Проф. Веселин Янчев: Невинаги глас народен е глас Божи

02.07.2022 08:00 Винсент Тановски
Проф. Веселин Янчев. КАДЪР: Youtube

- Превратът на 18 май 1934 г. става с одобрението на голяма част от българите
- Правителствата до 1944 г. са падали основно по вътрешни причини, прозападната и проруската ориентация също са били съществен фактор, каза още историкът, ръководител на катедра "История на България" в СУ
- Бързо усвояваме както позитивните, така и негативните парламентарни практики, които съществуват в Европа в края на XIX в.
- Още след Освобождението имаме служебни правителства – на митрополит Климент през 1879 г., което трябва да организира избори
- Необходимостта от коалиционно управление възниква още при Александър I Батенберг, който разчита на либералите и консерваторите

- Проф. Янчев, наскоро падна 99-ото правителство на България. Следващото е с емблематичния номер 100. Ако условно разделим историята на България на 3 части – след Освобождението, по времето на социализма и най-новата история, кои са основните тенденции, които забелязваме в правителствата?

- Mного точно очертахте трите основни периода в българската история.

Първият действително е до 9 септември 1944 г. Дотогава независимо от промените в политическото устройство и различните периоди, в които конституцията не е била спазвана или частично е била отменяна, се следва един модел, при който правителствата легитимират своето присъствие и действия благодарение на два фактора - волята на избирателите и волята на монарха. Освен с малки изключения те се ползват с обществено доверие и представителност и управляват в рамките на една демократична система.

Не може да се твърди същото за периода след 9 септември 1944 г. С изключение на първоначалния период, когато имаме фактически представители и на други политически партии в управленския екип, се утвърждава “еднопартийно” управление на БКП в съюз с БЗНС. Въпреки това водещата и определящата тежест принадлежи на комунистическата партия. Това се запазва до промените през 1989 г., когато с доста големи усилия и трудности отново се връщаме към този парламентарно демократичен модел, характеризиращ напредничавия и цивилизован свят. И който дава възможност различните обществени групи да излъчат свои политически представители на базата на представени от тях програми.

- Ние се освобождаваме последни от османското робство. Ако трябва да се сравняваме с нашите съседи, които имат парламентарен живот средно с по няколко десетилетия повече от нас по това време, как стоим ние - стабилно или като италианците, които за около 50 години сменят над 50 правителства?

- Факт е, че с изключение на Албания, която се появява по-късно на картата, от балканските държави ние сме на опашката на народите, които получават възможност за самостоятелно държавно и политическо развитие.

Но факт е и също така, че ние много бързо наваксваме и усвояваме позитивните практики, които съществуват не само на Балканите, но и в Европа. И в този контекст може да кажем, че бързо усвояваме и негативните примери.

Дори само ако погледнем управлението на първия български княз – Александър I Батенберг, ще видим, че имаме най-различни модели на сформиране на правителства, които не се променят през следващите периоди.

Имаме кабинети, които са назначени от княза. Имаме и такива, назначени от княза, но по фактическата воля на избирателите, тъй като на два пъти през този период дава предимство на либералната партия. И той е принуден да се съобрази с резултатите от изборите и да назначи правителство на либералното мнозинство – това е кабинетът на Драган Цанков, и след него този на Петко Каравелов.

Имаме и правителства, които идват на власт в резултат от извършен държавен преврат. И такива, които са се сформирали и подавали оставка под външен натиск. Тези практики, характерни най-вече за балканските страни, но и в останалите европейски държави, още в първите години след Освобождението се налагат и в България.

- Споменахте преврати и външен натиск - те ли са най-честите причини за падането на правителствата?

- Най-често правителствата падат по вътрешнополитически причини. Те могат да бъдат формулирани в няколко направления: изчерпване на общественото доверие, както и това на княза. Освен това и заради вътрешнопартийни борби и конфликти, които правят невъзможно по-нататъшното оставане на власт. Често срещана причина за оставката на кабинета са разкрити политически, стопански и други злоупотреби.

Какво друго трябва да отбележим - много съществена роля играе и външнополитическият фактор и необходимостта да бъде преформулирана основната посока на външната политика на страната. Обикновено в този случай се търсят партии, които споделят определени политически възгледи. До периода на Балканската и Първата световната война става дума за смяна на правителства, които са определено прозападно ориентирани, а другите - проруски.

