1,2 млрд. за саниране на жилищни сгради - отваряме процедурата към края на септември
Когато си имал добри шансове, трябва в някакъв
момент да върнеш малко на родината си
Около 20 млрд. евро по оперативните програми
ще се усвояват в следващите 7 години
Едната защита при приемане на еврото е,
ако търговец показва цените само в
европейската валута, да може да го глобят
За момента нямам планове за
участие в политически проект
- Г-н Пеканов, когато се върнахте във Виена, след като един път вече бяхте вицепремиер, какво ви казаха вашите колеги и студенти?
- Когато се върнах през февруари в икономическия институт, в който работя и преподавам, действително имаше интерес да разкажа за своя опит, как се чувства човек, когато е толкова млад на такава позиция. За мен това беше хубав период, защото леко случайно попаднах в политиката, въпреки че винаги съм се интересувал от нея, винаги съм давал становища по икономическата политика. Излизането ми от нея ми даде възможност да помисля за всичко, което ми се е случило, за някои грешки, които са се случили. Много от политиците се държат здраво за властта и може би малко от страх, че няма да могат да се върнат, не искат да се отказват от нея. Мисля, че е добре да се откъснеш, да помислиш какво се е случило, дали не е могло да е по-добре. Затова в разговори със студенти сме говорили, че често политиците не допускат, че са направили грешки.
- А вие допускате ли, че сте направили грешки?
- Смятам за плюс, че съм в академични среди, в които постоянно водим спорове с аргументи и трябва да си готов да промениш позицията си, когато фактите, данните и аргументите натежават към друга позиция, която преди не си защитавал. Това не те прави по-слаб. Възможността да преосмисляш позицията си те прави по-силен и по-добър лидер.
- А като тръгвахте втори пък към вицепремиерския пост, какво си мислихте? Защо всъщност го правите, и то пак за малко?
- Когато си имал възможност да се развиваш, късмет да си бил на много места, имал си добри шансове, трябва в някакъв момент да върнеш малко на родината си. Това понякога може да се случи в по-слънчеви времена, на икономически растеж, както беше миналата година, понякога се случва в по-тъмни времена, каквито са икономическите времена в Европа в момента.
- Да попитам за допуснатите грешки. Правили ли сте със студентите разиграване на ситуации?
- Със студентите сме обсъждали една грешка, която е в моя експертен ресор - темата за инфлацията. Преди година всички водещи икономисти подцениха инфлацията. Аз не се приемам като един от тях, но слушам техните мнения, затова казвам – подценихме я. От друга страна, беше трудно да предугадим геополитическата ситуация, войната, от която произтича енергийната криза. Ако видим данните, тя е най-големият фактор, който предопределя притеснителните нива на инфлация в Европа в момента - 9,8% за еврозоната, а в България е още по-притеснително - 17%. Това е стряскащо число, каквото от десетилетия не сме виждали. При нас и български фактори са допринесли за това.
- Ще ги кажете ли кои са?
- Отчасти прекалено щедрата фискална политика. Ще дам пример - как политическото говорене и предизборната ситуация през юли ни доведоха до ситуация, в която се прие решение от парламента, което ще трябва да изпълняваме - за пълна компенсация 100% на електроенергията за бизнеса.
- И то на калпак, всеки я получава.
- Да, и то е на калпак, а всички европейски страни в момента се опитват да стимулират спестяването. Ние в момента подаряваме парите на данъкоплатците и вземаме стимула на фирмите да мислят как да спестяват енергия и да инвестират в други начини за добиването ѝ. Мисля, че това е едно политически грешно решение. Всички мерки, които са на калпак, бяха смислени през първите месеци на пандемията през 2020 г., тогава трябваше да бързаме, да помогнем на хората и бизнеса и да ги успокоим. Всичко след това, което е давано на калпак, е причина за това, което се случва в момента.
- Вие сега се връщате, за да изпълнявате плана за възстановяване и устойчивост. Как започвате да го изпълнявате плана? И важният въпрос - парите, кога ги чакаме?
- Да, след като с моя екип написахме една сериозна част от него, сега е време за изпълнението му. Нека да ви кажа нещо, което не е функционирало добре досега - координацията между моята позиция и отделните министерства. Започнахме разговори с тях, да ни предоставят план-графици за техните законопроекти и за техните инвестиционни проекти, така че, когато трябва да ги отчетем в Европа, работата да е свършена. Знаете, че по първото плащане все още има проблеми по един проект, останалите вече се изготвят. 22 законопроекта трябва да са готови до края на годината. Говорили сме с министерствата, които ги готвят - някои са на фаза работна група, други са почти изготвени, а трети са на стартова фаза. Това са законите, които трябва да изготвим и бъдещият парламент да знае, че трябва да ги приеме от средата на октомври до края на годината. Следващото плащане, което ще поискаме, е в края на годината, или когато са приети законите.
