Ирина Величкова, кандидат за шеф на БНТ: Детски и културен канал вместо спортен
"Остави двама души да си говорят в студиото и телевизията умира." С този цитат от Хачо Бояджиев юристката Ирина Величкова обясни, че новините и публицистичните предавания на БНТ трябва да изглеждат по различен начин. Направи го, попитана от Габриела Наплатанова от СЕМ какви ще са новините под нейното ръководство, тъй като в концепцията й основно ставало дума за филми и имало само половин страничка за новини.
Величкова беше вторият кандидат за генерален директор на обществената телевизия, която се яви днес в конкурса, организиран от Съвета за електронни медии.
Ако спечели, ще превърне БНТ 2 в детски и образователен канал, а БНТ 3 ще е за култура. Така настоящите 4 политематични канала ще бъдат намалени за сметка на монотематични.
БНТ 1 ще остане с политематичен профил, но програмата ще бъде променена след проучване на аудиторията. Целта е тя излезе от комфорта на студията си и да се завърне в реалността. Според Величкова липсва покритие с картина, както и правилно таргетирани филми. Тя предлага вечерният филм да бъде показван веднага след новините. Даде пример с американския сериал "Ханибал", който БНТ показва в 23,30 ч, и обясни, че тя например не може да го гледа, защото на следващия ден е на работа. Малката подробност е, че "Ханибал" съвсем умишлено е в късния часови пояс заради съдържанието си, което е буквално страшно и не е предназначено за малка и млада аудитория.
Така или иначе, по думите й културата не се преразказва, тя трябва да се показва и съпреживява със средствата на телевизията.
Необходима е и програма за т.нар. семеен уикенд, за да може родителите примерно да показват на децата си защо е добре да се гледат старите български филми.
Според концепцията на Величкова БНТ 2 ще е специализирана програма с детско-образователен профил, ще има конкурси за младежки предавания, ще бъдат възстановени и детската редакция, и редакция "Образование".
Перспективата за БНТ 3, който е познат като спортния канал на обществената телевизия, е да се развие изцяло като канал за култура, тъй като има достатъчно спортни канали в българския ефир. Работното заглавие е "АРТ БНТ" и в него ще има две основни направления - кино и концерти. Късометражни филми няма къде да се гледат, а в момента има бум, обясни Величкова.
БНТ 4 ще остане за българите в чужбина със специализирани новини и подбрани предавания конкретно за тях.
Тъй като Величкова е била главен юрисконсулт на БНТ по времето на Кирил Гоцев, за членовете на СЕМ бе особено интересна историята около договора на БНТ с руската рекламна агенция "Видео интернешънъл", чийто договор е подписан именно от сегашната кандидатка за генерален директор.
"Подписът ми е по законосъобразност. Има и становище на СЕМ от 10 февруари 2004 г., според което договорът не противоречи на императивни разпоредби в закона", обясни Величкова. По думите й за този договор трябва да бъде питан Иван Такев, омбудсман на БНТ, който по онова време е бил в управителния съвет и е трябвало да каже дали е целесъобразен.
На въпроса дали би сключила такъв договор с подобни условия, ако стане директор на БНТ, Величкова обясни, че ситуацията тогава е различна от сегашната и няма как да се повтори. "В онези години БНТ все още имаше надежда, че може да изкара пари от реклама", каза тя.