Битка за 180 места в синята зона на Пловдив между 3000 шофьори с ТЕЛК
- Могат да паркират до 3 часа, за да няма злоупотреби с инвалидния стикер
- Кой даде на мастит бизнесмен паркинг в подножието на Сахат тепе, пита съветничка
“Какъв е този тормоз”, попита 74-годишният Иван Петров, чийто автомобил за малко да бъде със скоба на предната гума. Случката се разигра неотдавна в центъра на Пловдив.
Човекът е освидетелстван от ТЕЛК със 70% увреждания, движи се с бастун, разполага с инвалиден стикер, поставен на предното стъкло на автомобила му.
Петков паркира в синята зона на Гроздовия пазар. Мястото, обозначено за инвалиди, обаче вече е заето от друг автомобил със стикер. И бай Иван сприра зад него. Но предвидливо оставя съпругата си Евгения Петрова да пази колата.
След минути пристигат служители на “Синя зона, паркиране и репатриране”, насочвайки се право към автомобила на 74-годишния Петров. В това време той все е в централната поща да си вземе пенсията. Съпругата му влиза в разпра с общинските служители. Те започват да снимат колата, готови да ѝ поставят скоба.
Не ви ли е срам, мъжът ми едва се движи! Къде да спре,
виква тя. Служителите ѝ обясняват, че ако колата не е паркирана на обозначеното за инвалиди място, трябва да платят 2 лева такса за час престой в синята зона.
“Безобразие!”, ръкомаха жената. Общинарите си тръгват.
Истинска битка се разгоря на последното заседание на общинския съвет в Пловдив именно за престоя на колите с инвалидни стикери в синята зона.
Съветниците от “Демократична България” (ДБ) настояваха ограничението до 3 часа да отпадне. Мнозинството обаче не го прие. Беше обяснено, че коли на хора с увреждания престояват цял ден в синята зона и ощетяват останалите граждани с решение на ТЕЛК.
Веселка Христамян от ДБ поиска местата за инвалиди да се увеличат с 10%, но и това не се прие.
Синята зона в Пловдив разполага с над 2200 места, а тези, отредени за инвалиди, са около 180. В същото време над 3000 са стикерите за шофьори с увреждания. Служители разказват, че мнозина злоупотребявали. И дават пример с 50-годишен, чиято съпруга е с 50% инвалидност, но мъжът ползвал стикера ѝ, за да паркира, без да се таксува, макар да е здрав и прав.
“Точно по тази причина приехме ограничението за престой до 3 часа - за да има места за всички. Ако всеки отиде и си остави колата цял ден, какво ще стане? Важно е да има баланс”, коментира председателят на общинския съвет Александър Държиков.
В същото време местата в синята зона на Пловдив непрекъснато се увеличават. На последното заседание от 2 август съветниците включиха в обхвата ѝ още 10 улици в центъра на града. Така към съществуващите участъци за платен престой от 2 лева на час се прибавят бул. “Цар Борис III Обединител” 118, както и улиците “Антон Безеншек”, “Балчик”, “Капитан Бураго”, “Полковник Сава Муткуров”, “Средец”, “Цанко Церковски, “Преслав” (от №28 до №40). В разширението попадат и паркоместата северно от мол “Марково тепе”.
Въпреки това
в делнични дни много трудно се намират свободни места
“Липсва дългосрочна визия”, коментира съветничката от ДБ Веселина Александрова. (Виж блица с нея.)
Тя повдига и още един сериозен въпрос, на който чака отговор от градските власти вече два месеца. По думите ѝ паркинг с 13 места на ул. “Тодор Каблешков” в подножието на Сахат тепе в центъра на Пловдив е взет със служебен абонамент. Поставена е и неправомерно бариера.
“Кой сложи преградата, за да ползва местата?”, интересува се Александрова. Отправила въпроса до голямата община още в началото на юни и е трябвало да получи отговор отдавна.
За същия паркинг имаше предложение до общинския съвет още през февруари т.г. да се отдаде на транспортния бос и строител Илиян Филипов, тъй като в близост се намира хотелът му. Тогава обаче вносителят - зам.-кметът Величко Родопски, оттегли предложението.
“Оказа се, че паркингът е взет с друга хватка - като служебен абонамент чрез две фирми, които водят към споменатия бизнесмен. На едната са дадени 5 места, а на другата - 4. Това на практика е почти целият паркинг”, коментира Александрова. Тя и колегите ѝ останали изненадани, когато преди месеци видели, че пространството е заприщено с бариера.
“На служебен абонамент няма право никой да спира
освен този, който е платил за него”, разясни Александрова, която е юрист. Категорична е, че хълмът е природна забележителност и по принцип не може да има там паркинг. Кой е собственик на самата преграда - общината или частният ползвател? Съгласувана ли е с екоминистерството и дори с ДАНС, при положение, че точно там се намира БНТ-Пловдив, а това е стратегически обект, пита още съветничката.
Преди зам.-кметът Величко Родопски да оттегли предложението си през февруари за отдаване на паркинга, разговаряхме с Илиян Филипов.
“Ще изградим осветление и видеонаблюдение”, каза тогава той за “24 часа”. И обясни, че там непрекъснато скалите биват драскани с графити и общината харчела средства да ги чисти, след което шарениите се появявали отново.
“Ще осигурим достъп на Общинска полиция до записите от нашите камери, за да може да хваща нарушителите”, посочи още Филипов.
Веселина Александрова: Ще искаме промяна, хората с увреждания не трябва да плащат
- Загубена ли е битката, г-жо Александрова, шофьорите с увреждания да паркират повече от 3 часа в синята зона на Пловдив?
- За съжаление, мнозинството в общинския съвет прие на последната сесия това ограничение. Ние обаче ще подготвим изменение в наредбата, което ще дава права на хората с увреждания да могат да паркират, за да си свършат работата.
Когато местата за инвалиди са заети, колата на шофьор с увреждания може да спре на близко място, без да плаща такса. Тази промяна ще искаме.
- Получихте ли отговор на питането ви как паркингът в подножието на Сахат тепе е даден на бизнесмена Илиян Филипов?
- За съжаление, не, а сме задали този въпрос преди 2 месеца. И двете фирми, на които е даден служебният абонамент, са свързани с Филипов. Опитаха се да вдигнат служебния му абонамент да стане от понеделник до неделя 24/7.
Ние възразихме. Все още питам кой е разрешил поставяне на тази бариера, защото там не може да има такава.
- Какво е според вас състоянието с паркирането в Пловдив?
- Няма дългосрочна визия. Колите трябва постепенно да намаляват в центъра на града. Нужна е зелена зона, която да е по-скъпа и за кратковременно паркиране.
Трябва да започне изграждане на паркинги в периферията на града. Но не се работи в тази посока.