Жоао Неграо: Подпомагаме малките и средни предприятия за алтернативно разрешаване на спорове в ЕС

27.06.2022 09:46 Албена Арабаджиева
Жоао Неграо СНИМКА: НИКОЛАЙ ЛИТОВ

Предоставяме достъп до постановени решения във връзка със спорове по търговски марки и дизайни в ЕС, казва председателят на апелативните състави в Службата на ЕС за интелектуална собственост

- Г-н Неграо, какви са основните цели за развитието на апелативните състави в следващите 5 години?

- Апелативният състав е важен орган в рамките на Службата на ЕС за интелектуална собственост (СЕСИС), който предоставя услуги на бизнеса, търсещ защита на резултатите на своя труд и иновации. В тази връзка първи приоритет за нас е да повишим качеството на услугите, за да се гарантира правна сигурност и предвидимост за компаниите. Затова решенията ни трябва да са ясни, взети по прозрачен начин и в разумен срок и да съответстват на съдебната практика.

Вторият ни приоритет е да модернизираме дейността си, за да работим по-добре и да се справяме с увеличаващия се брой жалби по марки и дизайни, които постъпват при нас.

Алтернативното решаване на споровете е третият ни приоритет, основно по пътя на медиацията и помирителните производства. Това е много важно най-вече за малките и средните предприятия, които са 90% от бизнеса в Европа, защото им позволява да решават споровете бързо и с по-малко средства.

Четвъртият ни приоритет е сътрудничество с национални патентни ведомства, със съдилищата и специалисти в областта на интелектуалната собственост. Това е необходимо, за да се гарантира, че СЕСИС и всички национални служби прилагат общото законодателство в областта по сходен начин.

Например, ако една българска фирма търси защита на правата си върху марка или дизайн и в България, и в Германия, то тя трябва да получава еднакво третиране и в двете страни.

- В момента не се ли прилага еднакво законодателство в областта?

- В редица области вече се прилага по сходен начин, защото успяхме да постигнем сближаване, но в други - все още не. Например в областта на недобросъвестните заявления към момента все още няма много ясна практика в Европа как да се разглеждат те. Това важи и в случаите, в които търговски марки могат да накърняват публични политики, да са неморални или да се възприемат като обидни. Когато заявлението на една фирма за търговска марка е одобрено в една държава, а в друга - не, това поражда много високи разходи. А за едно малко или средно предприятие ситуацията е още по-тежка. В тези трудни времена на икономическа криза е много важно публичните органи да съдействат на европейските дружества.

В този смисъл националните служби като Българското патентно ведомство са от ключово значение. Трябва да кажа, че сътрудничеството с българското ведомство е отлично през последните години.

- Практиката в България различава ли се от тази на останалите страни, има ли такъв проблем у нас?

- Процесът на сближаване на практиките започна преди 10 г. и оттогава успяхме да постигнем успех в 12 области. Българското патентно ведомство много активно участва във всички проекти и успя да постигне сближаване във всички тези области. Тоест българските ползватели знаят, че практиката тук и в останалата част на ЕС е сходна.

- Разкажете ни малко за апелативните състави. Как ще се модернизират те в близките години?

- Една от най-важните цели е да разполагаме с най-добрите информационните системи, за да могат всички потребители да ползват услугите ни електронно и да премахнем хартиените документи. Но това не е достатъчно, трябва да актуализираме и работните си процеси. В момента работим по-скоро като съдилища - всеки съдия работи по собственото си дело. Но за да е по-ефективна дейността ни, е нужно да се приложи подход на съвместна работа и заедно да се обсъждат случаите.

За потребителите пък е важно да има богати бази от данни. В тази връзка целим да направим единна база данни за съдебните практики, в която ще предоставим информация за всички взети съдебни решения по отношение на интелектуалната собственост в страните - членки на ЕС. Всички потребители ще имат достъп до нея електронно и безплатно.

- Казахте, че тази модернизация е нужна, защото делата стават все по-сложни. В какво се изразява това?

- Имаме два типа дела - с една страна или с две, които спорят. Вторият тип са свързани с противоречия, прекратяване или невалидност. Например, когато една фирма иска да регистрира търговска марка и собственик на вече съществуваща марка оспорва това, защото новата марка е сходна с неговата. Това са по-сложни казуси и се изисква по-сериозна експертиза. Ако преди 2/3 от делата бяха с две страни, през последните 5 г. те нараснаха до 75%. Увеличава се и обемът на преписките, а освен това компаниите стават все по-добре подготвени и обжалванията им са по-добре обосновани.

- Случаите на оспорване ли преобладават?

- Да, те са най-много.

- А какви компании подават най-често жалби - от какви сектори, малки или големи са те?

