Ваканционен ад по граници и летища в Европа

26.07.2022 11:34 Павлина Трифонова
По-малките летища се справят по-добре с увеличения трафик след пандемията
Един на всеки 50 полета е отменен, а на сухопътните се чака с часове

Един на всеки 50 полета е отменен, а на сухопътните се чака с часове

Първото лято без коронавирусни ограничения в Европа се очертава да се превърне във ваканционен ад за много хора. Милиони се отправят за първи път от две години на почивка в чужбина, но се оказват или в капан на километрични опашки по границите, или заклещени по летища и гари с часове, защото няма кой да ги обслужи.

През миналия уикенд ситуацията на британо-френската граница беше толкова тежка, че семейства с малки деца стояха без вода и храна близо денонощие в колите си, за да успеят да се доберат до Евротунела или фериботите, свързващи Обединеното кралство с континента. Андрю Дайър-Смит разказа пред Би Би Си, че са пристигнали в английския град Фолкстоун в 9 часа, тъй като са имали билет за влак под Ламанша в 10,30. Последните няколко километра до терминалите обаче са били толкова блокирани, че се е наложило да останат там 21 часа. Той похвали децата си, че са се справили много добре, прекарвайки толкова дълго време на задната седалка на семейния автомобил, но други потърпевши не са имали този късмет. Жена съобщи, че нейните е трябвало да си обличат пижамите и мият зъбите в канавка, превърната в тоалетна.

От ръководството на Евротунела обясниха, че вината за случилото се не е тяхна, а на пътната полиция, която трябва да контролира трафика към границата. През уикенда те са успели да превозят с влаковете под Ламанша над 15 500 коли, около 16 500 са заминали към Франция с фериботите, което не се е случвало от години. Наложило се е стотици тирове да бъдат отклонени да изчакат, за да се разчистят леките коли с туристи.

Пътували от Англия към България сънародници съобщиха в социалните мрежи, че са чакали с часове и по други европейски граници, тъй като в момента

прекалено много хора пътуват с автомобили,

подплашени от хаоса по европейските летища през последния месец, довел до часове закъснения и хиляди отменени полети. И то преди да е започнал най-натовареният летен месец за тях – август.

“Файненшъл таймс” съобщи, че един на всеки 50 полета, заминаващи от европейски страни, е бил отменен през последната седмица, включително 680 от големи държави като Германия, Франция, Испания, Италия и Обединеното кралство. Според финансовия всекидневник аеропортът в Брюксел се представя най-зле в Европа по отношение на закъсненията, като 73% от полетите от него са били забавени през последния месец. В топ 10 на най-лошите по този показател са още летището във Франкфурт, лондонското “Хийтроу” и парижкото “Шарл дьо Гол”, на които половината от маршрутите са били осъществени извън обявения график. Освен това на някои от тях имаше повреди в системите за багаж, довел до изоставяне и изгубване на хиляди куфари. Сред пострадалите от този проблем е Марилу льо Лан. Тя лети с партньора си от Турция до Монреал с престой в Париж, където багажът им изчезва. “Имахме в него неща за около 30 000 долара - дизайнерски чанти, обувки и лекарства за трансплантация на коса, която той направи в Турция”, разказва тя пред “Файненшъл таймс”.

Прави впечатление, че по-малките летища се справят по-добре с увеличения трафик след пандемията. Например това

в Атина посреща ритмично хилядите туристи всеки ден, също както го е правило преди нея през 2019 г.

По време на коронавирусната криза ръководството му е разчитало на държавни помощи, за да запази всичките си 800 служители и повече от 8000 подизпълнители, които работят в наземното обслужване и сигурността.

По данни на Европейската федерация на транспортните работници в пика на пандемията са били съкратени около 191 000 души от авиосектора, като той е работил с 58,5% наземен персонал. Освен това наемането на нов за летния натоварен сезон е закъсняло, тъй като премахването на ограниченията за пътуване са се забавили. А и това е специфична среда за работа – проверката за сигурност на наетите хора отнема седмици.

Междувременно някои от наличните работници започнаха поредица от стачки заради лоши условия на труд и отказ на шефовете им да актуализират заплащането в сектора с темпа на инфлацията след свръхнатоварването, на което са подложени. Испанският въздушен екипаж на Ryanair обяви 12-дневни протести, а този на Еasyjet - 9-дневни. Италианските синдикати на пилоти заплашиха с още по-големи стачки. 

“Това ще бъде само първата от поредицата протестни действия, които ще направят лятото горещо”, предупреди профсъюзен говорител на авиоработниците.

Конкуренцията при набирането на служители е толкова ожесточена, че

Германия планира да ускори издаването на разрешителни за работа и визи

за няколко хиляди чуждестранни летищни работници, главно от Турция, за да помогне за облекчаване на хаоса при пътуванията. По данни на германската летищна асоциация около едно на всеки пет работни места за сигурност, чекиране и обслужване на самолети е незаето на летищата в страната, което принуди националния превозвач “Луфтханза” да отмени близо 3100 полета до края на август, което е около 4% от капацитета му по време на летния пиков сезон.

