Защо Мария Бакалова е културно явление въпреки “Сфумато”
Каквото и да дрънкат театралите у нас,
“Борат” никога няма да напусне
спомените ни
Опитах се да вникна защо евентуалното епизодично участие на Мария Бакалова в нов комиксов филм е голям успех. Тъй като с комиксовите филми съм спрял с Майкъл Кийтън, се допитах до по-младите - поговорих си с хора, родени след 1990 година. И те ми обясниха за какво става дума и защо толкова се вълнуват всички от евентуалната поява на Бакалова в някакъв комиксов филм.
Т. нар. Марвъл вселена е набор от франчайзинг филми, които са най-вървежното нещо в момента на пазара. Маркетолозите от “Дисни” все пак ползват столетен опит и имат работеща схема. Вкарват някакъв нов герой в продължение на съществуващ филм. В случая “Пазители на галактиката 3”. Този герой нито е много централен, нито нещо кой знае какво. Тестват реакцията на публиката и ако е положителна, следващият филм от поредицата ще е за новата героиня и тя ще е бъдеща мегазвезда и ще спечели много пари. Ако не се приеме добре, ще има “Пазители на галактиката 4”, докато улучат ваксата.
Затова са всичките тези тайни и вълнения в Холивуд.
Въпреки културните критици в България всъщност филмът “Борат II” е това, което промени нагласите на хората задълго към Мария Бакалова. Той бе това, което се определя като културно въздействащ - тоест явление, което има толкова широк отзук, че всички са поне чували за него, ако не са го гледали и харесали, и заради него цели поколения възприемат света по друг начин. Променя модата, начина на живот, езика и никога няма да излезе от спомените ни.
Независимо какво мислят във “Сфумато”.
Например някой помни ли имената на актьорите във филма “Аватар” - най-големия шампион по приходи в историята - почти 3 милиарда долара, и изобщо помни ли някой нещо друго, освен че имаше едни сини неща. Поне аз - не. Тъй де, “Аватар” е успешен бизнес, измерен по приходи, но няма въздействието на “Борат 2”. Между другото, в “Аватар” играе Зоуи Салдана - екзотична красавица от Карибите, която участва и в десетия филм от вселената на Марвъл, но очевидно вече се тества друга красавица.
Исторически примери за културно въздействащи филми са “Броненосецът “Потьомкин” на Сергей Айзенщайн, който, освен че представя нагледно идеите му за филмов монтаж, показа също, че киното може да се използва за пропаганда и политически послания, и видяхте какво стана.
И “Междузвездни войни. Нова надежда”, освен че вкара в езика лафа “Нека силата бъде с теб!”, промени цялата филмова индустрия - спря да подценява пазара на подрастващите, промени сезона, когато се пускат премиери, и упорито не иска да излезе от главите на няколко поколения. “Флашданс” пък легитимира естетиката на музикалния видеоклип и брейкденса и до днес вдъхновява децата да танцуват. “Борат” предефинира изобщо идеята за сатиричен филм и как той може да въздейства в политиката.
На мен Мария Бакалова ми е много симпатична и наистина се кефя, че успя да попадне в такъв филм като “Борат 2”. Трябва да признаем, че Саша Барон Коен в първия “Борат” засенчи всички и си го изигра сам. Очевидно във втория е постъпил кавалерски, като е оставил място Бакалова да бъде забелязана. Желая ѝ искрено успех!