Пенсионерите във влака с 1 милион по-малко, пускат и чужденци с 50% отстъпка
4411 души от ЕС на възраст над 60 години живеели в България, вече питали за по-евтини билети
Пенсионерите, които са граждани на други държави от Европейския съюз, също ще имат право да ползват с 50% по-евтин билет за влака.
Това гласят предвидени промени в постановление на правителството, подготвени от Министерството на транспорта.
Идеята възникнала, след като през последните години имало случаи, в които чужди граждани на държави от ЕС, установили се в България и навършили пенсионна възраст, изразявали желание да се възползват от пътуване с отстъпка. Предоставянето на такава само за българи се възприемало като дискриминация.
Министерството очаква именно тези хора да се възползват най-често от поправката и
да си издадат карта “Възрастен”
Тя е пожизнена и важи за пътувания във втора класа на пътническите и бързите влакове, като се издава на жени на възраст над 61 години и 10 месеца и на мъже над 64 години и 5 месеца срещу представяне на лична карта или паспорт и разпореждане за получавана пенсия. За чуждите граждани вторият документ ще трябва да бъде преведен на български език.
По справка на НСИ към края на миналата година у нас са установени 140 003 чужди граждани, от които 4411 са граждани на ЕС на възраст над 60 години. Тъй като броят им не е голям, от министерството не очакват утежнение на държавния бюджет, ако им се даде право да пътуват с намаление във влака.
За тази година като компенсация за БДЖ са предвидени 13 млнн лв, които се отпускат от бъджета. Парите се дават не само за евтиното пътуване на пенсионерите, а и за намаленията, които ползват многодетни майки, учащи, инвалиди, ветерани.
Данните, приложени от транспортното министерство, показват, че
от тези отстъпки се възползват все по-малко възрастни пътници
Така например през 2018 г. те са били 2,814 млн. и на тях държавата е платила почти 5 млн. лв. През миналата година пенсионерите, ползващи отстъпка, вече са с 1 млн. по-малко, а компенсациите от държавата за железниците са намалели до 2,75 млн. лв.
Ако България успее да получи средствата по плана за възстановяване, пенсионерите ще могат да се возят и на по-нови влакове. В него е записано, че ще се купят 62 скоростни влака и 18 маневрени локомотива. 1,022 млрд. лв. е инвестицията, по плана са 665,98 млн. лв., останалите 355,82 млн. са съфинансиране. Срокът за изпълнение е до 2026 г.
Новите влакове ще отидат при този, който спечели договора за обществена услуга за превоз, поясни преди време бившият министър на транспорта Николай Събев.
Сегашният договор на БДЖ изтича в края на 2024 г., а за нов ще бъде обявена процедура. Компанията, която спечели поръчката,
ще получи новите влакове само за ползване,
като те остават държавна собственост. Тя ще поеме и ангажимент за обслужването и сервиза им.
Министерството вече направи и пазарно проучване кои фирми биха имали интерес за придобиване на новите влакове. 32 предложения бяха подадени по всичките покани. Сред тях имаше и такива на световни производители и доставчици на подвижен състав и бордово оборудване.