Спор що е текущ и що е основен ремонт, забавя 560 млн. лв.
Строителни фирми чакат втория транш, който държавата им дължи за свършена вече работа
Втората част от парите, които държавата дължи на пътните фирми за миналогодишните ремонти - около 560 млн. лв., няма как да се плати скоро. Това се разбра в четвъртък, когато председателят на регионалната комисия в парламента Настимир Ананиев отмени в последния момент заседание.
На него трябваше да се гласува доклад на междуведомствена група, от чието приемане зависи плащането на парите.
Самият Ананиев не отговаряше на мобилния си телефон в четвъртък, но колежката му от ИТН Снежанка Траянска разкри причината.
“На нас председателят на комисията ни даде невнятно обяснение защо не може да се гласува докладът - имало проблем с ДНСК и докато той не се разреши, докладът не може да се гласува. Което не е правилно, защото, ако това е проблем, втората и третата точка от дневния ред предвиждаха също разрешаването на важни проблеми: приемането най-после на индексация на строителните договори и промяната в Закона за обществените поръчки, която позволява това”, каза пред “24 часа” Траянска.
За проблема със становището на ДНСК се знае от седмици. Работната група е решила първоначално, че всички ремонти по метода “студено рециклиране”, т.е. около 80% от извършените през миналата година, представляват основен ремонт. Те са поискали становище от Дирекцията за национален строителен контрол (ДНСК) дали студеното рециклиране представлява текущ ремонт, или основен
Разграничението е важно, защото договорите на пътноподдържащите фирми са подписани за текущ ремонт и поддръжка на пътищата. През 2021 г. пътната агенция обаче е възлагала и основни ремонти на пътища на същите фирми, което според премиера в оставка Кирил Петков и вицепремиера и финансов министър Асен Василев не е правилно и досега служеше като претекст да не се платят тези ремонти. Въпреки че с разрешението на Кирил Петков първата половина от парите вече бе платена, без да се чакат проверките.
Становището на ДНСК от 6 страници е качено от няколко дни на сайта на Българската браншова камара “Пътища” и в него ясно пише, че студеното рециклиране е повърхностен ремонт на горната част на пътната настилка, без да се стига до почвата отдолу, което би било основен ремонт.
Затова и докладът вече цял месец стои неподписан от членовете на междуведомствената работна група, а обещанието на кабинета в оставка бе втората част от дължимите пари да се плати, когато докладът излезе и в зависимост от резултатите от него.
Ако при предстоящото решаване на “проблема”, както го нарича Настимир Ананиев, се реши, че 80% от извършените ремонти са основни и не е следвало да се възлагат и извършват в рамките на тези договори, пътните фирми ще трябва да получат пари само за 20% от извършената от тях дейност.
Междувременно те се заканиха да си изкарат изпълнителни листове и да си вземат чрез съдебен изпълнител парите, тъй като за ремонтите още миналата година пътната агенция е издала фактури за цялата им стойност и те са си платили на хазната ДДС-то върху сумите. Това каза в интервю за “24 часа” преди три седмици председателят на управителния съвет на браншовата камара Стефан Чайков.
Индексацията на строителните договори в държавата също е чакана много отдавна, тъй като редица големи проекти, финансирани с евросредства, в момента са спрени - разликата между актуалните цени на строителните материали и тези, които са оферирани навремето, вече е много голяма.