Малко по на запад извратеното явление Семерджиев нямаше да го има, а Токев щеше да си кара трезвен

22.07.2022 08:35 Кирил Борисов
Георги Семерджиев
Андре Токев се сбогува с надзирателите на затвора в сряда.

Десетилетия ще минат, за да решим проблема с жертвите и джигитите, сега да обърнем внимание на децата

Проблемът с пияните и дрогирани шофьори няма да се реши скоро. Нито с жертвите по пътищата. Трябва да минат десетилетия. Тогава, далеч в бъдещето, може би България ще достигне сегашните нива в развитието на държави от Централна Европа.

Суровите наказания за нарушителите и престъпниците зад волана доказано не работят. Пресният пример е с популярен човек като Андре Токев, който дълго време е живял и работил в чужбина. Там не е карал пиян, защото обществените настроения са други. Като шофьорите, които летят с 200 по магистрала “Струма” на път към Гърция, но

когато минат границата, рязко стават примерни

и спокойни. Звездата от малкия екран веднъж е заловен през 2020 г. пиян зад волана, осъден е условно, но това не го спира. Пак сяда почерпен в джипа си и дори стана хит във фейсбук с видеото, на което кара по джанти и хвърчат искри. И логично лежа в затвора, макар и за кратко.

Но Андре Токев е капка в морето и случаи като неговия са хиляди. И то хора, които трябва да са за пример. Оня ден полицията хвана

лекар с кокаин в колата. Човек, който спасява животи

Вече всички забравиха, че през 2019 г. и евродепутатът Ангел Джамбазки беше хванат с положителна проба за алкохол, която странно се стопи от теста с дрегер до кръвната проба във ВМА.

Българинът се е сраснал с колата си. И приема за нормално, че зад волана може да е пил и че това е негов втори дом. И никой няма да му казва как да шофира, дали ще го прави, ако е пил или употребил дрога, къде ще я паркира и как да си ремонтира диференциала. Минус на народопсихологията, който трудно ще бъде занулен.

Да не говорим за нагласата, че той, голямата работа, или тя - вървежната кифла, ще си правят каквото си искат

и ще си карат както си знаят. Въпреки правилата, защото ако нещо стане, ще се оправят. Тук всеки има човек в НАП, в КАТ, къде ли не. Няма да се реди на опашката като всички други, ще търси пряк път, за да си реши проблема. С връзки. Полицаите на улицата все още търпят реплики като “Ти знаеш ли кой съм аз?”, “Ще те уволня!”, “Обаждам се на началника ти, ще видиш кво ще стане!”. И когато това проработи, после имат спирачки да бъдат безкомпромисни на пътя. Дребната корупция с почерпката още я има, въпреки че ги окабелиха с камери и микрофони. Макар и не в ония размери, както преди години. Случаят с бившия футболист и настоящ наркодилър Георги Семерджиев го доказа. Още излизат стари негови нарушения, по които не е работено, както за обикновения шофьор. И в затвора е лежал, но

не се е поправил, защото системата го позволява

Иначе нямаше да се дрогира и да яхне джипа си без книжка, да шофира в града като на магистрала, да минава на червено и да бяга от полицията, ако случайно го спрат за проверка. Видял е, че може, и се възползва от това. Няма спор, че в някоя държава, малко по на запад, Семерджиев нямаше да е възможен като явление, защото системата нямаше да го допусне в този извратен вид. Не че там няма такива, но са изключения, а тук са правило.

Затова и проблемът по пътищата, включително с пияните и дрогираните, ще се реши, когато държавата стане нормална. Статистиката за жертвите в Европа го доказва. Въпреки че ни изпреварва с много години по икономическо развитие, Румъния е с най-много жертви - 96 на 1 милион население. Ние сме втори отзад напред с 90.

И все пак загиналите на пътя са намалели 3 пъти от 1990 г. досега. Тогава са били 1567 ( при поне 2 млн. повече население и в пъти по-малко коли, отколкото днес). За 2021 г. са 561 загинали, или 3 пъти по-малко за 30 г. И все пак днес жертвите у нас са 2 пъти повече на глава от населението в сравнение със средното ниво в Европа. В Германия и Испания например жертвите са 3 пъти по-малко по този показател. Немислимо е скоро да се случи у нас.

Корупция, законодателство, опасна и окрадена пътна инфраструктура, бавно разследване и отложени във времето наказания.

Всичко това си казва тежката дума. И най-вече възпитанието и образованието. Неслучайно след дълги години борба с проблема на пътната безопасност умните хора се убеждават, че решението е дългосрочно, а ключът е в децата.

Родителите и образователната система още подценяват темата. Малките растат с лошия пример, че могат да успеят, само ако нарушават правилата и заобикалят закона, че това ги прави готини в очите на околните, че всичко ще им се размине.

До момента, когато станат жертва на такова поведение или сами не се размажат в някое дърво.

Други от Мнения

Пречупване на тренда - ниските лихви спряха растежа на милионерските влогове

Вземащите кредит трябва да се съобразят с новата тенденция - лихвите ще се покачват Хората изчакват да видят докъде ще спаднат цените, за да получат по-изгодни сделки БНБ публикува редовната

Красен Станчев: Бъдещият кабинет не е на ротацията, щафета е - трябва да бъде разписано какво поема първият и какво предава

Обедняване и апокалипсис няма! Всички - без семействата с повече деца и част от пенсионерите, са по-добре в последните 2 г., казва икономистът - Държава пред катастрофа, икономика пред рецесия

Президентът си е основал звукозаписна компания и от там сега ще излязат редица нови хитове

Няколко коментара на извънредната и налудничаво динамична политическа обстановка: 1. “Да, България” винаги е била категорична, че експертният състав на правителството е това

Кабинет на ПП-ДБ само с техни министри не им дава по-добри възможности

Партиите - участнички в споразумението за излъчване на правителство от ГЕРБ-СДС и ПП-ДБ са заинтересовани да постигнат балансирано представителство в предстоящия кабинет

“Букър” тежи, колкото и да ръкопляскате или да хулите

Радвам се за Георги Господинов. Книга, писана на езика свещен, достигна до световно признание. Интересни са ми тези, които обругават, без да са чели Може би думата награда иде от това, че някой

>