Интернет се превърна в Дивия запад. Брюксел прие два закона - новите шерифи в града
Глоби до 20% от оборота заплашват техгигантите, ако системно не спазват правилата на ЕС
Големите дигитални играчи като “Гугъл”, “Амазон”, “Епъл”, “Фейсбук” и “Майкрософт” вече няма да пречат на потребителите да деинсталират предварително зареден софтуер или приложения. Социалните медии пък ще бъдат задължени със закон да се борят с нелегалното съдържание и онлайн дезинформацията.
Всичко това е предвидено в два законодателни акта на ЕС - за цифровите пазари (Digital Markets Act - DMA) и за цифровите услуги (Digital Services Act - DSA), които бяха одобрени от Европарламента тази седмица. В тях се определят ясни стандарти за начина, по който технологичните дружества функционират и предоставят услуги в ЕС.
Компаниите са изправени пред глоби до 6% от годишния си глобален оборот за нарушения на DSA и до 10% за нарушения на DMA. Санкцията от страна на Еврокомисията може да скочи до 20% в случай на повторно неспазване на европейското законодателство. А в случай на сериозни и повтарящи се нарушения националните съдилища може да забранят напълно на дадена компания да извършва дейност на европейска територия.
Всяка платформа, голяма или малка, ще трябва да има законен представител в Европа. Така че вече ще знаем на кого да се обадим, ако има проблем. И
всяка членка на ЕС ще има регулатор
с необходимите правомощия за прилагане на правилата.
“Твърде дълго технологичните гиганти се възползваха от липсата на правила. Цифровият свят се превърна в Дивия запад, където най-големите и най-силните определят правилата. Но в града има нов шериф - Законодателният акт за цифровите услуги. Отваряме черната кутия на алгоритмите, за да можем надлежно да разгледаме машините за печелене на пари, които стоят зад тези социални платформи”, заяви в пленарната зала докладчикът за ЕП Кристел Шалдемозе (С&Д, Дания).
Под “цифрови услуги” се разбират сайтове, социални мрежи, магазини за приложения и електронни книги, базирано в облак хранилище, музика и видео стрийминг, сайтове за пътуване и хотелски резервации и т.н.
Законодателният акт за цифровите услуги (DSA) ще се прилага в по-широк план - както за големи, така и за малки платформи. Въвежда се задължение платформите да реагират възможно най-бързо, като изтриват материали със сексуално насилие над деца, незаконна реч на омразата, терористично съдържание или незаконен продукт.
Платформите трябва да предоставят ясна информация относно модерирането на съдържание или използването на алгоритми за препоръчване на съдържание. Вече ще може да виждате
новинарската емисия във фейсбук хронологично,
а не въз основа на алгоритмично подреждане. Забраняват се рекламите, насочени към деца, и тези въз основа на чувствителни данни като религия, пол, раса и политически възгледи.
Законодателният акт за цифровите пазари (DMA) определя задълженията на големите онлайн платформи, действащи като “пазачи на информационния вход” (платформи, които трудно може да бъдат избегнати поради господстващото си онлайн положение). Въпросните пазачи, като “Гугъл” например, ще трябва да осигурят оперативна съвместимост на своите услуги с трети страни - т. е. с по-малките конкурентни платформи и приложения. Това ще даде на потребителите по-голям избор. Забранено ще бъде на пазачите на информационния вход да класират собствените си услуги или продукти по-благоприятно от останалите, да пречат на потребителите да деинсталират предварително заредените приложения и да обработват личните данни на потребителите за целева реклама.
Регламентите бяха предложени от ЕК в края на 2020 г. , така че приемането им беше
изключително бързо по стандартите на Брюксел
Бяха изразени силни опасения относно това дали изпълнителната власт на ЕС разполага с достатъчно ресурси за прилагане на законодателството - както финансови, така и човешки. Затова новият регламент дава на ЕК правомощия да налага “такса надзор” в размер на 1% от годишния оборот на големите платформи с повече от 45 млн. потребители на територията на блока.
Новите закони ще се прилагат за дейност в рамките на ЕС, но засягат основно компании, базирани извън блока. Затова се очаква, подобно на Общия регламент за защита на данните на ЕС (GDPR), те да поставят нови глобални стандарти за по-прозрачна и безопасна онлайн среда.
След като бъдат официално приети от Съвета през юли (DMA) и през септември (DSA), и двата акта ще бъдат публикувани в “Официален вестник на ЕС” и ще влязат в сила 20 дни след публикуването им. Пазачите на информационния вход ще разполагат с максимум 6 месеца, след като бъдат определени като такива, за да се съобразят с новите си задължения.