Битка за 7,5 млн. лв. блокира строежа на 5 големи обекта в Пловдив
Съветниците отказаха да гласуват средствата за индексиране на договорите
Изпълнители се заканват да спрат работа по обектите
Строителството на най-важните обекти в Пловдив е пред спиране, тъй като общинските съветници отказаха да индексират вече сключените договори с 20% заради ръста на строителните материали.
Сумата за петте обекта - подлеза “Модър - Царевец”, реконструкцията на участъка от бул. “Дунав” до “Брезовско шосе” по водния проект, ремонтите на “Кукленско шосе” и на улиците “Царевец” и “Хаджи Димитър”, беше общо за 7,5 млн. лева.
За първите 3, чието изпълнение вече е в ход, от кметската администрация
бяха поискали индексация с 20% на неусвоените по договорите суми
А за ремонтите на двете улици, чийто старт предстои - на цялата сума.
Съветниците обаче категорично отказаха с аргумент, че не подписват празен чек, защото в предложението на администрацията няма количествено стойностни сметки и обосновки кое с колко е поскъпнало.
Веднага след гласуването изпълнители заплашиха, че ще спрат работа, ако и на следващата сесия на 2 август, която е последна преди лятната ваканция, увеличението не мине.
Пробивът “Модър - Царевец”, сочен за
един от най-важните обекти в Пловдив, в момента е почти в застой,
установи репортерска проверка.
“Има по двама-трима работници, които се крият под сенките. Така е от доста време”, обясни жител от ул. “Модър”, чиято кооперация е точно до бъдещото трасе. Хората се оплакват от прахоляка и от това, че работата не напредва. Но и се страхуват, че когато пътната артерия, която ще свърже районите “Западен” и “Южен”, бъде завършена, ще се разделят с тишината и спокойствието.
Договорът за обекта е в размер на 11,5 млн. лева, но според изпълнителя тези пари не са достатъчни с оглед поскъпването на материалите. Пусковият срок е обявен за края на 2023 г., но кметът Здравко Димитров неведнъж е заявявал, че ще приключи по-рано.
В тежко състояние е и западното платно на “Кукленско шосе”, чийто ремонт не е започнал. А трафикът по това трасе е тежък, тъй като свързва Южната индустриална зона и Родопската яка.
Преасфалтирано е само в източното платно. Средствата за обекта са в размер на близо на 6 млн. лева, но според изпълнителя не са достатъчни.
По водния проект в споменатия участък сумата е 20 185 000 лева, а работата е възложена на ПИМК. За ул. “Хаджи Димитър” парите са 4,5 млн., а за “Царевец” - 4,1 млн. По тях още не е започнала работа.
Пламен Райчев, зам.-кмет по строителството: Тежкият сценарий е да почнем разваляне на договори и лавина от дела
Най-потърпевши ще бъдат гражданите, защото остават с разкопани булеварди
РАДКО ПАУНОВ
- Г-н Райчев, спира ли строителството на най-важните обекти в Пловдив, след като съветниците отказаха да отпуснат допълнително 7,5 млн. лева заради поскъпналите материали?
- Напълно е възможно. След отказа на съветниците ми се обадиха изпълнители и предупредиха, че спират. И в това са категорични.
За реализацията на водния проект в частта от бул. “Дунав” до “Брезовско шосе” изпълнителят Илиян Филипов ми каза, че прекратява работа. И обясни, че е
склонен да плати 1 млн. лева неустойка, отколкото да влезе вътре с още 4 млн. лева
Затова на следващия ден направих среща с надзора, строителя и екипа на управление и убедих Филипов да не бърза, защото внасяме отново същото предложение в общинския съвет на 2 август. Той предупреди, че ще забави работата.
- Каква е гаранцията, че на 2 август съветниците ще гласуват исканите средства?
- Непрекъснато коментираме с кмета, с групите. Ще им представим повече информация кое налага увеличението на средствата.
- Един от упреците към администрацията беше, че не е приложила количествено стойностна сметка към всеки обект какво е поскъпването на даден строителен материал.
- Всичко ще им дадем, подготвя се в момента - анализни цени, оферти на фирми. Разбира се, не можем да дадем информация, която е чувствителна за фирмите. Но в общи линии ще им стане ясно за какво става въпрос.
