Явор Гечев: Зърно има, ще осигурим и дърва за зимата
От първия ден с премиера и половината правителство работим по проблема с тировете по Капитан Андреево и резултатът е налице - опашки вече няма, казва служебният министър на земеделието
Още акценти от интервюто:
- Най-големият ни приоритет са българските земеделски производители и преработватели
- Докато съм министър, съм надпартиен - трябва да има държава, която да е над партиите
- Забележките по плана за селскостопанска политика са 405, но целта ни е да бъде финализиран октомври
- Не казвам нищо лошо за Украйна, целият ЕС и ние сме солидарни с нея. Но ако на другия крайна света няма достатъчно пшеница и слънчоглед, в България има пренасищане на пазара. И когато в тази система се вкарат огромни количества нови доставки,те тежко дебалансират пазара
- Г-н Гечев, идвате за интервюто ни от среща при премиера за БАБХ и проблемите с тировете при ГКПП Капитан Андреево. Какви са новините от нея?
- Първата ни среща по темата за БАБХ и специално за граничния контрол на Капитан Андреево беше още в първия ни ден като правителство, и то не само с премиера. В резултат - към момента няма опашка на границата, движението е урегулирано, всичко е така, както трябва да е. Работи се и по отстраняването на пробива в системата ВетИС. Влязохме с летящ старт, но показахме, че има държава. Още от първия ден половината Министерски съвет и пряко премиерът се занимават съвсем оперативно с тези проблеми, за което благодаря на колегите, които са изключителни експерти.
- А установихте ли откъде идва хакерската атака в регистъра на БАБХ?
- Работят IT специалисти от 4-5 институции, за да се установи колко голям е пробивът и какви данни липсват. Аз мога да имам хиляди съмнения откъде е, но когато си министър, нямаш право на лично мнение. Службите работят много сериозно.
- За Капитан Андреево казвате, че държавата вече си е върнала контрола с разширяването на предмета на дейност, но това не е ли заобикаляне на решението на съда, който пък върна частната фирма?
- Не. Държавата спазва закона. Съдебните решения не се обсъждат, за това си има юристи. Ползваме се с институционалната подкрепа и на министрите на правосъдието и на вътрешните работи, за да сме сигурни, че всичко съответства 100% на закона. Съдът казва, че има липси по отношение на различните неща, те са допълнени с нарочна заповед и съответно актът е в сила. Добрата новина е, че в тази критична ситуация, с множеството тирове, запушили границата, тази дейност към настоящия момент е урегулирана и опашки няма.
- Това обаче ще сложи ли точка на дейността на частната фирма, или тя ще продължи да работи?
- Най-вероятно ще има 3-4 г. съдебни спорове. Но това не значи, че държавата ще спре. Иначе е добро това, което са тръгнали да правят колегите, но не е имало достатъчна подготовка, за да бъде свършено. И всички липси, които в момента заварваме, ще трябва да ги решим ние. По темата има малко повече пиар, отколкото трябва. Не очаквайте от мен да политизирам каквото и да е в това министерство. Трябва да има държава, която да е над партиите.
- Ще има ли достатъчно жито тази година и какви са прогнозите ви за цената на хляба - ще продължи ли да расте?
- Един министър не трябва да прави прогнози за цени, това е пазар. Най-големият приоритет на министерството са българските земеделски производители и преработватели. Така че зърно има, няма никакъв проблем и не може да има криза за зърно.
България е една от трите държави, която страда по отношение на солидарността си с Украйна. Не казвам нищо лошо за Украйна, целият ЕС и ние сме солидарни с нея. Но ако на другия край на света няма достатъчно пшеница и слънчоглед, в България има пренасищане на пазара, защото ние имаме определени складове и пристанища, определен търговски оборот. И когато в тази система се вкарат огромни количества нови доставки, те тежко дебалансират пазара. Т.е. България, Румъния и Полша страдат от това. Още повече че има определени изисквания към българските фермери - зелени компоненти, препарати, които не трябва да ползваме, забраненото ГМО. И това тежко затруднява земеделските ни производители, защото въвежда нелоялна конкуренция. Но имаме идея как да организираме нещата, доколкото позволяват възможностите на държавата.
- Казвате, че има достатъчно зърно - защо тогава се внася от Украйна и ще бъде ли пуснато то на нашите пазари?
- Украйна придоби статут на държава, която може да участва в европейския пазар. Но след като няма пристанища и възможност за плаване в Черно море, трябва да търсят други начини. Това са 25 милиона тона зърно - тирове оттук до Киев. Това зърно дебалансира пазара. При това е стара реколта, която е по-евтина от сегашната. Пак повтарям - нищо лошо за Украйна, целият ЕС се опитва да помага, ние също. Но това наистина създава проблеми и ние трябва да се опитаме да защитим интересите на нашите производители.
