Пътните строители: Държавата ни дължи още около 1.7 млрд. лв. (видео)
Управителния и Контролния съвет на БКК "Пътища" дава пресконференция.
Беше създадена междуведомствена група, която излезе със становище, което успяхме да оборим. През ноември 2021 г. В мотивите на АПИ тогава да се споразумее с пътните фирми, пишеше устно споразумение с Комитова. АПИ изрично призна вземанията ни, призна, че пътните ремонти да се довършат в срок до 30 юни, както и че държавата дължи парите дотогава.
След диалог между министъра на финансите и МРРБ се стигна до решението от 20 април, където народното събрание санира нашите договори, да се разплатят 50%, и след като излезе доклад от групата, да се платят другите 50%. Фирмите само удължават срока за извършване на дейностите, не за разплащане до 30 септември.
Срещата с министър-председателя се проведе, след като решението не мина през залата, а се взе решение на 7 май да се приключи с междуведомствената комисия, а обещанието за плащане е с цел да се довършат ремонтите.
По отношение на плащанията, фактите са следните - разплатени са малко над 600 млн. лв. и 50% от сертифицираните дейности. От тези суми в бранша не е останало почти нищо. 1,2 млрд. ако е бюджета на АПИ, то 200 млн. лв. са ДДС. От старите задължения се дължат около 520 млн. фактурирани и 1,2 млрд. по започнатите участници. Ако говорим за спекулациите с парите от вчера, една част са изплатени с решение на Народното събрание и 1,7 млрд. се дължат.
Няма платени 3 млрд. на пътните фирми.
Лъжа е, което Андрей Цеков каза, че строителният бранш ще получи индексация за материалите, каквато получиха всички други страни членки. Основната тема днес е обаче основния ремонт и поддръжка.
За доклада и лъжите от вчера. Тази междуведомствена група казва, че дава само мнение, без да има компетентност да даде окончателно становище и са възможни пропуски и неточности. 100% от доклада е неточен. В писмото на ДНСК съвсем дефинитивно определя кое е основен и кое текущ ремонт, но явно по политически причини това становище е неглижирано. Причината за доклада е една - никой няма намерение да плаща на пътните фирми, явно защото в бюджета няма пари. Не виждам друго обяснение. В новите поръчки в тригодишния ремонт, обявени от АПИ, се съдържат същите дейности, които се твърди, че са незаконни. За мен е шизофрения да се излиза от една работна група с такъв доклад. Сравняват се несравними понятия. Видовете дейности по ремонтите в различните области са напълно различни. Единичните цени са определени след провеждане на обществени поръчки, минали са през съдебен контрол и се съдържат цени, които никой в търга нямаше право на надвишава.
Колкото и парадоксално да е с доклада дейностите са узаконени, а от групата признават, че не са компетентни да кажат кое е текущ и кое основен ремонт.