашия спонсор.
Това са думи на Зара Ръдърфорд броени минути преди в София да кацне брат ѝ. През януари Зара завърши пак у нас околосветско пътуване и постави рекорд на “Гинес” за най-млад човек, обиколил света с ултралек самолет - на 19 г., рекорд, който брат ѝ подобри.
Зара допълва, че не се е притеснявала много при полета на Мак, но е имало и напрегнати моменти например когато е летял над океана. Над Египет пък 17-годишното момче не е могло да използва допълнителния резервоар с гориво, защото е трябвало да лети доста високо заради военните зони. За щастие, успява навреме да се снижи.
На въпрос дали има планове да лети заедно с брат си, тя казва, че това ще стане със сигурност, но няма да обикалят света, тъй като вече са го направили самостоятелно. Най-важно сега е да се върнем вкъщи, където Мак ще се фокусира върху гимназията, а аз - върху университета, разказа още Зара.
Най-важният съвет, който са дали родителите на Мак, е да се пази, но и
да се наслади на цялото преживяване,
разказа баща му Сам Ръдърфорд, който също е авиатор. (Интервю със семейството гледайте на сайта на “24 часа”.)
И Мак полита с амбицията за рекорд и с идеята да се запознае по света с невероятни млади хора, които правят също толкова впечатляващи неща, които може да променят света. 5-месечното му пътуване включва 52 държави на 5 континента.
Любопитно е, че когато тръгва от България, е на 16 години, а се връща вече 17-годишен. Мак прекарва рождения си ден на 21 юни на път. Успява да се справи с пясъчни бури, проблеми с геополитическата обстановка, мусонни дъждове и екстремни горещини.
Причината Мак да стартира и финишира в България е, че спонсор му е IT предприемачът Димитър Димитров от Кюстендил. Той бе сред отличените в кампанията “Достойните българи” на “24 часа” преди 2 г. заради благотворителните си акции и безвъзмездната помощ, която оказва на десетки хора, училища, институции.
Мак пилотира самолет от 7-годишен. И в това няма нищо чудно, защото неговите родители са опитни пилоти, а в рода си има 5 поколения летци. На 15 години и 3 месеца взема собствен лиценз, което го прави най-младия пилот в света.
Мак Ръдърфорд: Кацнах и на необитаем остров, сега трябва да наваксвам с уроците
- Поздравления на теб и екипа ти, Мак! Как се чувстваш в момента?
- Чувствам се прекрасно, че сега съм тук, в България, след 5 месеца.
- Как те промени пътуването?
- Полетите ме направиха много по-сигурен в себе си като пилот. Доста по-добре се справям с разрешаването на проблеми по време на летене. Пътувах общо около 250 часа, но не мога да кажа със сигурност точно колко бяха.
- Разкажи ни за някоя трудна ситуация, с която е трябвало да се справиш.
- Една от по-критичните ми ситуации бе 10-часовото летене от Япония към Щатите през Тихия океан, защото времето не беше особено благоприятно. Това бе едно от по-дългите ми пътувания, имаше доста трудности, с които трябваше да се справя.
- Прекарал си една нощ сам на остров?
- Кацнах на Ату, който е необитаем остров в северната част на Тихия океан, което също беше предизвикателство за мен. Смрачаваше се и времето започваше да се разваля, валеше. Ако нещо се беше объркало там, нямаше кой да ми помогне, това определено си беше предизвикателство.
- Покрай ситуацията с войната, имаше ли някакъв проблем да летиш над Русия?
- Част от първоначалния ми план беше да летя над Русия, но трябваше да променя маршрута си. За щастие, Япония ми даде разрешение да се приземя на нейна територия. След Япония имах възможността да продължа към САЩ.
- Какъв съвет би дал на онези, които искат да последват стъпките ти?
- Да следват мечтите си и в един момент те ще се превърнат в реалност.
- Какво следва за теб отсега нататък след рекордите на “Гинес”, какви са бъдещите ти планове?
- Това, върху което ще се фокусирам, е завръщането ми в училище и наваксването на материалите.
- В предишни интервюта си заявявал, че сестра ти Зара е твоят пример, а сега самият ти си пример за мнозина. Това как те кара да се чувстваш?
- Чувството, че вдъхновявам други хора, е прекрасно, но може да бъде и малко плашещо, защото трябва да съумея да покажа, че мога да постигам нови неща и да надграждам себе си!
- Ти счупи рекорда на Зара, има ли някаква семейна надпревара между вас?
- Нямаме надпревара кой ще подобри повече рекорди, всъщност много се подкрепяме взаимно тя допринесе много за моето пътешествие и сме много щастливи. (Какво разказа Зара - гледайте в сайта на “24 часа”.)
- Каза, че си прекарал над 250 часа в небето, какво е усещането?
- Прекрасно, усещам свобода, когато летя. Когато си в кола, си ограничен от пътищата, завиваш само наляво и надясно. В самолет можеш да се издигаш, спускаш, да се движиш в която посока решиш. Точно тази свобода може да се усети в много малко аспекти на живота.
- Кои моменти ще запомниш завинаги?
- Нещо, което ще остане у мен завинаги, е прекосяването на Тихия океан, както и на Африка, пустинята Сахара, Кения, Индийския океан, Индия, Югоизточна Азия, Япония - това са невероятни места. Също така Аляска, големите градове в САЩ, Гренландия и Исландия. Бих искал да посетя отново всички тези невероятни места. Всъщност навсякъде беше невероятно. В крайна сметка не мога да кажа кое е най-хубавото място, защото те всички са толкова различни.