Слънчогледът, който влезе, е 6 пъти повече от миналата година. Складовете са пълни, защото не можем да кажем на търговците да не взимат това или онова. И в момента, в който започне жътвата на слънчогледа, най-вероятно ще възникнат частични проблеми.
Но държа да подчертая, че няма драми с изхранването на населението.
- Какво предстои във връзка със Стратегическия план за селскостопанска политика - по него има забележки, за изпълнението на част от които са необходими и законодателни промени?
- Стратегическият план е политика, това е всичко, което държавата ще прави в следващите 5 г., свързано включително с директните подпомагания, с програмата за развитие на селските региони и всичко останало. Единият от компонентите са финансовите инструменти и законодателните промени. Забележките са 405, но сме си поставили амбициозната цел той да бъде финализиран октомври.
- Хората ги интересува финансовото подпомагане, свързано с този план.
- Не само. Хората ги интересува и общото състояние на производството - не просто да се дават пари, а да има и реален ефект от това. Аз в качеството си на експерт съм единственото политическо лице, което е правило това програмиране, и от тази гледна точка наистина сме с летящ старт. В първия ден се видях с всички ресорни директори . В министерството има подготовка по отношение на готов законопроект, който ще отпуши процеса. Хващам определени грешки или недостатъци, но не обвинявам колегите, просто никой не ги е знаел, това е въпрос на тежка експертиза.
Има много проблеми и в довършването на съществуващата програма - знаете, че цените се вдигнаха много, трябва да се актуализират и да има процедура за общинските проекти по обществени поръчки.
Има над 2000 проекта, които чакат обработка в ДФ “Земеделие” - слабото звено е наистина договориране на проектите.
И без обвинения и популизъм, винаги съм бил повече експерт, отколкото политик, това са реални дадености, с които ще трябва да се справим, доколкото ни позволяват възможностите за 3 месеца. Трябва да има приемственост, както казах и когато приех поста от министър Иванов. Всичко, което е било работено и е полезно, ще бъде запазено, грешките, които са били тежко подценени, ще трябва да бъдат наваксани. И възнамеряваме да оставим едно добро наследство на следващия редовен кабинет.
Но не е само този план - в плана за възстановяване има 4 мерки, които държавата ще трябва да прилага. Те са като програмата за развитие на селските региони. Той трябва да тръгне септември - октомври, но всъщност нямаме разписани конкретни мерки, затова предизвикателството е голямо.
- Може ли това да стане без законодателни промени и парламент?
- Може. Ние имаме познанието и идеите как да стане. Нямаме законови пречки да стартираме огромна част от нещата. А когато има действащ парламент, ние ще сме готови с основното законодателство, което трябва да отпуши целия процес. Новия парламент ще го чака шокова работа.
- Докато се случи всичко това, ще има ли пари за земеделците?
- Разбира се. Всичко, което е текущо - подпомагания, които трябва да стигнат до земеделските производители, директни плащания - смятам, че ще съумеем да ги реализираме в срок.
- Ще има ли дърва за огрев за зимата?
- Това е едно от предизвикателствата, с които се опитваме да се справим бързо. Има немалко проблеми, които се опитваме да решим сега, а не като дойде зимата.
- Вашият предшественик Иван Иванов каза, че има засилен интерес тази година, по-големи количества, като видя в това дори политическа схема. Така ли е?
- Пак ви казвам - без политически лозунги от Министерството на земеделието! Има няколко компонента в осигуряването на дърва за огрев на населението. Графиците изостават. Има липса на дървесина. Първо, защото това не е най-желаната професия. Второ, има определени изисквания, които са за намаляване на добива в т.нар. вековни гори, което ограничава добива. Безспорно това е зелена политика, но трябва да се прави баланс между икономиката и екологията. Те могат да вървят ръка за ръка при подходящо правилно управление. Но този процес е дългосрочен, а ние, за съжаление, имаме 3 месеца.
Вече сме направили план, ще коментираме другата седмица с директорите на горските стопанства, за да можем да осигурим дърва за зимата. Различните лозунги по отношение на цените са малко проблемни, защото не може да са съвсем ниски цените на дървения материал, когато другите енергоизточници отидоха в пъти в небето. Но ще се опитваме да правим реален баланс, така че наистина уязвимите части на населението да не бъдат ощетени.
- Предшественикът ви обяви, че ще има ниски цени за дървата - не са ли заложени те в някаква наредба или в друг нормативен документ?