- За каква чувствителност говорите, след като става дума за разходване на публични средства?
- Да речем, как формират исканото увеличение. Някои се позовават на факта, че е вдигната минималната заплата, приложили са щатни разписания.
Това е конфиденциална информация и аз не мога да предоставя на съветниците
с какъв състав разполага фирма Х. В този смисъл говоря за чувствителност. Всяка компания си има търговски отношения с различни доставчици. Да речем, даден склад за материали на една фирма дава 5% отстъпка, на друга - 8%.
А когато това стане публично, ще възникне конфликт. Няма как да предоставя такива данни. Но в по-голямата си част исканията на съветниците ще бъдат удовлетворени. Стига това да са претенциите им, а не да прозират политически подбуди.
- Кое ви дава основание да мислите за политика?
- Съветниците от “Демократична България” на всичко са контра. Съгласен съм, че са опозиция. Но не може всичко, което правим, все да е лошо.
- Прави впечатление, че на някои обекти се работи в по-малък обем. Например на “Модър-Царевец” заварихме неколцина служители. Това от недостиг на пари ли е?
- Изпълнителят Цанко Драгиев ми изпрати писмо и ме предупреждава, че ако няма актуализация на договора, ще трябва да си преразгледаме отношенията. По тази причина на обекта се забавя темпът.
И не само на “Модър-Царевец” е така. Същото е и с кв. “Гладно поле”. На 1 август трябваше да направим първа копка за реконструкцията на ул. “Хаджи Димитър”. Но тя се отлага, защото цените по сключения договор вече не са актуални.
- Това не крие ли риск от блокиране на строителните обекти в Пловдив?
- Определено. Изпадаме в ситуация да не изпълним капиталовата програма. А тя и без това е забавена по тези причини. Не са само тези 5 обекта, за които искаме дофинансиране.
Същият проблем виси и над детските градини,
които се изпълняват по програма “Образование” - “Веселушка”, “Чучулига”, “Буратино”, строящата се детска градина в “Тракия”, а също и “Каменица”, “Зорница”.
Всичко чака анекси. Нашето желание е да не спира строителството, но това лъкатушене между да и не забавя инвестиционната програма.
- Как точно определихте, че индексацията трябва да е с 20%?
- Не сме подбирали цена от 20%. Някои фирми настояват за 45%, други - 29%. Ние трябва да вземем соломоновско решение, за да не спира процесът и да може бюджетът да си го позволи. Няма как да анексираме до безкрайност.
Повече от 20 души са в комисията на общината - експерти, юристи, инженери. В крайна сметка единодушно стигнахме до решение, че няма как общината да изпълни всички искания. И увеличението ще е от порядъка на 15-20%, ако се гласува.
Трябва да имаме сигурност, за да продължим строителството.
Ако средствата бъдат одобрени, ще искаме безспорни доказателства от фирмите за увеличените цени. Ще сверим инфлационните индекси.
- В същото време частните строителни обекти, където се вдигат жилища, защо не спират работа? При тях няма ли инфлация?
- Не съм съгласен. Там хората са по-гъвкави и калкулират с увеличаване на цените на жилищата. Ако досега строител е продавал 1 кв. метър за 690 евро, вече го предлага за 760. Изпитват и те затруднения.
Но това, което построят, го продават на по-висока цена. Те нямат интерес да спрат. Конюнктурата е съвсем различна.
- Представете си, че на 2 август не успеете да убедите отново съветниците. Какво означава това?
- За съжаление, не искам да мисля в тази посока. Надявам се да намерим баланс. Тежкият сценарий е да пристъпим към разваляне на договори. Ще започнат от нас съдебни процедури, изпълнителите също ще предявяват към нас искове.
Обектите ще спрат. Ще трябва да започнем нови процедури, а те отнемат месеци. И през това време цените отново ще остареят. В целия този хаос потърпевши ще бъдат пловдивчани. Един разкопан булевард да го изоставиш, е мъка за хората - не ми се мисли в тази посока.
Визитка
Пламен Райчев е заместник-кмет по строителството в община Пловдив. Преди това беше начело на Областното пътно управление.
Роден е в Лъки, където от 2008 до 2011 г. е начело на общинския съвет, а след това и зам.-кмет в същата община.
Той е един от ключовите заместници в екипа на кмета Здравко Димитров.