Съдебен лекар: Скоростта убива, но и при 50 км/ч може да има смъртни случаи
Гл. ас. д-р Методи Гошев, Катедра по съдебна медицина в Медицински университет - София
- Д-р Гошев, какви са последиците при удар кола- човек с 50 километра и разликите при 70 и 90 километра?
- Безспорно колкото е по-висока скоростта, толкова по-тежки са травмите. Но е важен и видът на автомобила. Представете си един стар москвич или кадилак. Ръбест кола, много твърда, с много изпъкнали детайли, ръб на предния капак, броня – тясна, метална, изпъкнала. Това са много важни неща. И си представете един съвременен масов автомобил, на който бронята му е широка, заоблена, еластична. При една и съща скорост, хипотетично, в единия случай автомобил нанася удар с някаква сила на много малка площ от тялото и съответно лесно разкъсва тъканите, лесно прави фрактури. Докато при съвременните автомобили на много по-голяма площ се нанася удар със същата сила. И тогава какво се получава - една контузия, една синина и евентуално охлузване, но най-вероятно фрактурата ще бъде избегната. Просто става едно изтласкване на тялото напред, ако човек е изправен. Говорим за долните крайници. Скорост от, да речем, 70-80 км при стар автомобил може да направи ампутация, а при съвременен автомобил може дори да няма счупване. Така че това също е много важно.
Много зависи и как ще падне човекът. Има един момент, в който се удрят краката, тялото се изхвърля рязко напред и неминуемо има втори удар, който е в стъклото и вече гърди, рамене, глава се блъскат в капака, в стъклото. Тук вече има варианти - примерно човекът, качен на капака, се носи известно време.
След това колата намалява скоростта и спира и човекът продължава движението си напред. Тогава пада, може да е вляво, вдясно, може да се търкулне през тавана на колата.
- А при голяма скорост от над 100 км/ч?
Тогава
има и ампутации
на краката
Но при този вторичен удар, който е в предното стъкло, то не издържа на удара. Тялото пропада вътре в купето. И сме намирали при такива удари с голяма скорост част от тялото на пешеходеца вътре в колата. Буквално през стъклото влиза тялото, прерязва се от рамката на стъклото и изхвърча нагоре. И част от него остава вътре. Това е разликата с удар с по-малката скорост. При него какво може да стане? Краката се блъскат напред, след което идва втори удар. Стъклото го поема.
Не се чупи, по-скоро се напуква. То не се чупи при такъв удар между 50 и 70 км/ч. Издържа. Напуква се, но като цяло остава като преграда и човекът може да се плъзне или да се претърпели по стъклото, по тавана на автомобила и да падне зад него.
Това при всички положения причинява по-малко травми, отколкото да се пробие стъклото и да се пререже тялото.
- А при каква скорост липсва този момент със залепването за стъклото и директно следва изхвърлянето?
Дали ще бъде изхвърлен ,зависи и от това какъв е делът на стъклото спрямо хоризонтала. Защото виждате, тенденциите при съвременните автомобили са такива, че да може да удари странично човека.
При старите автомобили предното стъкло стои като една стена, почти изправена, докато при новите автомобили тенденциите са предното стъкло да е почти на една линия с предния капак, за да се получава възможност - плавно като естакада, тялото да се плъзне.
Това при всички положения създава по-малко травми. Колкото по-малко е динамичното натоварване на тялото, толкова по-леки са травмите. Динамичното натоварване означава, че тялото на пешеходеца, което при всички положения преди удара е относително неподвижно, мигновено му се предава някаква бясна скорост.
То вече се движи с още 100 километра в час. Няма време да се адаптира. Докато при един такъв автомобил, по-осъвременен, предната еластична броня поема част от удара, след което тялото плавно влиза в контакт с предната част на капака. Плавно задна част на капака, после стъклото и всичко това обира скоростта.
Тялото пак ще добие скорост, но това няма да стане за една стотна от секундата, а за 10 стотни от секундата. Това е 10 пъти по-леко и по-малко динамично натоварване.
Иначе, като кажем 50 км/ч, колкото е позволено в града, всеки си мисли, че не е много, но я си представете 50 километра в час. Това са 18 метра в секунда. Така казано, вече не изглежда толкова безобидно - 18 метра в секунда. Просто човек, докато каже нещо, и колата е минала почти 20 метра.
