Ще спрем ли да летим?
В Европа високоскоростните жп мрежи все по-успешно конкурират самолетите, използването на влакове е приоритет на ЕС заради по-голямата екологичност
Хиляди отменени и закъснели полети. Огромни опашки по терминалите заради липса на персонал, на които се чака с часове. Изгубени куфари. Началото на летния сезон през 2022 г. се превърна в огромно изпитание за нервите на зажаднелите за пътешествия след пандемията граждани на Европа и света. Към всичко това се прибавят все по-високите цени на билетите и по-големите ограничения в количеството на багажа и в обслужването. Някогашното удоволствие да се пътува със самолет в много случаи вече, за жалост, граничи с кошмар.
Ще престанем ли обаче да летим? За момента това изглежда невъзможно. Но все по-голямото и бързо развитие на високоскоростната жп мрежа в Европа се превръща в достойна алтернатива на авиопревозите. Влаковете стрела са предпочитан избор за всички онези, които мислят за съдбата на планетата заради факта, че
са много по-екологичен транспорт
Години наред ЕС се опитва да направи революция в жп транспорта, но напредъкът бе бавен. Но с увеличаването на въглеродните емисии и свързаните с тях климатични промени, чиито последици стават все по-очевидни, инвестициите в жп транспорта и окуражаването да се използват влаковете стават основен приоритет за блока.
Секторът на авиацията създава 13,9% от вредните емисии, което го превръща във втория по значимост източник на парникови газове след пътния транспорт, посочва Евронюз. Затова и по време на срещата си в Лион, Франция, на 29 юни лидерите на жп индустрията обявиха плановете си да удвоят до 2030 г. европейските маршрути на високоскоростните влакове. Кои са държавите в ЕС, които притежават най-добрата мрежа и какви проекти понастоящем са в ход?
Франция
Френските високоскоростни влакове, или Те Же Ве (TGV), са известни в цяла Европа със своята ефикасност. Те са под управлението на националните железници и превозват около 110 млн. пасажери годишно. Обстановката в тях не е много по-различна от тази в самолетите, времето за пътуване - без по-ранното пристигане на летището за чекиране и проверки, се доближава до това на кратките полети. Влаковете се движат със средна скорост от 320 км /ч, но са достигали и над 570. Системата на TGV обхваща директно съседните страни - Италия, Испания, Германия, Белгия, Люксембург, а чрез дериватни мрежи свързва Франция с Швейцария, Нидерландия и Великобритания. LGV Медитеране, която е част от TGV, е специфична високоскоростна линия, оперираща в юга на Франция. През 2030 г. се очаква завършването на новата връзка Бордо-Тулуза, а връзката Монпелие-Перпинян ще е готова 5 г. по-късно. През 2020 г. Франция е била четвърта в света по обща дължина на високоскоростната си мрежа (2734 км) след Китай, Испания и Япония.
Великобритания
Хай спийд 1 (HS1) засега е единствената британска високоскоростна линия, която свързва столицата Лондон с тунела под Ламанша, който е връзката с Франция. Основната жп компания, която стопанисва тази мрежа, е Евростар. Линията се използва също за бързо придвижване на пътниците от Кент до Лондон. Всяка година HS1 се използва от 11 млн. международни пътници и 15 млн. местни. Линията е дълга 108 км и по нея влаковете достигат 225 км/ч.
Втората линия HS2 е в процес на изграждане от 2019 г. между Лондон и Бирмингам, като впоследствие се удължава до Манчестър и Нотингам. Тя ще свързва столицата с най-големите градове в северната и средната част на Острова и значително ще намали времето за пътуване до Шотландия. Отсечката Лондон-Бирмингам трябва да е завършена през 2026 г. Втората фаза трябваше да е готова през 2032-2033 г., но бе отложена за 2035-2040-а.
Германия
Интерсити експрес (ICE) е система от високоскоростни влакове, свързваща големите градове в Германия. Със скорост от 300 км/ч това е най-бързият начин да се пътува между Берлин, Хамбург или Кьолн. Мрежата се простира до Австрия и Швейцария, като средната скорост е 305 км/ч. В момента е в строеж новата отсечка Щутгарт-Вендлинген, която е дълга 25 км и ще е готова през 2025 г. През годините ICE отнесе и доста критики заради недостатъчната скорост на влаковете. Част от релсите са поставени още през 1991 г. и по тях композициите не могат да вдигат повече от 200 км в час.
Италия
Frecciarossa (червената стрела - заради цвета на композициите) са високоскоростните влакове, които най-често пътуват през Италия, достигайки 300 км/ч. Те са под управата на Трениталия и свързват най-важните градове - Милано и Болоня, Флоренция и Рим, Неапол и Торино, улеснявайки живота на много работещи италианци и на хилядите туристи. Докато влаковете от мрежата Фречароса са най-модерните, то най-бързите са тези от Итало ЕВО (EVO). EVO e известен като “зеления влак”, тъй като вагоните са направени от рециклирани материали, а дизайнът е съобразен така, че да гарантира по-ниски емисии на въглероден диоксид.
Високоскоростната отсечка Милано-Генуа трябва да бъде завършена догодина, а отсечката Неапол-Бари - през 2027 г.
Испания
Испанската мрежа AVE (Alta Velocidad Espagnola) e истински европейски шампион. Влаковете стрела се движат с 350 км/ч, като свързват страната с Франция и Португалия. Мрежата е оперативна още от 1992 г., когато започват пътуванията между Мадрид и Севиля. Оттогава са открити още 10 линии, сред които и дългата 621 км Мадрид-Барселона. През декември 2021 г. общата дължина на линиите достигна 3622 км, което я направи най-дългата в Европа и втората най-дълга в света след тази в Китай. Към нея скоро ще се добавят отсечките Мурсия-Алмерия и Мадрид-Сантандер, която трябва да е готова до 2025 г.
Един от особено важните трансгранични високоскоростни проекти е директната връзка между френската столица Париж и германската Берлин. Линията се очаква да бъде открита в края на 2023 г. В началото се страхувахме, че няма да има пътници, казва главният изпълнителен директор на френските железници Жан-Пиер Фаранду. Но после станало ясно, че все повече и повече хора в Европа са готови да прекарат по няколко часа във влака, защото имат съзнанието, че това е най-добрият начин да се намери баланс между мобилност и опазване на околната среда. В началото дневно ще има по един влак, който ще отива и ще се връща, но в бъдеще маршрутът ще се изминава два пъти дневно. Линията ще се поддържа в партньорство между френските и германските железници.