Вместо да ремонтират пътищата, фирмите ги затварят с протести (Обзор)
В сряда започват национална стачка заради неполучените 560 млн. лв.
Пътностроителният сектор обявява във вторник най-мащабната си досега стачка, която ще започне в сряда. Заради проблемите с неплатените ремонти на пътищата, направени от тях миналото лято, в сряда те спират да работят и същия ден започват блокади на основни пътища и възлови кръстовища в София и страната, съобщи за “24 часа” изпълнителният директор на Българската браншова камара “Пътища” Лазар Лазаров.
“На 27 юли ще блокираме центъра на столицата от 9 часа до обед, същото ще направим и на над 30 точки в страната. Картата на тези места ще публикуваме във вторник”, каза Лазаров.
Конкретният повод за протестите е отмененото миналата седмица приемане от ресорната комисия в парламента на доклад от проверките на извършената миналото лято работа. Миналата сряда регионалната комисия отложи в последния момент заседанието си, на което трябваше да гласува доклада, от чието приемане зависи изплащането и на втората половина от дължимите пари - около 560 млн. лв.
Поводът за отмяната на заседанието, който е изтъкнал пред колегите си председателят на комисията Настимир Ананиев от ПП, е, че “има проблем със становището на ДНСК”. Става дума за становище, от което излиза, че миналогодишните ремонти са в по-голямата си част текущи, т.е. са направени законно, следователно фирмите трябва да си получат парите. Междувременно комисията е обявила заседание и във вторник, 26 юли, но със съвсем друг дневен ред.
“За нас е ясно, че “Продължаваме промяната” не желаят ремонтите да ни бъдат платени, независимо че лично премиерът в оставка Кирил Петков ни обеща през май това, стига докладът от проверките да бъде одобрен. Те, ако искаха да ни платят, нямаше да правят такива номера или поне щяха за петте области, в които самият доклад казва, че нещата са изрядни, да платят на колегите”, каза Лазаров.
Според него фирмите, които осъществяват текущ ремонт и поддръжка на пътищата, спират окончателно работа, докато не получат парите си за миналата година. По условие тези договори предвиждат пътната агенция да налага парична санкция на фирмите, ако не изпълняват задълженията си, но според Лазаров самата агенция е в нарушение на договора, като не им плаща, така че не би трябвало да има последици.
Лазаров съобщи още, че на 1 юли почти всички фирми, които са очаквали досега напразно парите си, са изпратили на пътната агенция покани за доброволно изпълнение на финансовите задължения със срок за плащане 14 работни дни, които вече минаха.
Следващата стъпка е да си извадят изпълнителни листове, което може да се направи при всеки съдебен изпълнител.
“Това означава, че товарим излишно държавата с такси, които при тази сума никак не са малко, поне няколко милиона лева са, но просто явно няма друг начин”, каза Лазаров.
Ситуацията с текущия ремонт и поддръжка на пътищата се усложнява още повече наесен, тъй като сегашните договори за тази дейност изтичат на 30 септември. АПИ обяви обществени поръчки за след тази дата, но те до една са блокирани заради жалби, т.е. не е ясно кой ще поддържа пътищата след тази дата.