Важно е да се схване принципът какъв е. Роля играят скоростта и масата. Скоростта е важна при удар, масата е относима, когато има притискане.
Но и при 50 км/ч може да имас мъртни случаи.
Стига човек да отиде под превозното средство. Най-често той трябва се намира легнал на пътя, а ако човекът е изправен, може автомобилът да го събори на земята и след това да мине върху него.
- Какво трябва да се случи, за да го събори, трябва да го удари по-нагоре в тялото ли?
- Най често това са случаите при движение с бавна скорост, когато тялото на пешеходец от изправено положение се събаря, а автомобилът продължава да се движи. И пешеходецът не успява да избяга от автомобила и го прегазва. Това най-често се случва при движение назад. Обикновено става въпрос за бусове, ванове, камиони и други, които имат ограничена видимост.
Тогава се получава най-често това блъскане, събаряне и след това прегазва човека. Често говорим за хора, които са били на пътя легнали или седнали. Има достатъчно примери.
- А ако има преграда между човека и колата? Да речем, градските огради?
- Те са с друга цел - да пречат на пешеходеца да пресича. Така че играят роля само ако има притискане на тялото към оградата.
- А бетоновите колчета и топки?
- Безспорно ще намалят скоростта на колата, но и те не са там затова. Целта е да пречат на колите да паркират там.
Ограничител е мантинелата. Колата може да я скъса, но това ще е трудно и при много висока скорост и тежест на автомобила. Камионът го прави по-лесно. Но мантинелата обира голяма част от скоростта. А при всички положения, ако човек е зад нея, ще му помогне. Но ако е пред мантинелата, напротив.
- А на шофьора?
- Предпазва го много. Защото обикновено в мантинелата колата не се удря челно.
Тя се приплъзва странично. Така дори с 80 км/ч е напълно вероятно и възможно човек да няма никакви травми освен страха.
Мантинелата има отношение към колите - да останат на платното. Те се слагат по ръбовете на пропасти там, където примерно банкетът отстрани вече е много стръмен и колата, ако излезе от пътя, ще се преобърне.
Същевременно ако се забие в дърво, тъй като не е имало мантинела, дори да е сранично, може да причини смърт.
- Мотоциклетистите обаче се заклещват в мантинелите, моторите минават под тях.
- Има такива случаи. Там, където е тревата на магистралата, между двете платна, има двойни мантинели. Имал съм случаи, в които след линеарен удар в бордюра мотоциклетът остава на платното. И не само остава. Остава на колела и продължава да се движи още 200-300 метра.
Тялото на мотоциклетиста обаче попада между двете мантинели. А нали си представяте, те са обърнати със заоблените части към платното, а между тях са колчетата, които са ръбести. Тялото попада между двете мантинели и става на...
- А също и мотоциклетът се заклещва отдолу под самата мантинела.
- Може, но това е проблемът при мантинелите, които не са екранизирани. Когато тялото падне на терена и почва се плъзга, тялото може да влезе под мантинелата и да се спре във вертикалните колчета. И то се спира със страшна скорост понякога. Може да падне. Може да има добра екипировка.
От триенето по асфалта да му няма нищо. И си мисли, а видимо всичко приключва благополучно и в последния момент среща бордюр срещу мантинела.
- А в града помагат ли тротоарите?
- Разбира се. При удар със 120 км/ч колата ще го преодолее. Макар и със срязани гуми и изкривени джанти, ще се качи на него.
Ще намали обаче скоростта. Няма как да се сметне с колко, защото зависи под какъв ъгъл ще стане контактът.
Да, няма да е с 5-10 км/ч, но може и да не е много драстично, защото реално шасито на колата, ако мине над бордюра, ще счупи гумите, ще счупи предния мост, но ще си продължи с леко намалена скорост, не драстично.
- А самата кола как помага?
- Тя има здраво купе. То не се деформира лесно.
И трябва да има възможност колата при удар относително плавно да си обере скоростта. Затова съвременните коли се правят със здрави купета и предница.
И ако има задна част, да се направи да бъде мачкана лесно, защото мачкането губи енергия.
Позволява скоростта примерно от 100 километра в час до нула да се намали като през това време, когато ще измине метър метър и половина.
А иначе една кола, която е направена много здрава като танк, не се деформира, ще измине 10-15 сантиметра.
Така в единия случай имаме 10 пъти по-малко натоварване върху хората в колата.