Пречат ли санкциите на руснаците да карат западните си коли?

01.08.2022 12:38 “Дойче веле”
СНИМКИ: Pixabay

В Русия новите резервни части за чуждестранните модели автомобили не са достъпни от месеци. Алтернативи обаче има - от стари коли или от Китай. И вероятността руснаците да се насочат към местни марки не е голяма. 

Гаражът на Давид е само за познавачи. Намира се в в покрайнините на Москва до малка горичка. Пред ниската неизмазана сграда е паркирано Порше. "Готино е, нали?" - пита един служител, докато посочва пътя към кабинета на шефа.

Давид, който може да наблюдава половината сервиз от бюрото си, е първият, който се съгласява да говори за настоящата ситуация в руската автомобилна индустрия в условията на санкции. "Мнозина се страхуват", потвърждава и той.

Търсенето не е секнало

Този следобед в работилницата на Давид има няколко автомобила - Ауди, Нисан и Фолксваген. Бизнесът продължава да върви добре - казва Давид. Той не може да се оплаче от липсата на клиенти, но се притеснява дали ще може да гарантира качеството на ремонтните си дейности в дългосрочен план. След налагането на новите санкции резервните части не само са по-трудно достъпни, но има и все повече фалшификати, предаде "Дойче веле". 

Доказателствата са разпръснати по пода на работилницата: фини метални пластини, които просто са се разпаднали, когато са били поставени в двигателя. Евтино копие, казва Давид, но доставено в оригинална опаковка.

Най-обикновена измама

Междувременно пристига и колегата на Давид - Сослан. Двамата имат и канал в Ютюб за фенове на автомобилите, който използват и за да популяризират работата си.

С мобилния си телефон Сослан първо заснема малките метални части, след което започва да говори пред камерата: "Внимавайте! Китайските ментета се продават в опаковки "Bosch". Автомеханикът и блогър обаче е убеден, че това няма нищо общо със санкциите, а е просто измама.

Според него нищо особено не се е променило: "Всичко просто стана по-скъпо, а никой не очакваше да е така. Ако преди моторното масло струваше 1000 рубли, сега струва между 2000 и 3000. Иначе нямаме проблеми с частите - всичко върви. Така ще бъде и занапред".

Резервните части вече са проблем

Приятелят на Сослан и негов бизнес партньор Давид вижда нещата по-различно. "Да ви кажа ли истината?", пита той и разказва, че новите резервни части за чуждестранните модели автомобили не са достъпни от месеци: "Ако преди цялостният ремонт ни отнемаше три дни, сега отнема пет и повече - не можем да си набавим частите".

Давид обяснява, че му бил нужен спешно съединител за германски автомобил и останал много доволен, когато негов колега му се обадил и му казал, че е намерил подходящата част в един стар автомобил.

Помощ от трети страни

В същото време обаче руският министър на промишлеността и търговията Денис Мантуров заяви, че чрез нови разпоредби за паралелния внос - т.е. за вноса на стоки през приятелски трети страни - нуждите на руските търговци на автомобили и на сервизните центрове били покрити.

За шефа на сервиза Давид обаче това не е повод за радост, особено с оглед на бъдещето. По думите му засега няма да има нови директни доставки на оригинални части, а ще се внасят само китайски компоненти, които копират оригинала: "Или всичко ще се прави с помощта на паралелен внос и ще струва два пъти по-скъпо".

По-малко коли ли ще купуват ли руснаците?

Опитният механик, който кара германски автомобил, не вярва, че руснаците ще се насочат към местните марки. За да го докаже, той посочва автомобилите, паркирани в двора пред сервиза му - почти всички са модели от САЩ и Европа.

Но вероятно тези, които нямат спешна нужда от това, засега изобщо няма да купуват автомобил. Според агенцията за анализи Avtostat през май в Русия не са продадени и 28 000 нови автомобила - спад от почти 80 процента в сравнение със същия месец на миналата година.

Други от Мнения

Пречупване на тренда - ниските лихви спряха растежа на милионерските влогове

Вземащите кредит трябва да се съобразят с новата тенденция - лихвите ще се покачват Хората изчакват да видят докъде ще спаднат цените, за да получат по-изгодни сделки БНБ публикува редовната

Красен Станчев: Бъдещият кабинет не е на ротацията, щафета е - трябва да бъде разписано какво поема първият и какво предава

Обедняване и апокалипсис няма! Всички - без семействата с повече деца и част от пенсионерите, са по-добре в последните 2 г., казва икономистът - Държава пред катастрофа, икономика пред рецесия

Президентът си е основал звукозаписна компания и от там сега ще излязат редица нови хитове

Няколко коментара на извънредната и налудничаво динамична политическа обстановка: 1. “Да, България” винаги е била категорична, че експертният състав на правителството е това

Кабинет на ПП-ДБ само с техни министри не им дава по-добри възможности

Партиите - участнички в споразумението за излъчване на правителство от ГЕРБ-СДС и ПП-ДБ са заинтересовани да постигнат балансирано представителство в предстоящия кабинет

“Букър” тежи, колкото и да ръкопляскате или да хулите

Радвам се за Георги Господинов. Книга, писана на езика свещен, достигна до световно признание. Интересни са ми тези, които обругават, без да са чели Може би думата награда иде от това, че някой

>