- Това колко пари са?
- Следващото плащане е 700 млн. евро. Първото е 1,3 млрд. евро, за което остава да се завърши един проект, за да ги получим. Ние започваме работа по всички проекти, които трябва да се случат в този период, и в следващите 6 месеца трябва така да работим, че да отключим инвестиционни проекти от 3,7 млрд. лв. Някои от тях няма да се отчетат през декември, но те трябва да започнат сега, за да не се окаже след една година, когато трябва да го отчетем пред Брюксел, че сме изпуснали някой срок. Някои проекти ще се отчетат след година и половина, но трябва да започнат да се реализират. Това ще бъде и ресурс, който започва да се влива в икономиката. Всички министерства работят по този график.
- Този спъникамък “Тетра”, тази система на МВР, поостаряла, казвате вие, той трябва да започне, нали?
- Трябва да бъде възложен на изпълнител и едва след това ние ще получим първите 1,3 млрд. евро, които са нещо като аванс. МВР работи поръчката да се случи по правилния начин. При миналата не се е явил нито един кандидат и решението, което редовното правителство е взело, е да го превъзложи на “Информационно обслужване”, които да намерят чрез директно възлагане фирма, която да го изпълни. Ние решихме, че отказваме да участваме в директно възлагане, защото смятаме, че трябва да направим открита, прозрачна процедура, на база на конкуренция, което да отговаря на нашето разбиране за справедливо и прозрачно разпределение на европейските средства.
- За тези 3,7 млрд. трябва да се отворят процедури до края на годината ли?
- Точно така. Всички министерства са наясно какво трябва да правят. Ще ви дам пример с Министерството на иновациите и растежа, което е започнало процедури за 260 млн. лв. и фирмите могат да кандидатстват до 21 септември, за да получат средства и да модернизират своето производство. Това ще доведе до спестяване на разходи и намаляване на цените. Една от големите програми е тази на МРРБ за енергийната ефективност на сградите – 1,2 млрд. лв. за саниране на жилищни сгради и още 680 млн. за нежилищни, тя, предполагам, ще започне септември или октомври. Министерството на транспорта ще отвори доста проекти. И това е свежият ресурс, който ще се влее в икономиката, което трябваше да стане още по-рано, защото част от плана беше за възстановяване, при нас заради политическото забавяне ще бъде за устойчивост, защото в крайна сметка инвестираме в неща, които ще направят икономиката ни по-силна.
- Пет оперативни програми още не са изпратени в Брюксел. Кога ще стане това?
- Изчистваме ги и в рамките на август ще бъдат изпратени. А през септември или началото на октомври ще бъдат одобрени всички.
- В края на първата година на усвояването на парите от новия програмен период България ще има одобрени програми?
- Споразумението за партньорство беше подписано в началото на месец май. Има забавяне, но то е, защото трябваше да се изчака редовен кабинет. Одобрени са три от програмите – “Образование”, “Човешки ресурси” и “Храни”, които са важни, защото инвестирането в хора – в работата и образованието, вдига потенциала на страната ни.
- Колко са сумите по оперативните програми?
- Около 20 млрд. евро за следващите 7 години, като още следващите седмици трябва да стартират кандидатствания по одобрените програми. Изгубено е време и трябва да наваксваме.
- Какви ангажименти сме поели срещу двата милиарда от Фонда за справедлив преход за въглищните региони?
- Териториалните планове са на етап обществено обсъждане. В същото време чакаме отговор на ЕК дали ги виждат като финализирана версия. Може би най-тежкият ангажимент пред страната ни - и ясно трябва да го кажем, е записан в плана за възстановяване. Той е за намаляване на въглеродните емисии с 40% до 2026 г. спрямо 2019 г. Но имаме стъпки, които трябва да се правят всяка година и ако не ги правим, няма да можем да поискаме плащания.
Много трудна ще е работата, дългосрочно зелената сделка трябва да остане приоритет, но краткосрочно може би е редно да говорим за някакъв вид преосмисляне, предоговаряне на тези ангажименти, защото тази и следващата зима никак няма да са леки. И трябва да сме наясно, че този ресурс, който имаме, наш си е, не можем да го загубим в тази ситуация.
- Казахте, че членството в ОИСР е приоритет, но там процесите са продължителни. Какво можете да направите?
