Богдан Милчев: 9 пътя у нас са много опасни през лятото
Особено отсечката край село Микре, казва шефът на Института по пътна безопасност
- Г-н Милчев, има ли ръст на катастрофите и жертвите на пътя в сравнение с изминалите години? Какво показва статистиката?
- Данните показват, че от 2020-а насам сме в спирала на увеличаване на жертвите, катастрофите и тежко пострадалите от пътнотранспортни произшествия. Това, което се случва от 1 август до днес, кара експертите от Института за пътна безопасност да смятаме, че сме в безпрецедентна криза. От началото на месеца досега са загинали 15 души, а за миналата година - 8. В тези 15 души не са включени починалите хора от травми. Това означава, че ще минем 17-18 починали само за първите 7 дни от месеца.
- Каква е причината в разгара на летните месеци броят им да се увеличава?
- Увеличава се, защото не се управлява рискът. В България колкото повече движение има, толкова повече и жертви има. Когато знаем, че има повече движение, трябва да се противопоставим със съответните мерки.
- Какво трябва да се направи, за да се промени ситуацията?
- Всички експерти в момента обясняват, че проблемът е комплексен, сложен и трябва да се въздейства върху много аспекти и нещата се случват с натрупване и след време. Това е вярно. В момента сме в безпрецедентна криза в транспортната система, тъй като има пряка заплаха за живота и здравето на хората.
Рискът да загинеш на пътя е 3,25% при годишна база 1,04%. Имаме повече от 250% увеличаване на риска да загинеш от началото на месеца през тази година. Политическата нестабилност, в която сме от година и половина, има пряко влияние върху отношението на държавната администрация, служители и експерти.
При представянето на служебното правителство президентът Румен Радев обяви, че един от приоритетите е пътната безопасност. Вече от една седмица не виждаме някакъв план за действие, различен от това, което правеха Кирил Петков и неговото правителство. Това, което трябва да се направи, е да възстановим щетите от кризата, в която се намираме.
Министър Иван Демерджиев, който отговаря и за държавната агенция, трябва незабавно да промени методологията за контрол. Тази, която се използва в момента, по-скоро ни убива, отколкото спасява. Ние от Института за пътна безопасност сме готови да му предоставим план за тази методология. Тя се състои в следното - от статичен да преминем към динамичен контрол и да приложим методите на широкообхватния контрол.
Имаме девет пътя, които са с висок риска от настъпване на ПТП през летните месеци, те трябва да бъдат поети под ръчен контрол. Част от тях са пътят 1-5, който е от Русе до ГКПП Маказа, и пътят София - Варна, особено край отсечката за село Микре, АМ “Тракия” и др.
Ако бъдат взети под денонощен контрол, ще овладеем тази пандемия от жертви.
Министърът на регионалното развитие и благоустройството Иван Шишков трябва да окаже съдействие на Института за пътна безопасност, защото правителствата на Стефан Янев и Кирил Петков ни саботираха, да извършим международен одит на качеството и безопасността на нашите пътища. Имаше пълен отказ за съдействие от страна на Виолета Комитова и Гроздан Караджов.
Също така е важно главният прокурор Иван Гешев да свика Национално съвещание на окръжните прокуратури и да се разпореди при всеки инцидент със смъртен случай прокуратурата да възлага в досъдебните производства експертизи, за да се покаже по какъв начин пътят е повлиял на шофьора да допусне грешка.
Само тогава стопанинът на пътя ще изпита страх от лична наказателна отговорност. Президентът трябва да отстрани своя съветник Николай Копринков, който некомпетентно се намесва в управлението на трите основни министерства, а щетите с години няма да могат да бъдат възстановени.
В института имаме конкретни данни от пострадали хора, от тези намеси през последната. Те ще бъдат предоставени на прокуратурата. Тези четири неща, ако бъдат свършени още тази седмица ви гарантирам, че ще нормализирам пътнотранспортния травматизъм на нива от 2020 г. Имаме готовност да окажем съдействие на главният прокурор Иван Гешев, министър Шишков и министър Демерджиев.
- Безсрочната полицейска акция срещу пияните и дрогирани водачи ще помогне ли за намаляването на инцидентите в страната?
- Това е една медийна акция, от която няма никакъв ефект. Ние нямаме в момента война срещу нарушителите. Всеки се движи по пътя и вижда, че не се случва нищо различно. Акцията организирана от Бойко Рашков и от правителството на Кирил Петков срещу нарушителите, вместо да намалява, увеличава жертвите лавинобразно.
Това се дължи на сбъркания модел за противопоставяне на пътнотранспортния травматизъм. Той се състои от разбирането на всички български политици за споделената (без)отговорност. Всички правителства до този момент намират удобни експерти, които да ни обясняват, че шофьорът е виновен за всичко, но трябва да се знае, че системите за безопасност в Европейския съюз се базират на изграждането на среда, която е толерантна към човешки грешки.
- Какъв е българският шофьор?
- Това е културен детерминизъм. Той се формира на база на средата, в която конкретен шофьор попадне. Българският шофьор, когато отиде в Гърция или Германия променя поведението си. Най-безопасният модел е шведския. Той казва, че когато доставчикът на транспортната система констатира, че шофьорите допускат много грешки (нарушения), доставчикът е длъжен да предприеме последващи действия.
- Къде и по какви причини стават смъртоносните катастрофи?
- За да можем да установим кои са най-опасните места ни е необходима методология за идентифициране и оценка на риска, каквато в България няма. От Института за пътна безопасност преди година изготвихме собствена методология, с която констатирахме над 1500 опасни места в България, а от държавната агенция по безопасност на движението по пътищата констатира 22. Нека всеки сам си направи изводът, как се управлява риска от пътнотранспортни произшествия в България.