Всяко десето помещение по "Витоша" празно, а наемите все така по 50 евро на кв. м
През последната година таксите за поддръжка на помещенията са скочили с 50%
Заради затварянето на много заведения, които не можаха да преживеят пандемията и ограниченията, свободните от наематели търговски площи по булевард “Витоша” са се увеличили и вече са 12% от всички. Това сочи анализ на консултантската компания Colliers за първото полугодие.
Въпреки че на практика всяко десето помещение е без наематели, нивата на месечните наеми по най-скъпата търговска улица в България изобщо не са спаднали, макар че и не са се увеличили. Още от навечерието на пандемията те си стоят около 50 евро на квадратен метър, също както в моловете продължават да са около 34 евро на квадратен метър, а в ритейл парковете - около 10 евро.
В същото време обаче таксите за поддръжка само за последната година са се увеличили с около 50% заради поскъпването на тока и другите енергоносители, ръста на заплатите на обслужващия персонал и всеобщата инфлация. Този ръст важи и за складовите и логистичните помещения, както и за малкото индустриални площи, които се отдават под наем у нас, а и за офисите.
Специално в моловете таксите за поддръжка съставляват доста голямо перо за наемателите и съществена част от постоянните разходи на търговците.
По отношение на моловете, където отдавна не се строят нови обекти, в столицата има незначителен ръст от 1 процентен пункт на свободните площи. Но дори с него общият дял на помещенията без наематели там е 6%, което не е много, ако се има предвид, че в предишни години достигаше и дори минаваше 10 процента В София например в моловете в момента има общо 390 660 кв. м.
Според анализа няма особено движение на наемателите на търговски площи в моловете, а и преобладаващата част от новодошлите са предимно дискаунтъри и търговски вериги, които по принцип предлагат масови и евтини стоки.
При големите търговски вериги акцентът през първото полугодие не е бил в разкриването на нови обекти, а по-скоро в реновирането на вече съществуващите.
Много по-оживено е на пазара на търговски площи в ритейл парковете. В България вече има над 10 ритейл парка, които съчетават на едно място или в близкостоящи сгради хипермаркети за битова електроника, за стоки от типа “Направи си сам”, мебелни магазини или магазини за строителни материали.
Според анализа специално в София вече се е стигнало до 100 процента запълняемост на помещенията в ритейл парковете и в момента собствениците им търсят начини да ги разширяват.
В столицата има 66 300 кв. м площи, което включва 3 парка, един е на етап “строеж” и няколко са на етап “проект”.
Прогнозата на Colliers е, че заради инфлацията и намаляващата покупателна способност на българите най-големи шансове за развитие в близко бъдеще имат ритейл парковете.
От своя страна международни търговски вериги, които оглеждат България с цел разширяване на присъствието си, ще продължат да са предимно дискаунтъри.
Специално в столицата търговските паркове ще се развиват предимно в северозападната част на града и по основните пътни артерии, водещи към магистралите “Хемус” и “Тракия”.