- За нас беше важно да рамкираме механизма, така че да е правилен, и взехме решението на Министерския съвет за работни групи. Всяко министерство преговаря с различна работна група или комисия в ОИСР, за да хармонизираме нашите стандарти с тези на развитите страни. Това ще отнеме две или три години. За да влезеш в този клуб на развитите държави, трябва да прилагаш регулаторната рамка, която те имат, защото тя се е доказала.
- Какво може да направи служебен кабинет за три месеца по друг приоритет – членството ни в еврозоната?
- Трите месеца са ключови, защото България трябва да направи техническата подготовка, тъй като следващата година, ако редовен кабинет реши да поиска влизането ни от 1 януари 2024 г., ние да сме готови. Сега е моментът да формираме информационна кампания, да изградим механизмите, които да защитават хората.
- Какви са механизмите за защита на хората?
- Често въвеждането на еврото се разбира така – хлябът е 2 лева, от другия ден става 2 евро. Това е абсолютно невярно. Механизмът е три или шест месеца преди официалното въвеждане на еврото цените започват да се показват и в двете валути. Така гражданите могат да следят дали има разлика от днес за утре. Добрият механизъм е, когато има изкривявания, те да се докладват на Министерството на финансите или на Комисията за финансов надзор, това е методът в други страни. Прави се и един онлайн списък, от който клиентите могат да видят – в този супермаркет от днес за утре цените са се вдигнали с 50%. Това е натиск и върху самите производители да не правят това. Има възможности и за глоби, ако показват цените само в евро. В този преходен период гражданите ще имат възможност да обменят валутата, да свикнат с новата и да гарантираме нормален преход към евро. В рамките на координационния съвет за членство в еврозоната трябва да използваме най-добрите практики. Има доста опит в други страни – в прибалтийските държави, в Словения, Словакия, там няма негативни усещания у хората. Дори гърците, които са преживели турбуленции, вярно, от друго естество, подкрепят еврото. Ние трябва да се целим в индикативната дата – 1 януари 2024-а, и по тази линия трябва да свършим работата, която е нужна, а официалното запитване за нашето членство в еврозоната трябва да дойде от редовния кабинет.
- Вие за малко ли се върнахте?
- Така се надявам. Служебният кабинет има хоризонт до 3 месеца.
- Само че и леви, и десни ви подозират в основаването на политически проект или в участие в такъв. Имат ли основание такива подозрения?
- За момента нямам такива планове.
- За момента?
- Човек трябва да е готов да помогне на страната си, когато трябва. В момента съм в такава ситуация и трябва да се съсредоточа върху работата, която е налице.
- Казват, че сте икономист с ляво мислене, но то не личи от възгледите и действията ви.
- Не, това казват хората. Имал към досег до много водещи икономисти по света – и в Харвард, и в Лондон, и съм видял, че икономистите се водят от данни, от модели, от аргументи, за да вземат решенията. По някои теми могат да са по-леви, по други могат да са по-десни. Трябва да си готов да прецениш каква мярка е подходяща. И според мен страната ни се нуждае повече от този дебат – технократския.
- В политическото пространство към какъв проект бихте се насочили?
- Към момента не съм се насочил към нито един. Насочил съм се към академичната ми кариера.
- Хора, участвали в управлението на високи нива в държавата и в политиката, у тях остава усещането, че са управлявали процесите и са имали влияние върху живота на хората. И това ги мотивира отново и отново да се опитват да останат в политиката. Има ли нещо такова при вас?
- Със сигурност има нещо такова. Но така се чувствам и със студентите, защото в много отношения си ги оформяш като поведение, като мислене, като начин на работа, като посока в живота. И там ти въздействаш също на много силно ниво и затова е важно за мен да правим всичко възможно да подготвяме младите хора в България и в други страни за това, което ги очаква.
CV
- Бакалавър по икономика от Виенския икономически университет и магистър по икономика от University College London, в момента е докторант във Виенския икономически университет
- Два пъти е избран за стипендиант на БНБ (2015, 2019). През 2018 г. е избран за стипендиант на Австрийската икономическа асоциация
- Работил е в Европейската централна банка
- През 2019 г. посещава Harvard University като гост изследовател-докторант по програма “Фулбрайт”
- Член е на Стратегическия съвет при президента на Република България
- Икономист е от Австрийския институт за икономически изследвания и лектор във Виенския икономически университет (Wirtschaftsuniversitat Wien)
- Вицепремиер по управление на европейските средства от май до декември 2021 г. в двете служебни правителства, назначени от президента Румен Радев