- Най-активни са хранителният, фармацевтичният и технологичният сектор. Което съответства и на профила на европейските дружества. Повечето от компаниите, които подават жалби, са големи. Малките и средните предприятия не разполагат с много ресурси да сезират, тъй като за това се заплащат такси. Поради това е нужно да предоставяме и начини за алтернативно решаване на спорове като медиацията, която е безплатна услуга.

- Медиацията и сега съществува като вариант за разрешаване на спорове между дружествата, как ще развиете и подобрите тази възможност?

- Първо бихме искали да разширим възможността за медиация, така че тя да се предоставя и на първа инстанция в рамките на СЕСИС. В момента на година се издават 7000 решения по такива оспорвания. Ако предлагаме медиация още на първа инстанция, броят им ще се намали значително, а това ще е от голяма полза за всички дружества.

Важно е също да дадем възможност на страните да контактуват с нас по електронен път. Планираме да създадем център за медиация - онлайн платформа, която да заработи в следващите 2 години.

Услугата ще е безплатна за бизнеса, а разходите ще се поемат от нас. Така ще се увеличи и броят на този тип производства, който в момента е много малък.

- А с какво засилването на сътрудничеството с външни партньори, като сдружения на потребителите, ще допринесе за работата на апелативните състави?

- За нас това е начин, по който да получаваме отизиви от пазара по отношение на нашите услуги. Трябва да разберем какво мисли пазарът, преди да стартираме нови инициативи. Например центърът за медиация - ще се допитаме до сдружения и организации на потребители, защото в противен случай може да направим нещо, което пазарът не одобрява и няма да използва.

- От България в СЕСИС постъпват много малко жалби по марки и дизайни. Това говори за недостатъчно развит пазар у нас или просто за липса на конфликти?

- Може да е и двете, но мисля, че 23 постъпили жалби за миналата година е нормален брой за размерите на вашата страна. Липсата на информация също би могло да е причина за ниската активност. Това не означава, че е нужно да предоставяме повече информация на потребителите за нашата дейност. Затова и организираме тази конференция, като предвиждаме още събития през следващите години.

- Нека ви попитаме и нещо друго. Защо тази година броят на подадените заявления за регистрация на марки и дизайни в СЕСИС е по-малък?

- Според мен икономическата криза е основната причина, защото компаниите в момента разполагат с по-малко ресурси. Геополитическата ситуация - конфликтът между Русия и Украйна, също поражда несигурност и фирмите имат още по-малък капацитет за регистрация на нови търговски марки и дизайни. Но това не се наблюдава само в Европа. Дори заявленията от Китай намаляват, а китайските компании като цяло са най-активни в последната година.

- Заявленията, свързани с търговски марки, традиционно са доста повече, отколкото тези, свързани с дизайн. Има ли тенденция за промяна в това съотношение?

- Тенденцията не се променя засега, но заявленията, свързани с марки, намаляват, докато тези, свързани с дизайн, са по-стабилни. Лично аз мисля, че в Европа би трябвало да имаме много повече заявления за дизайни, защото имаме много силни пазари в тази сфера. Например Италия, Франция, както и Германия, където има силна автомобилна индустрия, биха могли да генерират по-голям брой на заявления за дизайни. Например обувната индустрия е много силно развита в Европа, бих казал, че е най-силната в света. Но повечето от тези компании не са защитили своите дизайни. А в такъв случай те могат да бъдат копирани от други фирми и няма какво да се направи срещу това. Според мен това също е свързано с необходимостта от повече информация. Във всички страни трябва да се обръща повече внимание на защитата на дизайни, особено при малките и средните предприятия.

Други от Мнения

Пречупване на тренда - ниските лихви спряха растежа на милионерските влогове

Вземащите кредит трябва да се съобразят с новата тенденция - лихвите ще се покачват Хората изчакват да видят докъде ще спаднат цените, за да получат по-изгодни сделки БНБ публикува редовната

Красен Станчев: Бъдещият кабинет не е на ротацията, щафета е - трябва да бъде разписано какво поема първият и какво предава

Обедняване и апокалипсис няма! Всички - без семействата с повече деца и част от пенсионерите, са по-добре в последните 2 г., казва икономистът - Държава пред катастрофа, икономика пред рецесия

Президентът си е основал звукозаписна компания и от там сега ще излязат редица нови хитове

Няколко коментара на извънредната и налудничаво динамична политическа обстановка: 1. “Да, България” винаги е била категорична, че експертният състав на правителството е това

Кабинет на ПП-ДБ само с техни министри не им дава по-добри възможности

Партиите - участнички в споразумението за излъчване на правителство от ГЕРБ-СДС и ПП-ДБ са заинтересовани да постигнат балансирано представителство в предстоящия кабинет

“Букър” тежи, колкото и да ръкопляскате или да хулите

Радвам се за Георги Господинов. Книга, писана на езика свещен, достигна до световно признание. Интересни са ми тези, които обругават, без да са чели Може би думата награда иде от това, че някой

>