- Как точно трябва да стане това - Министерството на земеделието не може да влияе на цените на търговците! Имаме пазарна икономика. Министерството на земеделието при служебен кабинет няма разлика с редовен кабинет, но е като кола, която можеш да караш само на първите 3 скорости. Ще се справим. Да, икономиката може да се огъва, когато държавата има определен тип инструменти, но те са доста ограничени. Имаме такива, но визирам това като проблем.
Ще се опитаме да направим така, че цените да са разумни и да има дърва. Но трябва да има баланс между работата на бизнеса и потреблението пряко на уязвимите групи. Нуждите от дърва са нараснали, защото няма газ, а е и скъп. Ще ви дам пример - алтернативното гориво на оранжериите при този скъп газ са именно дървата. И в един момент търсенето се повишава. Министерството ще направи всичко, което може, но хората не трябва да бъдат заблуждавани.
- Осигурени ли са дървата за социално слабите и крайно нуждаещите се?
- По това работим упорито. Има определени количества дърва, но това, което трябва да направим, е да забързаме сега и да осигурим нужните количества. Има определени липси, но те може да бъдат наваксани, това е едно от първите ни изисквания.
- Ще има ли смени в горските стопанства?
- Критерият винаги е един - работата. Винаги ще има смени и разправии, но нито аз, нито министерството е реваншистки и политически настроено за каквото и да е.
- Но БСП обвинява правителството именно в реваншизъм.
- С какво? А аз кого да обвиня в реваншизъм в лично качество?
- Имате предвид вашето уволнение като зам.-министър, когато БСП пое министерството?
- В момента това няма значение. Аз съм избран от президента Румен Радев, защото съм експерт. Като такъв да съм министър на земеделието, не е самоцел, а отговорност. В тежки моменти за държавата е по-важно да избереш нея пред личния или партийния комфорт.
- Трябваше ли участието ви в правителството да става зад гърба на ръководството на БСП?
- Аз не съм избран в правителството, защото съм член на БСП, а защото съм експерт. Продължавам да съм член на БСП. Но като министър съм се клел в конституцията на Бъргария и сега работя за държавата. Което значи, че няма да се държа като партиец, няма да участвам в политически кампании и няма да чуете нищо партийно от мен, докато съм министър.
- Но ви обвиняват в нарушение на устава с това, че сте приели поста зад гърба на Националния съвет и че няма да участвате в кампанията на БСП?
- Има детайли, които за момента няма да споделя. Няма да кажа и нищо, което ще повлияе негативно или позитивно на БСП.
Собствената ми съвест е спокойна, продължавам да съм член на БСП и на Националния съвет. Отговорностите ми в този служебен кабинет са достатъчно прозрачни, а изводите са право на всеки.
- Не взе ли обаче президентът страна във вътрешната битка в БСП с вашия избор, с Крум Зарков, с Весела Лечева?
- С какво?
- Вие и тримата сте представители на вътрешната опозиция.
- Какво значи вътрешна опозиция?
- Тази на лидерката. Стигна се дори дотам, че самата тя определи правителството като “анти-Нинова”.
- При една масова партия, ако казваш мнението си, си опозиция, така ли? За мен това не е вярно. Аз съм човек, който казва мнението си и го отстоява. Винаги съм работил за партията с каквото мога, особено в сектор “Земеделие” съм написал почти цялата програма на БСП.
- Това не е отговор на въпроса ми...
- Напротив, това е отговорът. Оставете вътрешните препирни на партийните форуми на БСП, дайте да решим проблемите на държавата. А моята работа в този кабинет може пък и да донесе позитиви на БСП.
- Как си обяснявате тази война между БСП и президента?
- Не бих го определил като война. Междуличностните различия понякога водят до повече страсти и нерви, отколкото трябва. Пак ви казвам, докато съм министър, съм надпартиен. Налагам си самоцензура. Нека този път да гледаме за държавата.
Визитка:
Роден е на 10 юни 1978 г. в Пловдив
Магистър от Аграрния университет в Пловдив, има професионална квалификация по “Политическа система и политики на ЕС”.
От 2004 до 2009 г. работи в Регионалната разплащателна агенция - Пловдив, към ДФ “Земеделие”
Депутат от май до юли 2013 г. в 42-ото НС
Зам.-министър на земеделието, храните и горите в кабинета “Орешарски”
От 2016 до май 2021 г. е председател на Национален съюз на земеделските кооперации в България
Зам.-министър на земеделието, храните и горите в двете служебни правителства, назначени от президента през 2021 г.