За да гарантират някакво прилично ниво на обслужване, лондонските летища “Хийтроу” и “Гетуик” и амстердамското “Шипхол” въведоха лимит на полетите, които могат да обслужат, което доведе до анулиране на стотици редовни линии в някои дни през юли и август, включително до България. Ефектът от това беше и допълнително увеличаване на цените на самолетните билети, поскъпнали с около 30% през последните месеци заради войната в Украйна. В момента, ако се наложи да летиш на другия ден

от Лондон за София, не можеш да разчиташ на директен полет

Макар да има няколко на ден, всички места в тях са разпродадени независимо от високите цени.

Според представители на бранша кризата по европейските летища ще продължи най-рано до следващото лято и пътниците е добре да свикнат, че времето на евтиния и бърз самолетен транспорт е отминало.

Лондон заплаши с глоби авиокомпаниите за вредни практики

Британските органи за наблюдение на авиацията и конкуренцията предупредиха превозвачите, че ги очакват сeриозни глоби, ако се докаже, че допринасят за нещастието на пътниците през това лято. Има подозрения, че те използват вредни практики, които подхранват хаоса на летищата в Обединеното кралство, включително продажбата на повече билети, отколкото могат да реализират. Това води до увеличаване на напрежението върху наземния персонал и риска от анулиране на полети.

Също така има опасения, че авиокомпаниите невинаги изпълняват напълно задълженията си да предлагат пренасочване на потребителите си, ако полетите са били отменени, както и да ги снабдят с достатъчно ясна и предварителна информация за техните права. Някои пък

продават на клиентите си застраховка за отмяна на полет

и по този начин прехвърлят свои задължения за осъществяване на услуга към застрахователния бранш.

В отворено писмо до авиокомпаниите британските регулаторни органи им напомнят, че трябва да изпълнят законовото си задължение за минимизиране на болката за клиентите или в противен случай ще се сблъскват с принудителни действия. Загрижени сме, че някои превозвачи може да не правят всичко възможно, за да избегнат една или повече вредни практики, пишат надзорниците в сектора. В момента те проучват доказателства, включително продажба на повече билети за полети, отколкото са в състояние да реализират, както и че не се предлагат алтернативни варианти, включително с конкурентни авиокомпании при отмяна на собствена линия. На потърпевшите се дава нов билет обикновено за след 20 дни или им се връщат парите, с които те няма шанс да си намерят сами нов полет, защото са значително по-скъпи или разпродадени.

Преди месец британското правителство нареди на

авиокомпаниите да преразгледат графиците си, за да се уверят, че са реалистични

Промени и правилата, регулиращи слотовете за кацане на летищата във Великобритания, което улеснява отмяната на полети предварително. Това доведе до тяхното намаляване. Процентът на отменените полети в Обединеното кралство е спаднал от 3,03% в началото на юни до 1,18% през юли, но предлаганото обслужване продължава да не е качествено. Пътниците са приканвани да идват три часа по-рано на летищата и да се редят на опашки за всяка услуга.

Представители на авиосектора казват, че вината не е само тяхна. Заради Брекзит наемането на персонал от чужбина е много по-трудно. Затова те настояват британското правителство да постави авиацията във визовия списък на търсените професии, което ще позволи ограниченията за определено ниво на заплащане и квалификация да се прескачат. По този начин те се надяват да докарат хора от Испания, Мексико и Източна Европа да помогнат за решаване на кризата и да сложат край на срамните сцени, в които няма кой да докара стълба до самолета или да натовари и разтовари багажа от него.

Други от Новини

Младеж заби кола в дере в Айтос, пострадаха 15-годишно момиче и мъж на 20 г.

15-годишно момиче и нейният спътник на 20 г. пострадаха при катастрофа в Айтос, причинена от млад шофьор с едва няколко месеца стаж зад волана. По данни на полицията около 23,25 ч

Съдът в Добрич остави в ареста мъж, шофирал след употреба на алкохол и дрога

Състав на Районния съд в Добрич уважи искането на Районната прокуратура за налагане на най-тежката мярка за неотклонение спрямо 27-годишен мъж, привлечен в качеството му на обвиняем за това

Управителят на проверения ресторант: Собствениците са гърци, полицаите не искаха документи

„Бяхме си на работа и дойдоха полицаи на проверка, дори не влязоха в ресторанта. Бяха отвън, всичко беше за 15-20 мин. Нито са искали документи, нито са проверявали персонала, клиентите

Радев към деца сираци: Мечти, воля и усилия - те са гаранция за вашия успех

Иска се увереност, искат се мечти, искат се воля и усилия, защото те са гаранцията за вашия успех. С тези думи президентът Румен Радев се обърна към близо 100 младежи в неравностойно положение

Задържаха мъж, влязъл в шадравана в центъра на Русе

Мъж бе арестуван в Русе, след като влезе в шадравана в центъра на града. Това видя репортер на БТА. Сигналът, че в шадравана има мъж с неадекватно поведение

>