Що се отнася до превратите - не са толкова чести в България. Те имат различни политически цели и последици.

Класическият пример е с преврата от 1886 г. срещу княз Александър I, пряко иницииран, организиран и финансиран от Русия. Превратът довежда не само до политическа, но и до държавна криза, защото България за повече от година остава без държавен глава. Кризата бива преодоляна през 1887 г. с избора на княз Фердинанд за български владетел. При другите преврати имаме чисто политически измерения - тези от 9 юни 1923 г. и 19 май 1934 г.

Искам да обърна внимание върху нещо, което се пропуска и се подценява. Превратът от 1923 г. е извършен с основна цел възстановяване на конституционния парламентарен принцип на управление в страната и върховенството на закона. Докато този от 19 май 1934-а за мен може би е един от актовете с най-тежки последици в българската история, защото той е насочен към разрушаване на целия конституционно парламентарен и демократичен модел на развитие на България. Народното събрание е разпуснато, конституцията е суспендирана, управлява се с наредби, а партиите са забранени. Това са много сериозни и тежки удари върху демократичното развитие на българското общество. Разбира се, целите са благородни - деветнайсетомайците тогава са имали усещането за себе си, че спасяват България. А превратът от 9 септември 1944 г. цели не просто политическа промяна, но и на цялото държавно и обществено развитие и осигуряване на коренно различен политически и обществен строй.

- Превратът от 1934 г. ли е първият, който нанася голям удар срещу парламентаризма в България?

- Да, защото дори и превратът през 1881 г., който цели промяна на управлението в страната, не изключва парламента. И не само това - проведени са избори за 3-о обикновено народно събрание, имаме и действащ парламент. А цели 4 години - между 1934 и 1938 г., в България няма парламент, а излъченото след това НС е съставено от депутати, които по дефиниция не трябва да представляват политически партии и организации и течения. Промените след 19 май 1934 г. допринасят за сериозно разрушаване на цялостния модел, изграждан в България през годините. А това поражда съмнение в способностите и възможностите на политическите партии и демократичните процедури. Отваря се простор всякакви авторитарни, ултралеви или ултрадесни възгледи и течения да намерят почва сред българското общество.

- Кабинетът на Кирил Петков тръгна да пада, след като ИТН си оттеглиха подкрепата заради Северна Македония. Колко правителства са падали заради казуса “Македония” изобщо?

- Да речем, правителството на Прогресивнолибералната партия през 1903 г. пада поради факта, че действията му са насочени към това да се следва изцяло руската политика по отношение на Македония: да се правят отстъпки на Сърбия с идеята и презумпцията, че само това е пътят Русия да подкрепи българските искания за Македония. Не само ВМОРО, но и върховният македонски комитет в София, както и общественото мнение не възприемат такъв тип политика.

Такава причина е и оттеглянето на Иван Евстратиев Гешов от поста министър-председател през 1913 г. след края на Първата балканска война, когато той прозорливо, но не особено смело преценява, че не може да се справи с крайния популистки и националистически възглед, че македонският въпрос трябва да бъде решен веднъж завинаги.

През 1918 г., в края на Първата световна война, д-р Васил Радославов и неговото правителство не успяват да постигнат това, което години наред се е обещавало и пропагандирало сред българското общество - че след края на войната България ще получи не само Южна, но и цяла Северна Добруджа. Това предизвиква разцепление сред управляващата коалиция, част от министрите и депутатите напускат управлението и това става причина за оставката на целия кабинет.

- Самата четворна коалиция беше доста шарена, с противоречащи си партии в нея. Сещате ли се за други подобни съюзи?

- Стремежът и необходимостта от коалиционно управление възниква от първия ден на съществуването на българската държава. Още от самото начало се осъзнава, че създаването на чисто партийни правителства, които преследват партийно-политически цели, не е в интерес на обществото и държавата.

