Как да пестим до 10% гориво в градските жеги при пуснат климатик
Много шофьори не използват режима на рециркулация (вътрешно въртене на въздуха в купето), когато включват климатика. С натискането на този често забравян бутон обаче можете да спестите много гориво и то докато сте в задръствания.
Много малко от водачите знаят за какво се използва стандартното копче в съвременните автомобили с нарисувана кола и стрелка в нея. Оказва се, че при натискането му и минаването на режим на вътрешна циркулация на въздуха може да се спестят до 10 процента гориво в горещи дни по време на кратки пътувания.
Бутонът, който е стандартен в повечето коли, е предназначен основно за защита на пътниците от токсични газове, например когато шофирате в тунел. Но този бутон също така гарантира, че въздухът в самата кола се охлажда много по-бързо. Климатикът не винаги трябва да охлажда нов топъл и влажен въздух. Тъй като охлаждащата система използва част от мощността на двигателя, за да функционира, а в електрическите автомобили и тази на батерията, харчи повече гориво, когато въздуха идва отвън.
Според британският "Сън" разходът се увеличава с до 10 процента, ако не се използва режим на рециркулация. Ефектите са особено забележими по време на кратки пътувания, защото тогава климатикът трябва да работи допълнително, за да охлади горещата кола.
Веднага след като от вентилационните отвори излезе студен въздух, затворете всички прозорци и натиснете бутона за рециркулация, съветват специалистите. Така се използва много по-малко енергия, отколкото ако постоянно оставяте топъл външен въздух да тече през системата.
Британският съюз на автомобилистите RAC препоръчва да отворите прозорците за минута или две, за да позволите на целия топъл въздух да излезе, за да увеличите максимално икономията на гориво. Трябва да правите това, докато въздухът от вентилационните отвори стане по-хладен от външната температура.
"Веднага щом студеният въздух излезе от вентилационните отвори, затворете всички прозорци и натиснете бутона за рециркулация“, съветват от RAC. "В резултат на това вие използвате много по-малко енергия, отколкото ако постоянно оставяте топъл външен въздух да тече през системата“.
От съображения за безопасност се препоръчва бутонът за вътрешно въртене на въздуха да го изключвате на по-големи разстояния. Когато няма подаване на чист въздух, количеството въглероден диоксид в колата се увеличава. Това може да доведе до умора, лоша концентрация или намаляване на скоростта на реакциите.