Нобелистката Олга Токарчук: Шокирана съм от войната. Илюзия е, че ставаме по-мъдри

12.06.2022 18:20 Мая Божинова
Носителката на “Нобел” за литература Олга Токарчук гостува в България за втори път. СНИМКА: ГЕОРГИ КЮРПАНОВ

Ако след 100 г. в Полша на власт дойде тиранин, който ще нападне България, това ще бъде ли повод моята книга “Дом дневен, дом нощен” да бъде изгорена, пита писателката

Олга Токарчук е полска писателка, едно от добре познатите имена в съвременната световна литература.

Родена през 1962 г. в град Сулехов в семейство на учители. Става популярна с присъщия за нея митичен стил на писане. Най-успешният ѝ роман, който я прави световноизвестна – “Правек и други времена”, е носител на наградата “Кошчелски”, награда на читателите НИКЕ, наградата “Паспорт”.

Следващия ѝ роман “Бегуни” е отличен с награда “Букър” през 2018 г., а същата година получава и Нобелова награда по литература за повествователното въображение, което с енциклопедична страст разкрива преминаването на границите като форма на живот.

Полската писателка е почетен доктор на Варшавския университет, а на 10 юни бе удостоена от Софийския университет с почетното звание “доктор хонорис кауза”.

Токарчук дойде в София по покана на фондация “Прочети София” и с личното съдействие на писателя Георги Господинов. Авторката на “Бегуни” и “Чувствителният разказвач” гостува в рамките на първото издание на “Литературни срещи”. Благодарение на този нов формат почитателите на нобелистката имат възможност да се срещнат с ярката литературна звезда 8 години след първото ѝ посещение у нас.

Писателката се срещна с български журналисти и отговори в детайли за проблемите на съвременния свят и литературата. Ето част от разговора с медиите:

- Г-жо Токарчук, четенето вид бунт ли е? Възможно ли е всички заедно да се бунтуваме през литературата?

- Със сигурност се бунтуваме през литературата и много пъти е било така, че литературни творби са довеждали до промени и до създаване на нови идеи. Много е интересно това, че някои творби, които в съвремието си са били смятани за изключително бунтарски и предизвикващи противоречия, след това изведнъж заглаждат ръбовете и остриетата си и стават дори приятно четиво. Типично за литературата е, че

винаги трябва да се пише една крачка напред,

да се пише за това, което не е очевидно, да се търсят различни гледни точки.

Защо си струва да четем руска литература? Първият фактор е свързан с познанието. За да разберем всичко ирационално, което се случи там, както и отношението на руското общество към войната, трябва да четем руска литература.

Другият аргумент е свързан с бъдещето и с прогнозата. Украйна е двуезична държава, там се говори на руски и украински. След неизбежния упадък на Русия след тази война Украйна ще бъде тази държава, в която руската литература ще се запази, защото в Русия просто вече няма да има кой да се грижи за това.

И двата аргумента са много противоречиви, но понякога мисля за това и като автор. Ако след 100 години в Полша на власт дойде тиранин, който ще нападне България, това ще бъде ли повод моята книга “Дом дневен, дом нощен” да бъде изгорена публично?

- Казвате, че в празни от време и от улеснения времена идват спасители. Как колективно да се спасим от спасителите?

- Вие ме питате какво се случва с нас в един свят, в който постоянно сме бомбардирани с информация, която няма как да проверим със сигурност и днес най-важната война е да имаме достъп до правдива информация. Най-големият шок, който преживях в последните години, е как пропагандата е способна да влияе на хората и да променя цялостния им поглед върху света. В по-малка степен наблюдавах и наблюдавам това по време на правителствата на “Право и справедливост” – това е една популистка партия в Полша, която използва пропагандата за своите цели. Председателят ѝ например казва: “Уважаеми дами и господа, имаме факти, а имаме и разкази”. Това много напомня на говорителката на Тръмп, която казва “Имаме факти и алтернативни факти”. И сега виждаме как руската пропаганда създава един цялостен фалшив образ на света, в който вярват милиони хора, и в името на който всеки ден от другата страна умират 300 човека. Разпознавам този проблем, но не мога да кажа какво трябва да се направи.

- Къде е мястото на художествената литература днес, как тя ще се пребори с интернет, телевизии, социалните мрежи, войната?

- Трябва да ви призная, че една сутрин се събудих много изплашена, че в света, в който живеем, ще трябва да сменя професията си, защото вече няма място за художествената литература. Хората започнаха да мислят, че тя е по някакъв начин злонамерена и свързана с нещо лошо. Преди 10-20 г. имаше бум на документалната литература. В Полша всички писатели почнаха да пишат репортажи, документална проза и затова си помислих, че сме свидетели на смъртта на реализма в литературата и писателите вече няма да можем да описваме света по Стендаловия начин, така че литературата да е идеален образ на света.

