Психотест за шофьори, само ако им вземат книжката
С любителска категория ще може да се кара курс директно и за водач на автобус
Отпада задължителното явяване периодично на шофьорите на камиони, автобуси и таксита на психотест. Това предвиждат промени в Закона за движението по пътищата, които са публикувани за обществено обсъждане. В момента водачите трябва на всяка една или на три години да минат през проверка на психологичната им годност.
Предвижда се изискването за него да важи за шофьори, извършили тежки нарушения, заради които са останали без книжка. Мотивът за промяната е, че статистиката за миналата година показва, че на психологически преглед са минали 72 797 шофьори, не са получили удостоверение само 73-ма души, което е 0,1%.
За мнозинството водачи изследването показва, че те не представляват потенциална опасност за движението по пътищата. Друг мотив за отпадане на периодичните психотестове е, че професионалните дейности по управление на превозни средства не пораждат конкретни рискове за пътната безопасност, за да бъдат подлагани на изследване. Смята се, че това е допълнителна административна тежест, която не повишава пътната безопасност.
Шофьор с книжка за любителската категория В може да се запише директно за курс за водач на автобус. Сега се предвижда да вземе преди това и категория С. Промяната се прави заради недостига на шофьорите и за по-лесно намиране на кандидати.
С други промени в закона се удължава срокът за поставяне на камери в автобусите. Това изискване беше вкарано в закона след катастрофата при Своге. Срокът беше 30 месеца, сега се удължава на 90, за да не се натоварват превозвачите с финансови разходи по време на кризата.
Купуването на устройство за видеонаблюдение ще засегне около 1400 превозвачи с около 15 000 превозни средства, се казва в мотивите.
Друга промяна е за спойлерите на камиони и автобуси, която е свързана и с прилагане на регламент от 2019 г. за аеродинамичните елементи по превозните средства.
С проекта се уреждат правилата за използването им - ще могат да се поставят, ако са с механизъм за прибиране или не излизат извън габаритите на превозното средство. Трябва да са затворени при движение назад или извършване на маневри за паркиране, защото иначе пречат на видимостта. В затворено положение трябва да са и когато превозното средство е спряно за престой или паркирано, както и при движение по път с ограничение на скоростта до 50 км в час или когато камионът се товари или разтоварва в населено място.
Спойлерите се поставят, за да се намали разходът на гориво, а оттам и въглеродните емисии. Монтират се между кабината и ремаркето, за да минимализират завихрянето на въздуха, казват специалисти.