"Хемус" - кой прав, кой крив, на строежът на магистралата до Варна спря съвсем
Политиците вкараха и дявола в спора дали е редно всичко, което се е правело около аутобана
Mистериозно съобщение на Агенция “Държавна финансова инспекция” в петък отвори отново разправии на темата магистрала “Хемус” и вкара в тях и самия дявол.
В петък се появи обобщена справка за цялата дейност на финансовите ревизори за полугодието в табличен вид. Една от таблиците бе посветена на проверки за магистрала “Хемус”, в която в графата за АПИ пише “не открива индикатори за измами”.
Това бе повод в събота Бойко Борисов да ревне гръмовно: “В последните дни излезе АДФИ (Агенция “Държавна финансова инспекция”), която е подчинена на вицепремиера Асен Василев, тя не откри никакви нередности при договорите за строителство на “Хемус”. Една година рашковщината шестваше и лъжата срещу нас бе основна новина”, заяви бившият премиер Бойко Борисов, който остро препоръча на всички журналисти и редактори в държавата това да бъде първата новина.
Реакцията на финансовото министерство бе почти мигновена: “Във връзка с тиражирани неверни твърдения за липса на констатации за нарушения при проверка на AДФИ в Агенция “Пътна инфраструктура” Министерството на финансите заявява, че при роверката са констатирани сериозни нарушения, се казва в съобщението на министерството, което обяви на сайта си пълния текст на доклада.
Същия ден вечерта премиерът в оставка Кирил Петков заяви пред Би Ти Ви: “Много добре се казва в доклада, на 19-а страница, че ценообразуването е много надвишено, а в заключенията - че Законът за обществените поръчки е нарушен. Този доклад всъщност очертава доста сериозни проблеми с цялото строителство”, каза Петков.
Час преди интервюто да се излъчи по Би Ти Ви, Петков написа във фейсбук профила си: “Борисов чете доклада, както дяволът - Евангелието”.
Проверките на МВР, които визира Борисов, пък нямат нищо общо с доклада на финансовите ревизори.
Те са по реда на Наказателния кодекс и целта им е да покажат дали има престъпление при усвояването на средствата за строежа на магистралата.
Последният доклад на Агенцията за държавна финансова инспекция (АДФИ), който разгоря нов политически спор, е всъщност отговор на искания на прокуратурата. Преди няколко месеца тя е изискала допълнителна информация по данните от доклада на специално създадената междуведомствената комисия, която трябваше да проверява всички договори за строителство на пътища, възлагани над обемите на действащите договори с фирмите за пътно поддържане. Това са същите фирми, които при един разговор с Кирил Петков Гроздан Караджов нарече “бебета, които плачат” - реплика, която след това Кирил Петков напомни няколко пъти.
От доклада на финансовата инспекция става ясно: обект на проверката е договор между Агенция “Пътна инфраструктура” и държавната фирма “Автомагистрали” ЕАД с предмет “Доизграждане на АМ “Хемус” в участъци 7, 8 и 9 на обща стойност 1 350 000 000 лв. без ДДС.
Финансовата инспекция не е отчела вреди за бюджета, както и нарушения, защото към момента на извършване на проверката не е имало разплащане И второ, защото обект на проверката е АПИ, а не “Автомагистрали”.
Сагата “Хемус” започва всъщност от АПИ, тъй като държавният бюджет преведе на агенцията през 2019 г. парите за доизграждането на магистралата, а тя от своя страна възложи работата с инхаус договор на държавната “Автомагистрали” ЕАД.
Сред основните констатации в доклада от проверката, базирани на експертен анализ на договора, са, че той е сключен при завишени анализни цени в общ размер на 18 073 247, 48 лв., с което не са защитени финансовите интереси на организацията.
Налични са ясни констатации за категорично завишени цени на различни материали и дейности по строителството на тези участъци от АМ “Хемус”.
Констатирано е и заобикаляне на Закона за обществените поръчки при превъзлагането на дейности от “Автомагистрали” ЕАД по 15 договори за проектиране на стойност 3 718 287 лв. То не е санкционирано, защото също обект на проверката е АПИ, а не “Автомагистрали” ЕАД, което е извършвало превъзлаганията.
В хода на инспекцията от АПИ писмено са заявили, че не са запознати с договорите за превъзлагане, които е сключвала “Автомагистрали” ЕАД. Затова се е наложило с указание от наблюдаващия прокурор да се извърши единствено насрещна проверка на държавното дружество за преглед на наличната документация.
Заключенията в доклада на АДФИ се базират на детайлен експертен анализ с вещо лице, при което е констатирано наличие на неправилно ценообразуване и завишение на цените.
Неправилното ценообразуване се наблюдава в почти всички разгледани позиции и се изразява най-вече в неправилно ценообразуване на машиносмените, завишени допълнителни разходи за труд и механизация, непосочване в анализните цени на машини с конкретни характеристики, непредставяне на използваните фирмени разходни норми, което води до извода, че такива липсват или не са използвани, пише в доклада на финансовите инспектори.
Финансовата инспекция на АПИ е извършена със заповед от 13 юли 2021 г. Проверени са 33 договора на стойност 2 306 736 171 лв. Резултатите са изпратени
на МРРБ и на органите на прокуратурата.
Докладът просто излиза една година по-късно. Настояванията на регионалния министър в оставка Гроздан Караджов държавата да предвиди в актуализацията на на бюджета за 2022 г. пари за довършване на магистрала “Хемус” бе една от причините за разрива в коалицията. Строежът на магистралата на практика е спрян от януари насам, откогато на фирмите не е плащано, независимо, че част от тях строят не роверяваните лотове 7, 8 и 9, а други, за които документацията е изрядна.
Проверка се предхождаше от проверката на договорите, по които пътната агенция е възлагала строителство на нови пътища и основни ремонти на фирмите, с които има договор само текущ ремонт и поддържане на пътищата и които сега си искат втората част от платените вече пари за дейностите им през 2021 г. Шефът на Българска браншова камара “Пътища” Стефан Чайков се закани фирмите от камарата да си вземат по съдебен път парите - около 550 млн. лв.