Това е идеята на самия Александър I в началото на пребиваването му в страната - да се направи кабинет, като се разчита на създаващите се тогава две партии - на либералите и консерваторите. Такъв пример е, когато през 1883 г. за кратък период се създава коалиционно управление от умерени либерали и консерватори. Но когато говорим за коалиционно правителство, пред мен изниква примерът на т.нар. Народен блок от 1931 до 1934 г. - едно пъстро обединение на различни по манталитет, култура и политически възгледи и разбирания формации, на което му се пада много тежката и неблаговидна задача да управлява в изключително кризисен период. Това е периодът на световната икономическа и финансова криза, както и на вътрешнополитическа дисперсия в страната. Кое е парадоксалното, с което може да се направи известна аналогия - това правителство има много сериозни вътрешнополитически проблеми, но то успява да се справи с основните, които стоят пред страната и в името на разрешаването на които идва на власт.

Но в обществото остава едно много дълбоко чувство на незадоволство от неговата работа и отвращение от морала на политици и техните привърженици. И започва да търси алтернатива. Тази алтернатива е промяната от 19 май 1934 г., която няма да се окаже по-доброто решение. Но е факт и парадокс, че тази промяна действително става със съчувствието и негласната подкрепа на голяма част от българското общество. Което идва да докаже, че невинаги глас народен е глас Божи.

- А какво виждаме при служебните правителства, много от които са след началото на промените през 1989 г.?

- Със служебните правителства имаме опит от самото начало, независимо дали са наричани така, или по друг начин. Да не забравяме, че второто българско правителство - на митрополит Климент в края на 1879 г., е назначено с чисто служебни задачи - да организира провеждането на свободни парламентарни избори. Имаме такъв пример и през 1901 г., когато е назначено служебно правителство, начело с ген. Рачо Петров, чиято цел също е провеждането на избори.

Категорично трябва да се каже, че тези правителства имат временен характер и ограничени цели и възможности. Те не могат да провеждат дългосрочна политика, нито да подписват международни договори с по-дългосрочни цели за страната, нито да изразяват волята на обществото, тъй като нямат неговото пълномощие. Те имат пълномощието на държавния глава - независимо дали ще е монархът, или президентът. Това, което наблюдаваме с прискърбие напоследък, е отказ на политическия елит да поема отговорност и да взема дълготрайни решения въпреки настроенията на част от обществото и въпреки потенциалната съпротива.

CV

Роден е на 30 януари 1963 г. в Малко Търново

През 1981 г. завършва средното си образование в Малко Търново, а през 1986 г. завършва специалност “История” в Софийския университет

Доктор по история от 1991 г.

Научен сътрудник I ст. по проблемите на военната политика до Втората световна война в Националния център по военна история от 1993 до 1999 г.

От 1999 г. е старши асистент в катедра “ История на България” в Историческия факултет на Софийския университет

Доцент (2005) и професор (2015) по нова българска история в СУ “Св. Климент Охридски”, катедра “История на България”

 Ръководител на катедра “История на България”

Други от Мнения

Пречупване на тренда - ниските лихви спряха растежа на милионерските влогове

Вземащите кредит трябва да се съобразят с новата тенденция - лихвите ще се покачват Хората изчакват да видят докъде ще спаднат цените, за да получат по-изгодни сделки БНБ публикува редовната

Красен Станчев: Бъдещият кабинет не е на ротацията, щафета е - трябва да бъде разписано какво поема първият и какво предава

Обедняване и апокалипсис няма! Всички - без семействата с повече деца и част от пенсионерите, са по-добре в последните 2 г., казва икономистът - Държава пред катастрофа, икономика пред рецесия

Президентът си е основал звукозаписна компания и от там сега ще излязат редица нови хитове

Няколко коментара на извънредната и налудничаво динамична политическа обстановка: 1. “Да, България” винаги е била категорична, че експертният състав на правителството е това

Кабинет на ПП-ДБ само с техни министри не им дава по-добри възможности

Партиите - участнички в споразумението за излъчване на правителство от ГЕРБ-СДС и ПП-ДБ са заинтересовани да постигнат балансирано представителство в предстоящия кабинет

“Букър” тежи, колкото и да ръкопляскате или да хулите

Радвам се за Георги Господинов. Книга, писана на езика свещен, достигна до световно признание. Интересни са ми тези, които обругават, без да са чели Може би думата награда иде от това, че някой

>