Трябва да браним художествената литература, защото тя е изключително мощна. Тази мощ идва от митовете и от басните и не трябва да участва в състезания при описването на реалността. Надявам се художествената литература да преживее, защото дори най-сериозните от нас вътре в себе си имат едно любопитно, ексцентрично дете, което иска да научи повече.

- Какво разбрахте за човека и все още не успяхте да напишете?

- Разбрах, че човекът не се е променил особено през последните 100 години. И аз като повечето мислещи хора смятах, че през Втората световна война сме научили

важни уроци, които ще ни предпазят от насилието и от злото

Шокирана съм, че войната избухна и че изглежда по този начин. В началото бях много тъжна заради това. В момента в мен се ражда сила, която ме кара да действам, да говоря, да протестирам. Струва ми се, че сме живели в илюзия, че сме по-мъдри, по-добри от нашите предци, преживели Първата и Втората световна война. Не, не сме по-мъдри.

- В “Дом дневен, дом нощен” Кумернис се моли Господ да я лиши от женското тяло, защото то носи само беди. Реабилитирано ли е женското тяло и на кого се молят жените днес?

- Мисля, че ние участваме в една огромна историческа промяна на цивилизацията, която се състои в това, че жените отново възвръщат своя глас и видимостта си в културата. Най-вече промяната е в това, че започваме да си позволяваме да дискутираме очевидни неща, а именно разделението на два пола. И тези неща са много свързани помежду си. Дори тази ужасна война няма да спре този процес. Защото тази война е патриархална,

това е война на мъже, които са свикнали да налагат своята воля на по-слабите,

които са свикнали, че решение на всеки конфликт е насилието. Те не виждат нищо лошо в това изнасилването да се използва като оръжие, като танк. Така че отговаряйки на вашия въпрос, си припомням, че темата за жените винаги ме е интересувала - от първата ми книга.

- Във вашия роман “Бегуни” казвате, че езикът е най-силният мускул на човешкото тяло, но живеем в общество, където се залага повече на визуални образи, като езикът не е толкова важен. Отслабва ли силата на думите?

- Тъй като аз съм малко ексцентрична в начина си на мислене за езика, ми се струва все пак, че най-важното се случва в образа. Някъде някой написа дори, че езикът е ножът и вилицата, с които консумираме реалността. Тоест аз пиша по такъв начин, че използвам езика да конструирам образи. И мисля, че

езикът става все по-слаб

- ние живеем в свят от образи и се стремим към все по-непосредствено преживяване на реалността. Нашите деца и внуци всъщност вече живеят в света на компютърните игри, където непосредствено преживяваме реалността.

Но все пак цялата литература и писането са за това да се създадат разкази, които след това ще се превръщат в образи. След 50 години може би те ще се превръщат в непосредствено преживяване. Колкото по-изтънчен, детайлен и съвършен бъде този език, толкова по-съвършени ще са и тези образи.

- Какъв съвет бихте дали по творческо писане?

- Да четат. За да се напише една страница, трябва да се прочетат хиляди. Причината за опростяването на езика и липсата на финес е, че младите хора четат много по-малко. Струва си да се връщаме към литературата, написана преди 100 и повече години, която е изпълнена с много сериозна чувствителност. Давам си сметка, че литературата ще се променя, тъй като ние се променяме и не очаквам да се появи някой Пруст в следващите няколко години. Но ми се струва, че има други преживявания, които трябва да бъдат описани, за да бъдат усетени от повече хора.

Други от Мнения

Пречупване на тренда - ниските лихви спряха растежа на милионерските влогове

Вземащите кредит трябва да се съобразят с новата тенденция - лихвите ще се покачват Хората изчакват да видят докъде ще спаднат цените, за да получат по-изгодни сделки БНБ публикува редовната

Красен Станчев: Бъдещият кабинет не е на ротацията, щафета е - трябва да бъде разписано какво поема първият и какво предава

Обедняване и апокалипсис няма! Всички - без семействата с повече деца и част от пенсионерите, са по-добре в последните 2 г., казва икономистът - Държава пред катастрофа, икономика пред рецесия

Президентът си е основал звукозаписна компания и от там сега ще излязат редица нови хитове

Няколко коментара на извънредната и налудничаво динамична политическа обстановка: 1. “Да, България” винаги е била категорична, че експертният състав на правителството е това

Кабинет на ПП-ДБ само с техни министри не им дава по-добри възможности

Партиите - участнички в споразумението за излъчване на правителство от ГЕРБ-СДС и ПП-ДБ са заинтересовани да постигнат балансирано представителство в предстоящия кабинет

“Букър” тежи, колкото и да ръкопляскате или да хулите

Радвам се за Георги Господинов. Книга, писана на езика свещен, достигна до световно признание. Интересни са ми тези, които обругават, без да са чели Може би думата награда иде от това, че някой

>